برگزاری چالش نوآوری غلبه بر كاهش مشكل عملكرد پنل های خورشیدی نیروگاه ها

برگزاری چالش نوآوری غلبه بر كاهش مشكل عملكرد پنل های خورشیدی نیروگاه ها

به گزارش لیمو بلاگ با عنایت به مشكلات موجود برای كاهش عملكرد پنل های خورشیدی به علت گرد و غبار از جانب ستاد نانو چالشی در این زمینه برگزار می گردد كه ثبت‏ نام مرحله آن تا آخر بهمن ماه ادامه دارد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، یكی از چالش های به كارگیری سلول های خورشیدی خصوصاً در نیروگاه ها، مسأله آلودگی سطح پنل ها به علل مختلف نظیر گردوغبار است كه باعث كاهش كارایی و بازده عملكردی آنها می گردد. تمیزكردن سطح پنل های خورشیدی زمان بر و هزینه بر است و مواد شوینده مورد استفاده، می توانند زمینه خوردگی و صدمه سطح فریم سلول ها و پنل را فراهم آورد.

از جمله راهكارهای غلبه بر این چالش استفاده از پوشش هایی با خصوصیت خود تمیزشونده و ضد الكتریسیته ساكن برای پیشگیری از چسبندگی و تولید آلودگی ها در سطح این صفحات خورشیدی است. این پوشش ها مانع از نشست و شكل ‎گیری لایه های فشرده جرم، لكه و گردوخاك در سطح پنل های خورشیدی شده، نیاز به شستشوی پنل ها در فواصل زمانی كوتاه را از بین برده و از سویی نیاز به استفاده از شوینده های قوی را جهت پاك كردن سطح پنل ها از بین می برند.

بر این اساس، هفدهمین دوره از چالش های نوآوری و فناوری نانو در پلتفورم آی چلنج (www.ichallenge.ir) با مبحث "ایجاد خواص خودتمیزشوندگی و ضدالكتریسیته ساكن در سطح پنل های خورشیدی" كار خویش را شروع كرد. این دوره از چالش به دنبال توسعه راهكارهایی عملی مبتنی بر فناوری نانو جهت تولید خواص خودتمیزشوندگی و ضدالكتریسیته ساكن در صفحات خورشیدی در داخل كشور است.

دبیرخانه چالش های فناوری و نوآوری نانو، فرآیند ثبت ‏نام در مرحله اول این چالش را تا روز ۳۰ بهمن ماه اعلام نمود و شركت های دانش بنیان، دانشجویان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و سایر پژوهشگران و فناوران علاقه مند می توانند طرح مفهومی اولیه خویش را از راه سایت این چالش به آدرس ichallenge.ir ارسال نمایند.

طرح های دریافتی بعد از ارزیابی در كمیته داوران انتخاب شده و به مرحله دوم راه خواهند یافت. در جریان مرحله دوم تا سقف ۵۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی شامل كمك هزینه نقدی و اعتبار استفاده از خدمات شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو به افراد منتخب در مرحله قبل داده می شود.

برنده نهایی این چالش علاوه بر دریافت جایزه ۲۰۰ میلیون ریالی و تسهیلات حمایتی ویژه از طرف ستاد توسعه فناوری نانو در جهت تجاری سازی طرح خود، فرصت همكاری برای توسعه فناوری و تجاری سازی طرح تا تولید انبوه را با یكی از شركت های فعال در این عرصه خواهد داشت.

هیچ محدودیتی در انتخاب مواد اولیه مصرفی در این چالش وجود ندارد، اما در دسترس بودن مواد انتخابی اهمیت دارد. علاوه بر آن هیچ محدودیتی در انتخاب روش یا رویكرد خود تمیزشوندگی وجود ندارد، ولی روش انتخابی جهت اعمال پوشش بر روی سلول های خورشیدی باید به شكلی تكرارپذیر و مقیاس پذیر قابل اجرا به صورت صنعتی باشد.

همچنین راهكار پیشنهادی باید قادر به ایجاد همزمان خاصیت خودتمیزشوندگی و ضدالكتریسیته ساكن در سطح پنل های خورشیدی باشد، به گونه ای كه مانع از نشست و چسبندگی لایه های گرد و خاك و سایر آلودگی ها به سطح پنل شود و امكان شست وشوی آنرا بدون استفاده از مواد شوینده و صرف زمان و انرژی زیاد فراهم آورد. خاصیت به وجود آمده در سطح پنل خورشیدی هم باید در مقابل عوامل محیطی نظیر گرد و غبار، اشعه فرابنفش و تغییرات دمایی، رطوبت و هم در جریان شست وشو با شوینده های ضعیف و آب پایداری مناسبی داشته باشند.




1397/11/01
14:10:11
5.0 / 5
4610
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵