آخرین وضعیت تحقیقات سلولی در درمان كرونا

اجرای كارآزمایی بالینی درمان بیماران بدحال كرونایی با سلول های NK

اجرای كارآزمایی بالینی درمان بیماران بدحال كرونایی با سلول های NK

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی با اشاره به اینکه استفاده از سلول های ایمنی ˮکشنده طبیعیˮ در درمان بیماران بد حال کرونایی در حال کارآرمایی های بالینی است، اظهار داشت: روش های درمانی کووید-۱۹ با استفاده از سلول های بنیادی در فاز کارآزمایی های بالینی است و به بالین نرسیده است.


دکتر امیر علی حمیدیه در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به نقش سلول های بنیادی در تولید واکسن برای واکسیناسیون بیماری کووید-۱۹ اضافه کرد: جهت استفاده از سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان بیماری کرونا و یا واکسیناسیون آن مانند خیلی از شاخه های پزشکی تحقیقات بسیار زیادی اجرایی شده است.
وی افزود: همچون معروف ترین اتفاقی که در حوزه کرونا رخ داد واکسن های بر پایه دست ورزی های داخل سلولی mRNA ها است. بعضی از شرکتهای دانش بنیان ایرانی هم تولید واکسن های mRNA را در دستور کار خود قرار دادند.
حمیدیه، با تکیه بر اینکه تولید این فناوری در کشور در حال توسعه است، تصریح کرد: علم سلول های بنیادی در تولید واکسن های mRNA نقش اصلی را بازی می کند ولی هنوز واکسن های بر پایه mRNA ها در ایران در حال تولید است و هنوز مجوزهای سازمان غذا و دارو را دریافت نکرده است.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی تصریح کرد: من اعتقاد دارم تا زمانی که مجوزها برای این واکسن صادر نشده است نباید درباره آنها و اینکه این واکسن ها موثر است یا خیر و یا دارای عوارض جانبی است اظهارنظر کرد و در ایران تنها مرجعی که می تواند در این حوزه تصمیم گیری کند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است.
حمیدیه به بیان نقش سلول های بنیادی در درمان بیماری کووید-۱۹ اشاره نمود و با تکیه بر اینکه سلول های بنیادی در درمان این بیماری در حال استفاده است اظهار داشت: تابحال هنوز نتایج قطعی کامل تحلیلی و آماری نه در ایران و نه دنیا برای کاربرد و یا رد این روش عرضه نشده است.
وی ضمن اشاره به تحقیقات در زمینه استفاده از ترشحات سلول های بنیادی به نام "اگزوزوم" در درمان کووید-۱۹ تصریح کرد: استفاده از این روش در حال بررسی است و اینکه آیا این ترشحات قابل استفاده در درمان کرونا هستند یا خیر در حال کارآزمایی های بالینی است و باید نتایج آن استخراج شود تا در صورت موثر بودن در درمان در اختیار مردم قرار گیرد.
حمیدیه، استفاده از سلول های ایمنی "کشنده طبیعی" به نام سلول های NK یا Natural killer cell تصریح کرد: استفاده از سلول های NK در درمان بیماران بد حال کرونایی در حال کارآرمایی های بالینی است.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تکیه بر اینکه روش های درمانی کووید-۱۹ با استفاده از سلول های بنیادی در فاز کارآزمایی های بالینی است و به بالین نرسیده است، خاطرنشان کرد: این تحقیقات راه طولانی در پیش دارد تا به فاز بالینی وارد شوند و امیدواریم رسانه ها و همکاران که اطلاعات را منتشر می کنند اخبار صحیح و دقیق در این حوزه عرضه شود.
حمیدیه، در انتها اظهار داشت: این روش ها در حال پیمودن مراحل کارآزمایی های بالینی هستند و در نهایت باید توسط سازمان غذا و دارو تایید گردد.



1399/11/18
20:55:03
0.0 / 5
1135
تگهای خبر: پزشكی , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴