توسط محققان دانشگاه شهیدبهشتی؛

روش جدید سنجش ساكارز عسل برای اولین بار در دنیا ابداع شد

روش جدید سنجش ساكارز عسل برای اولین بار در دنیا ابداع شد

لیمو بلاگ: پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی موفق به کشف روشی جدید در سنجش ساکارز عسل شدند که این روش برای نخستین بار در دنیا ارائه می شود.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مینایی عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی از روشی جدید در سنجش ساکارز عسل برای اولین بار در دنیا توسط پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی آگاهی داد و اظهار داشت: تعیین ساکارز در عسل یکی از با اهمیت ترین شاخص هایی که در عسل سنجش می شود و توسط آن اصالت عسل مشخص می شود. همیشه در میان تولید کنندگان و صادر کنندگان عسل جای خالی یک روش صحیح اندازه گیری ساکارز عسل که قابل اطمینان باشد خالی بوده است.
مینایی اضافه کرد: پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی با درک این مشکل، در حدود سه سال بر روی روش جایگزین تحقیق کردند و در نهایت موفق به ارائه روش اندازه گیری ساکارز عسل با بهره گیری از آنزیم شدند. در این روش بطور کمی و دقیق مقدار ساکارز در عسل مشخص می شود. این روش برای نخستین بار در دنیا برای سنجش ساکارز عسل ارائه می شود.
وی با اشاره به اهمیت کنترل کیفی عسل گفت: عسل بعنوان یک محصول با ارزش طبیعی در دنیا شناخته می شود و بر این اساس سرمایه گذاری های گسترده ای در امتداد پرورش زنبور عسل و کندو داری صورت گرفته است. متأسفانه در این محصول با ارزش، تقلب های گسترده ای مشاهده می شود که لزوم ارزیابی های دقیق علمی را جهت کنترل کیفی آن ضروری می کند.
عضو هیأت علمی دانشکده علوم و فناوری های زیستی، اضافه کرد: «گروه پژوهشی سنجش عسل بهشتی» متشکل از متخصصان رشته بیوشیمی، گرده شناسی و میکروبیولوژی حدود ۳ سال است که بر روی محتوای بیوشیمیایی و خواص درمانی عسل تحقیق می نمایند، و در این راستا به نوآوری های بسیاری هم دست یافته اند. این گروه هم اکنون با در دست داشتن تمام روش های دقیق سنجشی قادر به تعیین محتوای شیمیایی، آنزیمی، گرده و میکروبی عسل بوده و خواص درمانی نمونه های عسل را نیز بخوبی مشخص می کنند.
مینایی با اشاره به خاصیت های سنجش ساکارز ابداعی پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد: اندازه گیری مقدار ساکارز به روش آنزیمی، یک روش کاملاً دقیق است که مختص این آزمایشگاه بوده و در هیچ آزمایشگاه دیگری صورت نمی گیرد. این روش از سنجش توسط هیدرولیز اسیدی ساکارز که در خیلی از آزمایشگاه ها انجام می گیرد بسیار دقیق تر و ساده تر است. مقدار ساکارز در عسل مرغوب معمولاً کمتر از ۵ درصد است. البته مقدار ساکارز بستگی به نوع محل و گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است.
وی اضافه کرد: مثلاً عسل کُنار درصد بالای ساکارز (بیش از ۵ درصد) و عسل وحشی در صد پایینی از ساکارز دارد (کمتر از ۱ درصد). از طرفی درصد ساکارز می تواند نشان دهنده آن باشد که آیا زنبور از شهد تغذیه کرده است یا از شکر که این خود شاخصی برای تقلبی یا غیر تقلبی بودن عسل است. در این آزمایشگاه مقدار ساکارز عسل به روش آنزیمی اندازه گیری می شود که بسیار دقیق تر از روش هیدرولیز اسید است.


منبع:

1400/01/17
12:18:40
5.0 / 5
1077
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانشگاه , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱