در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

شناسایی ۱۰ ژن برتر دخیل در بروز كرونا

شناسایی ۱۰ ژن برتر دخیل در بروز كرونا

مطالعات اخیر پژوهشگران پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری بر روی ژن های دخیل در بروز بیماری کرونا نشان میدهد که مواد افیونی و مصرف خوراکی الکل اثری در جلوگیری از مبتلاشدن به این بیماری ندارد و جامعه می بایست به رعایت فاصله اجتماعی و پروتکلهای بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.


پروفسور قاسم آهنگری، متخصص ایمونوژنتیک و استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به خطرات ناشی از بوجود آمدن واریانت های جدید ویروس کرونا به سبب شیوع و تکثیر این ویروس و خطاهای سیستم ژنتیکی ویروس در اثر تکثیر زیاد، اظهار داشت: شرایط امروز که اغلب مناطق کشور قرمز و حتی رو به سیاهی است، ناشی از حضور واریانت جدید ویروس کرونا که قدرت بالاتری از شیوع را دارد، است.
وی افزود: بدین جهت شیوع وسیع بیماری کرونا منجر به بیماری افراد در سطح کشور خواهد شد و مدیریت و برنامه ریزی سیستم بهداشتی و درمانی کشور برای مرحله پس از بیماری کرونا اهمیت بسیار زیادی دارد. این نگاه آینده نگر سبب می شود که بتوان برنامه ریزی بهتری نه فقط در ارائه خدمات بهداشتی درمانی، آموزشی، تحقیقاتی داشت، بلکه بتوان برنامه های توسعه ای در این عرصه را ادامه داد.


آهنگری لازمه این کار را استفاده از دانش و فناوری های جدیدی دانست که بتوان تهدیدهای این حوزه را شناخت و مدیریت کرد و تصریح کرد: این ویروس و بیماری ماندگار خواهد بود و در این راستا از یک سال قبل مطالعات گسترده ای برای اجرای مدلی از شیوع این بیماری بصورت پایلوت اجرائی کردیم.
وی با اشاره به تحقیقات گسترده خود در حوزه تکنولوژی های جدید فارماکو ژنتیک بیماری سرطان بخصوص سرطان ریه، اظهار نمود: از آنجایی که بیشترین تلفات ناشی از این ویروس به سبب ایجاد اختلال در عملکرد ریه است، بدین جهت با اپیدمی ویروس کرونا برمبنای نتایج مطالعات و تحقیقات همکاران در کشورهای غربی و ژاپن در ضمن یک سال قبل و با به کارگیری استعداد دانشجویان کشور توانستیم مدلی را برای لطمه شناسی این ویروس ارائه دهیم.
بگفته وی چنانچه از این مدل در سطح وسیع تر در کشور استفاده شود، می توان برنامه ریزی جامعی درباب مدیریت آینده نگر این بیماری و یا سایر بیماریها انجام داد.
این استاد تمام دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با اشاره به جزییات این مطالعات، توضیح داد: بطور خلاصه هر یک از ما در حدود ۳۰ هزار ژن داریم که این ژن ها مسؤولیت کنترل بدن ما در حالت سلامت و یا بیماری را بر عهده دارند و این ژن ها در یک پروژه چندین ساله با صرف هزینه ۶ میلیارد دلاری در امریکا شناسایی شدند.
وی افزود: ما نیز در ضمن این مطالعات یکساله ابتدا ژن های دخیل در التهاب را در سرطان ریه مورد مطالعه قرار دادیم و برمبنای نتایج به دست آمده، بر روی مطالعات ژنتیکی بیماران مبتلا به کرونا متمرکز شدیم.
آهنگری با تاکید بر اینکه طی این مطالعات، از نتایج تحقیقاتی ژنتیکی جهانی بر روی کرونا از روش Big Data Mining استفاده کردیم تا ژن های برتر درگیر در بیماری کرونا را مورد شناسایی قرار دهیم، افزود: هدف ما از این تحقیق شناسایی ۱۰ ژن برتر (Topten Gene) دخیل در این بیماری شامل ژن هایی که افزایش (Upregulation) و یا کاهش (Down Regulation) دارد، بوده است و در این راستا از برنامه های پیشرفته بیوانفورماتیکی کامپیوتری و محاسبات ریاضی بهره بردیم.
این محقق حوزه ایمنوژنتیک اشاره کرد: بعد از انجام این جستجو و محاسبات ریاضی و همچنین محاسبات آماری، موفق به شناسایی ۱۰ ژن برتر شدیم که بیشترین دخالت را در گرفتاری بیماران کرونائی دارند.
وی اهمیت شناسایی این ژن ها را مدیریت درمان و تحقیقات در این عرصه دانست و تصریح کرد: ژن های برتر شناسایی شده ژن هایی هستند که در بیماریهای خودایمن مانند لوپوس ارتیمانوز سیستمیک که بیشتر خانم ها را درگیر می کند، نقش دارند؛ بدین جهت لازم است همکاران نسبت به شیوع بیماری خودایمن پس از ابتلای فرد به کرونا توجه داشته باشند.
استاد دپارتمان ژنتیک پزشکی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک با اعلان اینکه تعدادی از این ژن های برتر شناسایی شده در بروز بیماریهای اعصاب و روان نقش دارند، اظهار نمود: دسته دیگری از این ژن ها شامل ژن هایی می شود که مسؤولیت کنترل تقسیم سلولی را بر عهده دارند، بدین جهت لازم است متخصصین اونکولوژی دراین زمینه هوشیارتر عمل کنند.
آهنگری افزود: نکته جالب اینکه اغلب این تصور را دارند که مصرف الکل و مواد افیونی سبب مصونیت فرد از مبتلاشدن به بیماری کرونا می شود که متاسفانه باید عرض نماییم در این مطالعات هر دو ژن دخیل در مصرف خوراکی الکل و مواد افیونی جزو ۱۰ ژن برتر از میان ۳۰ هزار ژن ما هستند.
وی در این زمینه توضیح داد: مکانیزم عملکرد الکل مصرفی به این صورت است که الکل در عملکرد سلول های مخاطی یعنی محل و دروازه ورود ویروس اختلال به وجود می آورد که شامل سلول های دستگاه تنفس فوقانی و گلو می شود.
آهنگری اشاره کرد: بدین جهت از مردم درخواست می شود از اخبار نامعتبر پیروی نکنند و جان خود و خانواده خودرا در معرض خطر قرار ندهند و به یافته های آکادمیک و دانشگاهی که ماحصل نتایج تحقیقات جهانی است، اعتماد داشته باشند و حتما از دستور العمل های بهداشتی شامل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم برگزاری دورهمی ها و استفاده از ماسک پیروی کنند.



1400/02/06
13:46:45
5.0 / 5
1144
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تكنولوژی , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵