ده ها انجمن علمی در شرف از دست دادن فضای كاری!

ده ها انجمن علمی در شرف از دست دادن فضای كاری!

در ایام گذشته، دانشگاه علامه طباطبایی به مسئولان هفتاد انجمن علمی که سال هاست در یکی از طبقه های یکی از ساختمان های این دانشگاه مستقر هستند اعلام نموده که باید این طبقه را به «دلایل فنی» تخلیه کنند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بر طبق تعریفی که دانشنامه آزاد ویکی پدیا از عبارت انجمن علمی ارایه داده است، این سازمان برای ترویج یک رشته یا حرفه ی علمی یا گروهی از رشته ها و حرفه های مرتبط ایجاد می شود. قسمتی از کارهای انجمن های علمی مختلف در ایران، برگزاری کنفرانس های تخصصی یا انتشار نشریات علمی است. بطور مثال انجمن ریاضی ایران در سال ۱۳۵۰ تاسیس شد و چندی بعد متولی برگزاری یکی از مهم ترین رویدادهای ریاضیاتی کشور یعنی مسابقه ریاضی دانشجویی شد.
این انجمن ها حالا زیرنظر کمیسیون انجمن های علمی که خود زیرمجموعه ی معاونت پژوهشی وزارت علوم است قرار دارند و بر طبق حوزه ی تخصصی خود به ۶ دسته ی گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، بین رشته ای، کشاورزی، علوم پایه و هنر تقسیم می شوند.
۱۳۹ انجمن علمی در گروه علوم انسانی، ۱۰۱ انجمن در گروه فنی و مهندسی، ۸۸ انجمن در گروه بین رشته ای، ۴۳ انجمن در گروه کشاورزی، ۳۲ انجمن در گروه علوم پایه و هشت مورد در گروه هنر قرار دارند. برمبنای اطلاعات واصله، دفتر ۷۰ انجمن علمی فعال از میان حدود ۴۱۰ انجمن علمی، بیش از ده سال است که در در یک طبقه از ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی واقع در خیابان کریم خان زند، ابتدای آبان شمالی مستقر هستند. روسای این انجمن ها بتازگی با نامه ای از طرف دانشگاه علامه طباطبایی مواجه گشته اند که در این نامه به آنها اعلام شده بایستی تا اواسط خردادماه ساختمان را به دلیلهای فنی تخلیه کنند.



این اصرار به انجمن های علمی برای تخلیه ی ساختمان به «دلایل فنی»، در حالی رخ داده است که دفتر جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی و همین طور مرکز همکاریهای علمی و بین المللی نیز در این ساختمان قرار دارند. علاوه بر این، برخی از مغازه های طلافروشی نیز در پایین این ساختمان واقع شده اند. مقرر است تعدادی از این انجمن ها در ساختمان اکوی دانشگاه علامه طباطبایی مستقر شوند. برمبنای تصمیم گیری ها، انجمن علمی مدیریت ورزش نیز در دانشکده ی ورزش این دانشگاه ها استقرار می یابد.




دانشگاه علامه طباطبایی و وزارت علوم هنوز موضع گیری رسمی ای نسبت به این مساله نداشته اند. چه این دستور به تخلیه واقعا به دلیلهای فنی باشد و چه دانشگاه علامه طباطبایی قصد به بازپس گیری فضای خودرا داشته باشد، باید دید وزارت علوم در ایام پایانی دولت، تصمیم دارد از این انجمن ها که عموماً با بودجه های ناچیز کارهای ترویجی قابل توجهی در زمینه ی تخصصی خود انجام می دهند، حمایت کند؟



1400/03/17
12:30:57
5.0 / 5
1104
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانشگاه , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲