در دانشگاه امیركبیر صورت گرفت؛

ارائه روشی برای شناخت دقیق پیشرفت سرطان توسط پژوهشگران کشور

ارائه روشی برای شناخت دقیق پیشرفت سرطان توسط پژوهشگران کشور

لیمو بلاگ: پژوهشگران کشور موفق به ارائه روشی برای شناخت عمیق تر پیشرفت سرطان و نقش عوامل مکانیکی در پیشرفت سرطان شدند که می توان در آینده از نتایج آن برای طراحی روش های درمان این بیماری بهره برد.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سید محمد طباطبائی دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « تحلیل رفتار مکانیکی سلول در تهاجم سرطان برمبنای ساختار سلولی» اظهار داشت: برمبنای تحقیقات پخش شده، بیماری سرطان بعنوان یکی از مرگبار ترین بیماریها در سطح جهان شناخته شده است.
وی افزود: پژوهشگران علوم زیستی و بالینی در طول دهه های گذشته بطور دقیق این بیماری را رصد کرده و اطلاعات ارزشمندی جهت ارائه روش های درمانی جدید، منتشر نموده اند؛ اما در دو دهه گذشته پژوهشگران به این مهم دست یافته اند که علاوه بر تغییرات و تحولات زیست و بالینی، مشخصه های فیزیکی مهمی وجود دارند که بصورت معناداری در روند ایجاد و پیشرفت سرطان تغییر می کنند.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: مطالعات گسترده در این عرصه نشان داده است که این مشخصه های فیزیکی حتی می توانند بعنوان یک نشانگر زیستی، در تشخیص سرطان و یا حتی تعیین درجه پیشرفت به کار آیند. از مهم ترین این نشان گر های زیستی می توان به خواص مکانیکی( پروتئین/سلول/ بافت) و مشخصه های ظاهری (اندازه، شکل آرایش فضایی اجزای تشکیل دهنده و..) اشاره نمود.
وی با اشاره به هدف از اجرای این پروژه اظهار داشت: یکی از اصلی ترین دست آوردهای علمی این تحقیق، ارزیابی تغییرات خواص مکانیکی سلول های سرطانی هم در سطح سلول و هم در سطح پروتئین بصورت برون تنی بوده است.
طباطبایی اضافه کرد: نتایج این تحقیق نشان داد خواص مکانیکی سلول چگونه بصورت کمی با ساختار اسکلت سلولی ارتباط دارد.
وی اشاره کرد: دو جزء اصلی اسکلت سلولی یعنی پروتئین های اکتین و میکروتوبول با ایجاد سرطان و تهاجم آن از لحاظ میزان حضور و آرایش فضایی رشته ها گرفتار تغییرات اساسی شده اند که این امر باعث شده که رفتار الاستیک و ویسکوالاستیک سلول های سرطانی نیز تغییرات اساسی و معناداری داشته باشد.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: در ادامه مشخص شد که تغییرات به وجود آمده در رشته های اکتین بسیار بالاتر از میکروتوبول ها است.
وی با اعلان اینکه در این تحقیق از یک مدل مکانیک سلولی به نام مدل تنسگریتی استفاده شد تا بتوان با بهره گیری از این مدل و نتایج آزمایشگاهی، تغییرات خواص مکانیکی رشته های اکتین و میکروتوبول را در روند تهاجم سرطان ارزیابی کرد، اضافه کرد: نتایج این تحقیق نشان داد که سلول های سرطانی پر تهاجم نیروی ترکشن زیادتری نسبت به بقیه سلول ها وارد میکند.
وی اشاره کرد: دراین پایان نامه در زمینه مکانیک سلولی تعریف شد و بمنظور ارزیابی تغییرات خواص مکانیکی زیر اجزای سلول در پروسه ایجاد و تهاجم سرطان در بافت پستان بصورت برون تنی، از روش های آزمایشگاهی و مدلسازی در زمینه مکانیک سلولی بهره برده شد.
وی اشاره کرد: نتایج این تحقیق شناخت عمیق تری نسبت به پیشرفت سرطان و نقش عوامل مکانیکی در پیشرفت سرطان به وجود می آورد و امید است که در آینده بتوان در طراحی روش های درمان بیماران سرطانی از این قبیل نتایج استفاده نمود.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، اساتید راهنمای این طرح دکتر محمد تفضلی شادپور، دکتر مهدی بستان شیرین اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده اند.


منبع:

1400/05/31
11:57:10
5.0 / 5
1037
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , مكانیك
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱