رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران خبر داد

اجرای طرح پسا دكتری ویژه با همكاری 13 دانشگاه

اجرای طرح پسا دكتری ویژه با همكاری 13 دانشگاه

به گزارش لیمو بلاگ رئیس صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران اجرای طرح حمایتی پسا دكتری ویژه را در امتداد همكاری دانشگاه های كشور با پژوهشگران داخلی و ایرانیان مقیم خارج دانست و اظهار داشت: برمبنای برنامه های حمایتی اجرا شده تابحال 400 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر جذب دانشگاه ها شدند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر ایمان افتخاری در نشست آنلاین امروز با اشاره به همکاری این صندوق با دانشگاه تربیت مدرس با اعلان اینکه از ۵۶۱ طرح مصوب این دانشگاه از طرف صندوق پشتیبانی از پژوهشگران حمایت شده است، اضافه کرد: طرح های مصوب این دانشگاه شامل ۳۵ طرح پسادکتری، ۲ طرح پسادکتری معرفی شده از طرف بنیاد ملی نخبگان، ۴۵ طرح پسا دکتری تفاهم نامه ای، ۲ طرح پسا دکتری کرسی، ۹۸ طرح رساله دکتری، ۶ ثبت بین المللی اختراع طرح صنعتی، ۳ مورد پشتیبانی از همایش ها و رخدادهای علمی و ۴ گرنت پژوهشی می شود.
وی پشتیبانی از ۳ کرسی پژوهشی، ۵ مورد طرح بین الملل و ۳۵۸ طرح پژوهشی را از دیگر همکاریهای این صندوق با دانشگاه تربیت مدرس نام برد و تصریح کرد: برمبنای آمارها ۷ درصد طرح های مصوب این صندوق مربوط به این دانشگاه می شود ضمن آنکه ۷ درصد اعتبارات ما نیز به طرح های مصوب دانشگاه تربیت مدرس اختصاص یافته است.
افتخاری با اشاره به امضای دو تفاهم نامه همکاری با این دانشگاه از امضای سومین تفاهم نامه آگاهی داد و اظهار نمود: در تفاهم نامه ای که امروز با حضور رئیس دانشگاه تربیت مدرس به امضا می رسد، زمینه های همکاری برای اجرای پسا دکتری ویژه فراهم خواهد شد.
رئیس صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران، تمرکز طرح پسادکتری ویژه را در جذب نخبگان برتر شاغل در دانشگاه های کشور و همین طور نخبگان ایرانی خارجی از کشور در دانشگاه ها دانست و اشاره کرد: محتوا و ساختار پسا دکتری ویژه با پسا دکتری عادی یکسان است ولی در طرح پسا دکتری ویژه یک مرحله اضافه برای جذب دانشجویان برتر در دانشگاه‎ها دیده شده است.
وی در این زمینه توضیح داد: برنامه پسا دکتری ویژه که هم اکنون در دستور کار صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران کشور قرار دارد، شامل بسته های حمایتی می شود که به پژوهشگران تعلق می گیرد تا طرح پژوهشی خودرا برمبنای آن اجرایی کنند.
افتخاری این بسته ها را شامل "حق التحقیق" و "پژوهانه" برای کارهای پژوهشی و سفرهای علمی دانست و تصریح کرد: برمبنای تفاهم نامه با مراکز علمی، افراد برجسته و دارای صلاحیت که عملکرد درخشانی در این دوره داشته باشند، جذب دانشگاه ها خواهند شد.
رئیس صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران مدت زمان طرح پسا دکتری ویژه را یک سال دانست که در صورت تایید و توافق این مدت زمان تا یک سال دیگر قابل تمدید خواهد بود.

افتخاری در پاسخ به این پرسش که طرح های پسا دکتری ویژه چگونه تعیین می شود، اظهار داشت: طرح های اجرا شده در این دوره، طرح های تحقیقاتی است که در دوره دکتری به بلوغ کافی نرسیده است و در مدت یک تا دو ساله این طرح ها به بلوغ فناوری خواهند رسید.
وی با اشاره به حضور ایرانیان نخبه خارج از کشور، اظهار نمود: این دسته از افراد که تمایل به شرکت در طرح پسا دکتری ویژه دارند به صورت آنلاین در سامانه جذب وزارت علوم ثبت نام می کنند و در صورت درخواست دانشگاهی برای جذب هر کدام از افراد با بارگذاری معرفی نامه و درخواست دانشگاه در این سامانه امکان بهره برداری از این طرح را دارند.
رئیس صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران با اعلان اینکه این صندوق برای جذب ایرانیان مقیم خارج شبکه ای را دراین زمینه راه اندازی کرده است، تصریح کرد: علاوه بر آن از طرف شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها اقدامات گسترده ای برای جذب این نخبگان اجرایی شده است.
وی اشاره کرد: بر طبق این برنامه ها تابحال ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر جذب دانشگاه ها شدند. در گذشته تاکید بر جذب نخبگان از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا بوده که هم اکنون این تعداد محدود شده است.
افتخاری اظهارکرد: بمنظور پشتیبانی از طرح های محققان ایرانی مقیم خارج که کار تحقیقاتی خودرا در کشور اجرایی می کنند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

بگفته وی تابحال بسته حمایتی طرح پسا دکتری به ۱۲۰۰ نفر از فارغ التحصیلان برتر اختصاص داده شده است، ضمن آنکه با ۱۳ دانشگاه برای اجرای طرح پسا دکتری ویژه تفاهم نامه هایی را به امضا رساندیم.




منبع:

1399/05/18
16:01:13
5.0 / 5
2032
تگهای خبر: آنلاین , بین المللی , پژوهش , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳