در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

ورود اینترنت اشیاء در مدیریت دامداری ها

ورود اینترنت اشیاء در مدیریت دامداری ها

یکی از شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با توسعه فناوری های اینترنت اشیاء در حوزه دامداری سامانه ای برای اندازه گیری دقیق میزان شیر تولیدی در گاوداری ها بدون تماس با این سیال، تولید کرده است.


علی فرضیان، مدیر اجرایی یکی از شرکت‎های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، تمرکز تحقیقاتی این شرکت را تولید تجهیزاتی برای هوشمندسازی گامداری های شیری صنعتی دانست و اظهار داشت: گاوداری هایی که دارای بیشتر از هزار رأس دام باشند، می توانند از خدمات ما بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه در این حوزه ۷ محصول ساخته شده است، تصریح کرد: این ابزارها برای اندازه گیری یکی از پارامترهای مورد نیاز گاوداری ها کاربرد داذد و داده های این ابزارها به مدیران بخش های صنعتی ارسال می شود و مدیران بر طبق این داده ها، تصمیم گیری می کنند.
فرضیان، طراحی و ساخت تگ های هوشمند را یکی از محصولات تولیدی این شرکت نام برد و خاطرنشان کرد: این محصول در دو نوع تگ های "گوشی" و "گردنی" ساخته شده که می تواند فعالیتهای گاو را پایش کند، ضمن آنکه موقعیت مکانی گاوها را گزارش می دهد.
وی افزود: RFID Reader این تگ ها در انواع دستی و ایستگاهی ساخته شده است. مدل ایستگاهی این محصول به این صورت است که RFID Reader در راه روزانه گاوها نصب می شود و هر بار که گاو از جلوی آن عبور می کند، اطلاعات آنرا ثبت می کند.
این محقق حوزه اینترنت اشیاء ضمن اشاره به طراحی و ساخت دستگاه مولتی متر در این شرکت، اظهار داشت: این دستگاه سامانه ای برای اندازه گیری شیر است که در راه خروجی خرچنگی شیردوش قرار می گیرد. این سامانه با استفاده از امواج مادون قرمز، شیر تولیدی دام را مورد سنجش قرار می دهد و از راه ارتباط بی سیم و اینترنت به سیستم در نرم افزار منتقل شده و داده ها در اختیار مدیریت مزرعه قرار خواهد گرفت.
وی عدم تماس دستگاه با شیر دوشیده شده را از مزایای اصلی این سامانه نام برد و تصریح کرد: این سامانه بگونه ای طراحی شده است که به علت تجهیز آن با سنسورها، دستگاه هیچ تماسی با شیر ندارد و از این نظر شست وشوی سیستم شیردوشی به آسانی امکان پذیر خواهد بود.
مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان با تکیه بر این که این سامانه اندازه گیری شیر به صورت دیجیتالی عمل می کند و هیچ قطعه مکانیکی ندارد، خاطرنشان کرد: بنابراین نگهداری و تعمیرات دستگاههای مرسوم را ندارد، ضمن آنکه دقت بالایی در اندازه گیری شیر تولیدی از دام و نرخ جریان شیر دارد.
به نقل از ایشان، ابعاد کوچک و قابلیت نصب آسان، امکان استفاده در انواع سیستم های شیردوشی، عدم احتیاج به استفاده از قطعات مکانیکی متحرک و بی نیاز از تعمیرات، انتقال بی سیم اطلاعات دام و اندازه گیری شیر از دیگر مزایای این سامانه است.
وی از تجاری شدن سازمان این دستگاه اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون این سیستم در چند دامداری مورد استفاده قرار گرفته است.




منبع:

1400/02/23
22:26:54
5.0 / 5
1065
تگهای خبر: اینترنت , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵