۶ ایده استارتاپی تجهیزات پزشكی معرفی شدند

از تولید ماسك های ضدبخار شفاف تا كفش دوقلوی توانبخشی كودكان

از تولید ماسك های ضدبخار شفاف تا كفش دوقلوی توانبخشی كودكان

لیمو بلاگ: سامانه پایش ناباروری مردان، سامانه پایش جنین، ابزار توانبخشی، سامانه آنلاین توزیع مواد، كانولاهای پزشكی و ماسك شفاف از محصولات فناورانه حوزه تجهیزات پزشكی هستند كه در یازدهمین رویداد دوشنبه های استارتاپی صندوق نوآوری و شكوفایی معرفی گشتند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، یازدهمین رویداد دوشنبه های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفایی با رویکرد تجهیزات پزشکی بامداد امروز به صورت آنلاین انجام شد و طی آن ۶ استارتاپ محصولات نوآورانه خودرا معرفی کردند.
این محصولات به این شرح است:

سامانه پایش ناباروری مردان
واثق، مدیر عامل این شرکت ناباروری را یکی از موضوعات کلیدی دانست و اظهار داشت: ۵۰ تا ۶۰ درصد از علل ناباروری در مردان است، در صورتیکه این بخش مورد غفلت قرار گرفته و محصولی که ما ارائه کردیم، می تواند شانس باروری زوجین را افزایش دهد.
وی با اعلان اینکه تا سال ۱۴۲۰ رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد، افزود: سالانه ۸۸ زوج به جمعیت نابارور کشور اضافه خواهد شد و ۲۵ درصد مردان با اختلالات جنسی مواجهند و از هر ۱۰ مرد ایرانی۱۰ درصد آنها نابارور هستند.
واثق، نرخ ناباروری کشور را ۲۰ درصد دانست و اشاره کرد: مشکل ناباروری مردان به دلایلی چون عدم مراجعه آنها به مراکز درمان ناباروری مردان برای انجام تست سلامت باروری، نبود شرایط مناسب نمونه گیری استاندارد و دسترسی محدود مناطق محروم به کلینیک های ناباروری مورد غفلت فرار گرفته است که برای حل این مشکل پلت فرم مشاوره روانشناسی و مشاوره جنسی و تغذیه را به صورت تخصصی ارائه کردیم.
مجری طرح، در این زمینه توضیح داد: گجت ارزیابی اسپو، خدمات ارزیابی، تحلیل دیتاهای ناباروری و پیشنهاد درمان یا تغییر در سبک زندگی را به مردان ارائه می کند. اسپو به مردان اجازه می دهد بوسیله یک اپلیکیشن تلفن همراه، گزارش اولیه ای از وضعیت باروری خود در لحظه داشته باشند و برای دریافت گزارش های تکمیلی تحلیل دیتاها می توانند با پزشک ارتباط برقرار کنند.
وی حجم بازار ایران برای این محصول را ۱۵۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و تصریح کرد: قیمت این محصول ۱۳۰ هزار تومان است و نمونه وارداتی آن ۵ تا ۹ میلیون تومان است.
بگفته وی برای توسعه بخش های نرم افزاری و سخت افزاری و بازاریابی به یک میلیارد تومان سرمایه گذاری در مدت ۱۱ ماه نیاز است.
واثق درباب دقت این دستگاه اشاره کرد: دقت این دستگاه ۹۷ درصد است.

پایش وضعیت جنین و مادران باردار
سبحان سلیمی، مدیر بازرگانی این شرکت با اعلان اینکه سالانه ۱۰۰ هزار نوزاد مرده در کشور به دنیا می آیند، اظهار داشت: دلیل این امر عدم پایش مداوم حاملگی های پرخطر و سبک زندگی نادرست مادران است.
وی افزود: برای این منظور ما سامانه "ایلیثیا" (الهه مراقبت از مادران باردار) را ارائه کردیم. این سامانه یک گجت هوشمند پایش سلامت مادر و جنین است که مادر حامله می تواند به کمک آن، ضربان قلب جنین خودرا بشنود یا بوسیله گوشی هوشمند، آنرا ببیند.
وی افزود: در کنار این گجت، یک گن هوشمند نیز وجود دارد که می تواند درصد اکسیژن خون و ضربان قلب مادر را اندازه بگیرد.
این محقق دستاورد این تحقیقات را "گن مادر و جنین"، "گن جنین" و "کمربند" نام برد و تصریح کرد: برای توسعه این محصول نیازمند ۸۵۰ هزار تومان سرمایه هستیم در ازای ۱۵ درصد سهام.
سلیمی تصریح کرد: این گجت از ۵ تا ۹ ماهگی حاملگی که قلب جنین تشکیل شده قابل استفاده می باشد.

عرضه ابزار توانبحشی کودکان
الهام محمدیان، مجری طرح با اعلان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد در ایران متولد می شوند، اظهار داشت: ۳۰ درصد از این تعداد نوزادان پرخطر هستند و ۱۰ درصد آنها به اختلالات تکاملی گرفتار می شوند که نیازمند دریافت مشاوره های توانبخشی هستند.
وی افزود: در این راستا محصول توانبخشی با عنوان گامینو را عرضه کردیم که یک محصول در رابطه با حوزه توانبخشی است و به کودکان دارای اختلالات حرکتی کمک می نماید.
محمدیان این محصول را شامل یک کفش دوقلو، جلیقه و کمربند دانست و تصریح کرد: توسط این ابزار کودک می تواند با توانگران که شامل والدین و یا درمانگر می شوند، بایستند، راه بروند و خیلی از کارهای حرکتی مهم و پیشرفته را انجام دهد.
مجری طرح تصریح کرد: در طراحی این محصول سهولت کاربری، ارگونومی کودک و والد یا درمانگر رعایت شده و این ابزار برای کودکان یک تا ۱۴ سال با نیازهای خاص مناسب می باشد.
محمدیان، سرمایه مورد نیاز این محصول را یک و نیم میلیارد تومان دانست.

ماسک شفاف ضد بخار
نجمه موذنی، مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکتها وجود آلاینده های زیست محیطی و بیمارستانی و ورود غیر منتظره کرونا ویروس را همچون ضرورت های هر روزه جهت استفاده از ماسک نام برد و اظهار داشت: ماسک های معمولی از آنجایی که مقرر است مدت زمان طولانی بر روی صورت قرار گیرند، فیلتراسیون مناسبی ندارند.
وی افزود: بدین جهت تیم تحقیقاتی ما مبادرت به تولید ماسک های سیلیکونی شفاف کرده است که ظاهری زیبا و ایمن دارد. این ماسک ضمن محافظت از کاربر در مقابل عوامل بیماری زا، امکان ارتباط بهتر او با دیگران را نیز فراهم می آورد.
موذنی با اعلان اینکه سیلیکون استفاده شده در این ماسک در گرید پزشکی است، اشاره کرد: در این ماسک از فیلتر N۹۵ و کربن اکتیو استفاده شده است، ضمن آنکه داخل آن دارای خاصیت آبگریزی و سطح بیرونی این ماسک از خاصیت هیدروفوب برخوردارست.
بگفته وی خاصیت هیدروفوب سبب می شود که این ماسک برای شرایط بارانی مناسب سازی شود.
این محقق افزود: علاوه بر آن در گوشه های کناری این ماسک از عصاره های گیاهی آنتی باکتریال با رایحه خوش استفاده شده است.
موذنی قیمت تمام شده بسته ماسک را که شامل ماسک و ۲ سری فیلتر است، ۵۰ هزار تومان ذکر کرد و تصریح کرد: این ماسک برای مدت ۲ ماه قابل استفاده می باشد و بعد از آن مصرف کنندگان می توانند بسته های ۴ تایی فیلتر را با قیمت ۱۰ هزار تومان خریداری کنند.
وی اظهار داشت: برای توسعه این طرح نیاز به سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد ریالی داریم.

سامانه آنلاین توزیع مواد پزشکی
یزدانی، مدیر عامل یکی از شرکت های فعال در حوزه توزیع مواد پزشکی دندانپزشکی، ناکارآمدی سیستم توزیع سنتی، علاقه مندی مخاطبان و استقبال وزارت بهداشت از سامانه‎های آنلاین برای ساماندهی بازار را از چالش های توزیع دارو و مواد پزشکی نام برد و اظهار داشت: برای حل این مشکل مبادرت به راه اندازی پلت فرم آنلاین توزیع مواد پزشکی کردیم.
وی افزود: این پلتفرم، سامانه فروش آنلاین تجهیزات دندانپزشکی است که در سال ۱۳۹۵ فعالیت خودرا آغاز نموده است. به زودی اپلیکیشن و دفتر فروش حضوری اینن پلت فرم نیز برای ارتباط بهتر با مشتریان و فروش محصولات راه اندازی خواهد شد.
یه گفته وی این استارتاپ به رتبه توزیع کننده سطح یک کشوری دست یافته و بیش از ۲۰ هزار کاربر ثبت شده دارد.
یزدانی میزان فروش این سامانه را در سال قبل ۱.۲ میلیارد تومان دانست و اظهار نمود: هم اکنون میزان فروش این سامانه به ۵.۳ میلیارد تومان رسیده است و در صورت جذب سرمایه گذار این میزان فروش را برای سال آینده به ۲۲ میلیارد تومان ارتقا خواهیم داد.
مدیر عامل این شرکت تعداد کاربران این سامانه در سال قبل را ۶ هزار کاربر دانست که ۷۰۰ نفر آنها از پزشکان هستند و افزود: تعداد کاربر حال حاضر این سامانه به ۲۰ هزار نفر رسیده که بیش از ۸ هزار نفر آنها کاربران حرفه ای از میان پزشکان، کلینیک ها و دندانپزشکان هستند.
بگفته وی این شرکت نیاز به جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه دارد که ۷۰ درصد آن برای تامین کالا و انبارش آنها صرف خواهد شد.

تولید کانولاهای پزشکی
محمد بیگی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان کانولاها را هر بخش فلزی به کار رفته در تجهیزات تهاجمی پزشکی دانست و اظهار داشت: شکل دهی لوله ها و مفتول های فلزی و کانولاهای تخصصی پزشکی در کشور وجود ندارد و بیشتر شرکت های مونتاژ کار این فناوری را از خارج خریداری می کنند.
وی با اعلان اینکه هدف اصلی این طرح از طرف یک شرکت تولیدی ارائه شده است، اظهار نمود: در این راستا نسبت به ساخت دستگاه های فرم دهی دقیق لوله های فلزی و تیزکردن آنها با هدف تولید کانولاهای پزشکی و گسترش آن به سایر حوزه های صنایع دقیق اقدام کردیم.
بیگی، مشتریان این کانولاها را تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ذکر کرد و تصریح کرد: فناوری استفاده شده در این طرح، در راه ثبت اختراع قرار دارد و ما با اجرای این پروژه موفق به توسعه و بومی سازی فناوری هایی مانند "برش الکتروشیمیایی (ECC)، سنگزنی الکتروشیمیایی، الکتروپولیش و فرم‎دهی لوله‎ها برای لوله های فلزی مقیاس کوچک شدیم.
این محقق افزود: خروجی این پروژه تولید میکرو کانولاهای مورد استفاده در عمل های زیبایی، آنژیوکت و سوزن های بی حسی و نمونه برداری شده است.
وی میزان سرمایه مورد نیاز برای توسعه این محصول را یک میلیارد تومان عنوان نمود.
بیگی اشاره کرد: در صورت توسعه این فناوری می توان از آن علاوه بر حوزه پزشکی در صنایع فضایی، نظامی و در نفت و گاز در توربین ها نیز بهره برد.




منبع:

1399/08/26
15:30:39
5.0 / 5
1470
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴