توسط محققان كشور به نتیجه رسید؛

امكان شناسایی و حذف رسوبات در چاههای تزریقی پسآب میادین نفتی

امكان شناسایی و حذف رسوبات در چاههای تزریقی پسآب میادین نفتی

محققان کشور موفق به عرضه طرحی در زمینه صدمه شناسی چاههای تزریقی پسآب در میادین نفتی شدند که با ترکیب مدلسازی و تستهای آزمایشگاهی پیشرفت کرده است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مصطفی شجری دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مدلسازی تغییرات تزریق پذیری در فرایند تزریق آب زائد در یک چاه به دلیل ته نشست رسوبات معدنی» اظهار داشت: تزریق پسآب واحدهای نمکزدایی میادین نفتی به درون چاههای مخصوص تزریق آب زائد سابقه ای کهن در صنعت نفت جهان دارد.
وی اضافه کرد: گرفتگی مداوم این چاهها بدلیل تشکیل رسوبات معدنی و کاهش تزریق پذیری سنگ مخزن در ناحیه اطراف چاه از مهم ترین چالش های در رابطه با عملیات تزریق پسآب بوده و مشکلات زیست محیطی ناشی از رهاسازی این آبها در طبیعت مبین اهمیت ارتقای دانش فنی شناسایی و روش بهینه برطرف سازی این رسوبات است.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه برای اولین بار مدلسازی دینامیک رسوبات معدنی در چاههای تزریقی پسآب با مدل های مختلف انجام شده است، بیان نمود: این پژوهش در سه مقیاس آزمایشگاهی، میدانی و نرم افزاری انجام شد؛ که طی آن نوع رسوبات واقعی در مقیاس آزمایشگاهی با تستهای استاتیک شناسایی شده و با مدلسازی نرم افزاری به مقیاس چاه و میدان تبدیل و رسوبات حاصله پیشبینی شدند. صحت مدل دریک چاه تزریقی پسآب در جنوب غرب ایران بررسی شده و روش بهینه حذف رسوبات حاصله هم عرضه شد.
به گفته وی، ترکیب نرم افزارهای کاربردی صنعتی با نرم افزارهای کدنویسی و فرمولاسیون روابط و مواد برای نخستین بار در دومقیاس مختلف، از چالش های مهم این طرح بوده است.
وی ضمن اشاره به کاربردهای نتایج این پروژه اظهار داشت: در صنعت نفت و عملیات بهره برداری از چاههای نفتی با روش ازدیاد برداشت جهت تداوم ارتقای تولید از چاههای نفتی با روش تزریق آب از چاههای مجاور میتوان از نتایج این طرح بهره مند شد.
وی ضمن اشاره به خصوصیت های طرح اضافه کرد: نوآوری علمی و در عین حال کاملا عملیاتی بودن پروژه از اهم خصوصیت های خاص طرح به حساب می آید.
وی اظهار داشت: دربخش مدلسازی نرم افزاری و آزمایشگاهی فعالیتهای مختلفی انجام شده اما درمورد قیاس مدلها و بهینه سازی مدل های موجود برای اولین بار انجام شده است.
شجری ضمن اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: بزرگترین مزیت طرح، کاملا عملیاتی بودن پروژه در عین نوآوری علمی آن به حساب می آید.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به کاربردهای پروژه اظهار داشت: باتوجه به این که اغلب میادین نفتی کشور دارای چاههای تزریق پسآب بوده و کاهش میزان تزریق پذیری سنگ مخزن در ناحیه اطراف این چاههای تزریقی (هم در پروژه های EOR و هم در پروژه های دفع آب زائد) ناشی از تشکیل رسوبات معدنی است، سالیانه هزینه های سهمگینی جهت بهبود وضعیت این چاهها می شود، در عین حال مشکلات زیست محیطی ناشی از رهاسازی این آبهای آلوده در طبیعت مبین ضرورت اجرای چنین طرحهایی در مقیاس آزمایشگاهی و نرم افزاری است.
وی تصریح کرد: در واقع استفاده از نتایج حاصله در صنعت نفت و گاز از دو بُعد اقتصادی و زیست محیطی مفید فایده خواهد بود.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، استاد راهنمای این پروژه دکتر فریبرز رشیدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.


منبع:

1400/04/15
22:43:16
5.0 / 5
1045
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴