دهمین كنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،

جایگاه نوآوری و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

جایگاه نوآوری و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت

پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس به تبیین نقش و جایگاه دو مفهوم نوآوری و پیشرفت در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت پرداخت.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر داریوش محجوبی در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای با عنوان چیستی «پیشرفت» و نقش «نوآوری» در آن عرضه کرد.
وی که این مقاله را در سالن شماره دو کنفرانس عرضه کرد، اظهار داشت: بدون بررسی دقیق و جامع «پیشرفت» در عملکرد «مرکز» این خطر وجود دارد که مفهوم پیشرفت را خارج از بافتار به کار ببریم. بدین سان بررسی مفهومی واژه «پیشرفت» بخش مهم در تدوین رویه های «مرکز» می شود. در این راستا، شایسته است که هر اندیشکده عملکرد خویش را در بافتار «پیشرفت» تعریف کند؛ تا اینکه به عکس، پیشرفت را در محتوای عملکرد خاص خود تصور کند.
پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس سپس به بررسی مفهوم پیشرفت پرداخت و اظهار داشت: به صورت معمول پیشرفت در وجه تکنولوژی (مثل معرفی دستگاههای نو) یا در وجه اقتصادی (مثل افزایش تولید سرانه یا تولید ناخالص ملی) تصور می شود در حالیکه بررسی های تطبیقی نشان می دهند در دوران نزدیک به معاصر واژه «پیشرفت» معادل واژه فرنگی Progress و در رابطه با مفهوم «بهروزی انسانی» به کار رفته است به این ترتیب، پیشرفت از یک طرف با عملکردهای اجرایی (تکنولوژی – تولیدی – اقتصادی) و از سوی دیگر با ساختارهای ارزشی (انسانی – اجتماعی) ارتباط مستقیم دارد. بررسی مفهوم پیشرفت در هر دو وجه اجرایی و ارزشی باید به صورت موازی، مرتبط و منسجم صورت گیرد.
محجوبی افزود: این مقاله جهت بررسی واژه پیشرفت از بعد فرآیند تفکر و «مدل مفهومی درخت اندیشه» استفاده می نماید. استفاده از یک «مدل مفهومی» جهت بررسی و تبیین پیشرفت، از سوی دیگر، با نقش واژه «الگو» در فهرست پنج گانه بالا هماهنگ است که «مدل» خود نزدیکترین واژه به «الگو» است. نقش «نوآوری» در جهت پیشرفت در ادامه بررسی می شود. برای پاسخ یابی نقش نوآوری باید به این پرسش پاسخ داده شود که فکر چیست و ما چگونه تفکر می کنیم؟ این سوالی «سهل و ممتنع» است. این سوالی ساده به نظر می آید، چون می تواند در هر سطح آموزشی مطرح شود. برای مثال این سوال می تواند در سطح دبستان شروع شود؛ حتی در سطح دبستان هم میتوان از اهمیت نقش تفکر برای دانش آموزان گفت، بدون آن که درس پیش نیاز لازم داشته باشد.
وی ادامه داد: طبیعی است که همین سوال در سطح های بالاتر آموزشی و پژوهشی ژرفا و گستردگی بیشتری دارد. در حالیکه این سوالی ساده به نظر می آید، همزمان پیچیده ترین سوالی است که بشر با آن روبرو بوده است. سوال به ظاهر ساده در مورد چیستی فکر از سوال «اندازه و عمر کیهان چقدر است؟» بسیار پیچیده تر است. در مورد چیستی فکر و چگونگی تفکر از دوران باستان تابحال بسیار نوشته شده است. بی گمان اینک در مورد فکر و تفکر زیادتر از قبل می دانیم ولی چیستی فکر و چگونگی تفکر هنوز ناگفته های بسیار دارد؛ ولی با بررسی «فرایند تفکر» می توانیم چیستی و چگونگی تفکر را بهتر بشناسیم.
پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس اظهار داشت: عوامل موثر در «فرایند تفکر» را میتوان در سه گروه اصلی طبقه بندی کرد. ساختار، متغیر و ناشناخته. ساختار شامل عامل هایی است که ما می شناسیم ولی در انتخاب آنها اختیاری نداریم یا اختیار بسیار محدودی داریم مثل مغز و ذهن و زبان مادری؛ که بدون شک در فرآیند تفکر دخالت دارند ولی در عمل ما توانایی محدودی در انتخاب آنها داریم. متغیرهای تفکر شامل عاملهایی است که ما می شناسیم و در انتخاب آنها اختیار داریم. سه گروه عامل، یعنی ساختار، متغیر و ناشناخته، همپوشانی دارند، یعنی میتوان ناشناخته ها را شناخت و تبدیل به ساختار کرد و با شناخت بهتر ساختارها آنها را به صورت متغیر درآورد.
محجوبی اظهار نمود: این مقاله برپایه مدل مفهومی درخت اندیشه استوار شده و این مدل بر اساس فرآیند تفکر شکل گرفته و «پیشرفت بهبود در عملکرد تمامی بخش های درخت اندیشه» تعریف می شود. بدین سان این مدل زمینه ای فراهم می آورد تا بتوان عملکرد پیشرفت را همزمان در وجه های اجتماعی – انسانی و وجه های تولیدی - اقتصادی – نوآوری بررسی کرد. این بررسی مفهومی برای پیشرفت پایه ای برای تقویت درک اجرایی از پیشرفت را به وجود می آورد. به قول معروف «بناهای بلند احتیاج به پی های عمیق دارند».
وی در بخش دیگری از این مقاله به بررسی مفهوم نوآوری پرداخت و اظهار داشت: نوآوری پدیده ای چند وجهی است که در ارتباط با بهبود در بخش طراحی و تولید از درخت اندیشه عمل کند. بدین سان بین بهبود در تولید و مفهوم پیشرفت انسانی بر پایه مدل درخت اندیشه ارتباط به وجود می آورد. نوآوری همچون شامل وجه های تکنولوژی، بازار، نیروی انسانی و سازمان است. بسیاری بررسی های موجود به صورت معمول نوآوری را به بخش تکنولوژی محدود کرده اند. چیستی نوآوری در مقاله «نقش نوآوری های سازمانی – اجتماعی در مدل کوه یخ نوآوری» از همین مجموعه بررسی شده است.
پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ای سی سی تگزاس افزود: به صورت معمول نوآوری به صورت معرفی محصول های جدید به بازار تعریف می شود ولی آشکار است که فرآیند نوآوری بسیار گسترده تر از فقط معرفی نتیجه نهایی (محصول موفق به بازار) است. نوآوری، به واقع، شبیه قیفی است که از تعداد بسیار زیادی ایده به همراه کوشش و تلاش و خطا بسیار به معدودی محصول موفق منجر می شود.
به گزارش روابط عمومی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، محجوبی در انتها تصریح کرد: نوآوری و پیشرفت فقط محدود به بخش فناوری در فرآیند تولید نیست با اینکه در بسیاری نوشته ها به صورت صریح یا ضمنی این چنین فرض شده است.




منبع:

1400/02/31
18:39:12
5.0 / 5
381
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵