آغاز پنجمین دوره طرح شهید احمدی روشن

آغاز پنجمین دوره طرح شهید احمدی روشن

به گزارش لیمو بلاگ پنجمین دوره طرح شهید احمدی روشن بنیاد ملی نخبگان با تشكیل ۲۷۲ هسته پژوهشی به صورت برخط شروع شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در این مراسم با بیان اینکه طرح احمدی روشن در پنجمین دوره خود همچون گذشته مقرر است گام های تازه ای را برای پررنگ تر شدن نقش دانشگاه ها در حل نیازهای جامعه بردارد، اظهار نمود: این طرح خوشبختانه دستاوردهای خوبی به همراه داشته و فراتر از انتظارها عمل کرده است. این طرح یک فرهنگ جدید را در نگرش به دانشگاه و نقش آن شکل می دهد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان ضمن اشاره به آغاز اولین دوره طرح احمدی روشن با مشارکت تنها هفت هسته پژوهشی و پیشرفت آن در دوره های بعدی اظهار داشت: امروز اما در پنجمین دور این طرح، ‏ حدود ۲۷۲ هسته پژوهشی و نخبگانی و حدود ۲۸۰۰ استاد و دانشجو مشارکت می کنند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه طرح احمدی روشن بر تغییر رفتارها و نگرش ها به مبحث دانشگاه و دانشجو تاکید دارد، اضافه کرد: این طرح تأکیدات مقام معظم رهبری بر بیش تر شدن نقش دانشگاه ها در حل مسائل و تاثیرگذاری آن در جامعه را مورد توجه جدی قرار داده است.

از شکل گیری فرهنگ تا توسعه پایدار
ستاری با بیان اینکه امر توسعه پایدار، موضوعی فرهنگی و ترویجی است، اظهار داشت: زمانی بود که فکر می کردیم توسعه صرفا سخت افزاری است و آنرا در ساخت کارخانه ها، ایجاد صنایع سنگین و ایجاد دودکش های بیش تر جست وجو می کردیم. اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که توسعه امری نرم افزاری و مبتنی بر نرم افزارها و فرآیندها است. اما امروز به روشنی می دانیم که توسعه، موضوعی فرهنگی بوده و آن چه که توسعه را در جامعه محقق و پایدار می کند، وجود یک زیست بوم با فرهنگی مبتنی بر لازمه های توسعه پایدار و مبتنی بر توانمندی های نیروی انسانی خلاق است. طرح شهید احمدی روشن هم ترویج چنین فرهنگی را دنبال می کند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تکیه بر این که باید دانشگاه هایی داشته باشیم که از بودجه دولتی فاصله بگیرند و حل کننده مشکلات و خالق ارزش افزوده باشند، افزود: دانشگاه هایی که صددرصد بودجه خویش را از دولت تأمین می کنند اساسا نیازی به ارتباط و تعامل با جامعه برای حل نیازها و مشکلات مردم احساس نمی کنند. دانشگاه اثربخش باید درآمد خویش را از محل فروش دانش فنی، شرکتهای دانش بنیان، قراردادهای ارتباط با صنعت و ایجاد بستری برای تجاری سازی ایده های نوآورانه دانشجویان و استادانش تأمین کند و این گونه است که اثربخشی خود در جامعه را به حقیقت می رساند.
ستاری، فرهنگ وابستگی به بودجه دولتی را یکی از عوامل کمرنگ بودن تاثیرگذاری دانشگاه ها دانست و اظهار داشت: یک باور و فرهنگ نادرست نشأت گرفته از اقتصادی خام فروش و منبع محور سبب شده بود با وجود صرف هزینه های هنگفت برای آموزش، نقش آن در توسعه و پیشرفت کشور مشهود و اثربخش نباشد.
وی افزود: برای تغییر در این روند، به تحولی در رفتارها و نگرشمان به حل مسائل و نیازهای کشور به دست دانشگاهیان نیاز داشتیم که خوشبختانه با مشارکت قابل توجه دانشگاهیان در زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و همینطور گذشت ۴ دوره از طرح احمدی روشن، شاهد این تحول در فرهنگ و نگرش ها هستیم.


نقش بنیادهای استانی در تحول نگرش به دانشگاه
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با تکیه بر نقش بنیادهای نخبگان استانی در تحول نقش آفرینی دانشگاه ها به کمک طرح شهیداحمدی روشن، اظهار داشت: نقش بنیادهای نخبگان استانی در تحقق این مورد بسیار مهم و کلیدی است و باید فرهنگ علمی و توجه باردیگر به دانشگاه ها ترویج شود.
ستاری، با اشاره به اینکه طرح احمدی روشن اهمیت دانشجوی نخبه و استعداد های برتر را یادآور می شود، افزود: این طرح زمینه را فراهم نموده است تا نیروی انسانی خلاق و مستعد بتواند به جایگاه واقعی خود برسد و استانها سرمایه های پرارزش نیروی انسانی خویش را مورد توجه و حمایت قرار دهند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری یکی دیگر از مأموریت ها و اولویت های طرح احمدی روشن را باز تعریف از مأموریت و رسالت آموزش و پژوهش دانست و اظهار داشت: مهم ترین رسالت دانشگاه، حل مشکلات مردم و جامعه با عرضه راهکارهای نوآورانه است. برای تحقق این مأموریت باید همه بخش های جامعه ازجمله دانشگاه­ها نقش آفرین باشند و زمان و هزینه لازم را بپردازند.


حضور ۲۷۲ هسته پژوهشی در پنجمین دوره
همینطور در این مراسم حسین سالاریه، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه مقرر است پنجمین دوره طرح احمدی روشن باشکوه تر و گسترده تر از سالهای گذشته برگزار شود، افزود: نقش آفرینی دانشجویان مستعد در حل مساله واقعی، ایجاد شبکه ای از افراد توانمند، افزایش مهارت های اجتماعی دانشجویان، هدایت استعدادها به سمت شناسایی و حل مسائل راهبردی و افزایش اتحاد دستگاههای اجرایی، مراکز علمی و بخش خصوصی از اهداف طرح شهید احمدی روشن است.
وی با بیان اینکه گام نخست اصلی طرح احمدی روشن شناسایی مسائل و نیازهای کشور است، اظهار داشت: در دومین گام این طرح، هسته های نخبگانی مساله محور تشکیل شده و در گام سوم حل مساله واقعی را انجام می دهند.
سالاریه با بیان اینکه تابحال چهار دوره از طرح احمدی روشن برگزار شده است که نخستین دوره آن اواخر سال ۱۳۹۵ و با همکاری ۷ هسته پژوهشی برگزار شد، افزود: در دور نخست، طرح با کمتر از ۱۰۰ نفر آغاز شد، اما با استقبال خوبی که صورت گرفت و پیشرفت های طرح در ادوار بعدی، دور چهارم با ۱۶۵ هسته پژوهشی و ۱۵۶۵ طرح برگزیده به پایان رسید.
۲۷۲ هسته پژوهشی در حوزه های علوم پایه، مهندسی، سیاست گذاری و پزشکی تشکیل شده است و بیشتر از ۴ هزار و ۷۸۵ متقاضی درخواست دادند که ۲۲۷۱ برگزیده از دانشجویان برترین دانشگاه های کشور مورد حمایت قرار گرفتند و به این طرح ورود کردند.
وی با بیان اینکه دور پنجم طرح احمدی روشن، ۲۷۲ هسته برای حل مسئله در حوزه های گوناگون علوم و فناوری شکل گرفته است، افزود: خوشبختانه با توزیع نسبتا قابل قبولی در حوزه های مختلف همچون فنی و مهندسی، علوم انسانی - اجتماعی، پزشکی زیست فناوری، علوم پایه، کشاورزی - محیط زیست و سیلاب، انسانی - حوزوی و هنر پروپوزال های خوبی به دبیرخانه این طرح رسید.
معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان افزود: پنجمین دوره طرح احمدی روشن از آذر ماه سالجاری شروع می شود و به مدت ۹ ماه تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ فعالیت هسته های نخبگانی ادامه خواهد یافت.
بنا بر اعلام مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی ضمن اشاره به نظارت بر عملکرد هسته های تشکیل شده، اظهار داشت: در دوره های سه ماهه، عملکرد اساتید و دانشجویان بررسی و نظارت می شود. گروهی متشکل از اساتید خبره و دانشجویان در معاونت آینده سازان بنیاد مستقر است که عملکرد دانشجویان، اساتید شرکت کننده در این طرح را از حیث نحوه ارتباط و تعامل با کارفرما و صاحبان مساله را از زوایای مختلف بررسی می کنند.



1399/09/01
12:49:18
5.0 / 5
1190
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳