پژوهشگاه فضای مجازی بررسی كرد؛

دیجیتالی سازی کشورها با هدف رفع اختلالات تجاری ناشی از کرونا

دیجیتالی سازی کشورها با هدف رفع اختلالات تجاری ناشی از کرونا

به گزارش لیمو بلاگ گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی با بررسی بهره مندی از مزایای کامل تجارت دیجیتال اعلام نمود: دیجیتالی سازی می تواند به رفع اختلالات ناشی از بیماری کرونا در تجارت منجر شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر، تعطیلی ها و محدودیت های بوجود آمده ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ در سرتاسر جهان سبب کندی فعالیتهای اقتصادی، بخصوص تجارت فرامرزی شده است. محدودیت های صادراتی، گسترش کنترل های مرزی و محدودیت های بوجود آمده برای حرکت آزادانه مردم سبب ایجاد پست های مرزی شلوغ، صف های طولانی کامیون ها، انبارهای پرازدحام و تأخیرهای گوناگونی شده است. گروه مطالعات اقتصادی پژوهشگاه فضای مجازی به بررسی چگونگی تسهیل تجارت از راه اقدامات در رابطه با دیجیتالی سازی که در رأس آنها تشکیل سیستم پنجره واحد قرار دارد، پرداخته است. این سیستم، سبب تسهیل تجارت شده و به آژانس های مرزی کشورهای درحال توسعه کمک می نماید تا ضمن حفظ کارایی تجارت فرامرزی، از سلامت عمومی هم محافظت کنند. عمده ترین چالش های بوجود آمده ناشی از بیماری کووید ۱۹ برای تجارت فرامرزی چیست؟ اقتصاد جهانی با عنایت به ابهامات موجود در مورد مدت زمان و شدت بیماری همه گیر، درحال رکود است و این رکود در تجارت فرامرزی هم به وجود آمده است. طبق برآوردها، تجارت جهانی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، ۲۶.۹ درصد کاهش یافته است. خیلی از دولت ها در کوشش برای متوقف کردن شیوع بیماری همه گیر، اقدامات گوناگونی را نظیر اختصاص گذرگاه های مرزی کمتر، بررسی ها و کنترل های بهداشتی در مرزها و قرنطینه کردن رانندگان انجام داده اند. تمامی این اقدامات سبب ایجاد زمان اضافی در حمل و نقل کالا شده و در نتیجه تجارت پرهزینه می شود. سازمان تجارت جهانی برآورد کرده است که این افزایش در هزینه می تواند معادل وضع تعرفه جهانی یعنی ۳.۴ درصد باشد. محدودیت های در ارتباط با جابه جایی آزاد کارگران حمل و نقل، انتقال بار زمینی، دریایی و هوایی را مختل کرده و خدمات حمل و نقل بین المللی و همینطور مسیرهای تجاری را تحت تاثیر قرار داده است. اتحادیه حمل و نقل هوایی بین المللی و اتحادیه جهانی پست تاکید می کنند که لغو بیشتر از یک میلیون پرواز همراه با تنگناهای اداری و نظارتی و محدودیت های قرنطینه مانع از همگام شدن بار هوایی با تقاضای تجارت می شود. سیاست های فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه، فوریت کشورهای درحال توسعه را در اجرای اقدامات در ارتباط با فناوری و دیجیتالی سازی مندرج در توافقنامه تسهیل تجارت سازمان تجارت جهانی افزایش داده است. یکی از مهم ترین این اقدامات تشکیل سیستم پنجره واحد است. پنجره واحد تجاری تجارت در خلال سالهای گذشته به علت بهبود روابط بین کشورها، گسترش کانال های تجاری و همینطور کاهش تعرفه ها رشد زیادی کرده است. ازاین رو امروزه مساله تسهیل در تجارت اهمیت ویژه ای پیدا کرده است و ایجاد این تسهیل احتیاج به وجود سیستم های شفاف دارد. سیستم پنجره واحد ملی این شفافیت و تسهیل را بخصوص در شرایط بیماری همه گیر فراهم و به انجام معاملات الکترونیکی کمک زیادی می کند. در واقع ایجاد یک پنجره الکترونیکی برای تجارت سبب سرعت بخشیدن به رویه های مرزی بدون تماس و در دسترس قرار دادن پردازش خودکار اظهارنامه های تجاری می شود. بعضی از سیستم ها از فناوری بلاکچین برای عرضه گواهینامه های الکترونیکی مانند قوانین مبدا استفاده می نمایند و برخی دیگر طبق گزارشات اخیر سازمان تجارت جهانی، از هوش مصنوعی و داده های کلان برای توسعه الگوریتم هایی که در زمینه مدیریت ریسک محموله کمک می کنند، استفاده می نمایند. پنجره واحد به تسهیلاتی اطلاق می شود که به طرف های مشارکت کننده در یک تبادل تجاری کمک می نماید تا اطلاعات و اسناد استاندارد شده را از راه یک نقطه ورودی واحد مبادله کنند و از این طریق تمامی الزامات قانونی در ارتباط با صادرات، واردات و قوانین نقل و انتقال را تکمیل کنند. این سیستم سبب کاهش زمان و هزینه سازوکارهای تجاری می شود و از راه یک برنامه بدون کاغذ در زمینه صدور مجوزها و تأمین امنیت فرآیندهای پرداخت به بازرگانان کمک زیادی می کند. فناوری پنجره واحد علاوه بر ترخیص سریع تر کالاها سبب افزایش کارایی، بهره وری و ثبات در عملکرد سازمان های خصوصی و دولتی می شود. بهبود روش های انطباق، جمع آوری درآمد، گزارش دهی و همکاری بین ارگان های دولتی از دیگر مزایای این فناوری است که سبب تسهیل در امر تجارت می شود. طبق گزارشات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، خیلی از اقتصادها در سرتاسر اروپا، آسیای میانه، آمریکای شمالی، آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کارائیب هم اکنون دارای یک پنجره واحد هستند که به همراه سایر مکانیسم های دیجیتالی تعاملات فیزیکی را محدود و تجارت را تسهیل می کند. بعد از شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ این کشورها با در دسترس قرار دادن کتابچه های راهنما برای افسران مرزی و بازرگانان، استفاده از این تکنولوژی را افزایش و رواج دادند. کشورهای درحال توسعه هم به تدریج درحال اجرای این سیستم هستند. دولت رواندا (کشوری در مرکز قاره آفریقا) از عموم مردم و ذینفعان خواسته تا از سیستم خودکار و خدمات آنلاین موجود در پنجره الکترونیکی رواندا استفاده کنند. اعضای کمیته توسعه آفریقای جنوبی درحال بررسی اتوماسیون ارسال و تائید اسناد تجاری از راه پنجره های منفرد هستند تا تعاملات فیزیکی بین مقامات مرزی و تاجران را کاهش دهند. با عنایت به گزارشات سازمان تجارت جهانی میزان اجرا و استفاده از پنجره واحد هنوز خیلی کم است و با وجود تمامی این تلاش ها و در حالیکه مقامات گمرکی معمولا از سیستم های کامپیوتری برای پردازش اظهارنامه ها استفاده می نمایند، سایر آژانس ها از روند مدرن سازی و تجهیز پنجره واحد الکترونیکی عقب مانده اند. اقدامات فنی مؤثر برای تسهیل تجارت ۱-پذیرش نسخه های الکترونیکی گمرک و سایر آژانس های مرزی به سرعت درحال جایگزینی اسناد در ارتباط با تجارت الکترونیکی به جای اسناد کاغذی و فیزیکی هستند. این امر کارایی رویه های تجاری را ضمن حفظ فاصله اجتماعی افزایش داده است. بعنوان مثال، آفریقای جنوبی برای بعضی از اسناد تجاری تعداد ملزومات را کاهش داده و در صورت ضرورت اسناد الکترونیکی را تنطیم می کند. ۱۱ عضو سازمان تجارت جهانی اعلام نموده اند که در مورد گواهینامه های بهداشتی، اسناد اسکن شده را به جای نسخه اصلی و فیزیکی قبول می کنند. این ۱۱ عضو به صورت همزمان ۶ امضای الکترونیکی و ۳ وبسایت اختصاصی برای تائید اسناد تجاری را راه اندازی کرده اند. بعضی از کشورها نظیر امارات متحده عربی از این مرحله هم فراتر رفته و درحال صدور گواهینامه بهداشت الکترونیکی به جای کاغذی هستند. ۲- پردازش پیش از ورود خیلی از دولت ها به بازرگانان اجازه می دهند اسناد واردات و سایر اطلاعات مورد نیاز را پیش از ورود کالا به صورت الکترونیکی ثبت کنند. فعال کردن پیش ارزیابی چنین اسنادی شناسایی، اولویت بندی و هماهنگی رویه های واردات را تسهیل می کند. ۳- پرداخت الکترونیکی آژانس های مرزی با عنایت به ریسک بالای موجود در گردش ارزهای فیزیکی، به صورت کامل به پرداخت های الکترونیکی بابت عوارض، مالیات و هزینه های واردات و صادرات روی آورده اند. این اقدام نه تنها از جابه جایی پول جلوگیری می کند، بلکه رفت و آمد و حضور فیزیکی بازرگانان را به بانک ها یا سازمان های دولتی محدود می کند. بعنوان مثال، گمرک کشور جامائیکا انجام کلیه پرداخت های در ارتباط با تجارت را از راه سیستم پرداخت الکترونیکی خودکار انجام می دهد. ۴- شفافیت اطلاعات آنلاین چگونگی واکنش دولت ها به بیماری همه گیر کووید ۱۹ بستگی به اطلاعات بموقع و دقیق دارد. وجود این اطلاعات سبب آگاهی تاجران شده و سبب می شود تصمیمات خوب و درستی بگیرند. سازمان تجارت جهانی اعضا را ملزم می کند تا اطلاعات در ارتباط با تجارت را در اینترنت منتشر کنند. این اطلاعات انتشار یافته بعنوان درگاه های تجاری شناخته می شوند. دولت ها می توانند اطلاعات در ارتباط با اقدامات تجاری اخیر را که به دنبال بحران بیماری کووید ۱۹ اتخاذ شده بارگذاری کنند. این تسهیلات آنلاین بخصوص برای شرکتهای کوچک و متوسط بسیار مهم می باشد. سازمان تجارت جهانی اعلام نموده است که تابحال ۹۰ کشور اقدامات در ارتباط با شفاف سازی اطلاعات به صورت آنلاین را اجرا کرده اند. اغلب کشورها از ابزارها و برنامه های جدید دیجیتال برای عرضه اطلاعات و استفاده از مشاوران آنلاین برخوردار می باشند. بعنوان مثال کشور کنیا کلیه اطلاعات در ارتباط با اقدامات ضروری تجارت در دوران بیماری همه گیر را در پورتال اینفوترید کنیامنتشر کرده است. ۵- بازرسی ها و روش های اداری مجازی فناوری های دیجیتال می توانند به روند بازرسی سنتی که به تماس فیزیکی نیاز دارد کمک زیادی کنند. خیلی از کشورها از روش های جایگزینی دیجیتالی برای بازرسی فیزیکی در شرایط قرنطینه کووید ۱۹ استفاده می نمایند. در کشور برزیل مراحل ارزیابی انطباق از راه بازرسی از راه دور و توسط کنفرانس ویدئویی و انتقال الکترونیکی داده ها انجام می شود. خیلی از رویه های اداری هم می تواند از راه فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام شوند. کشور هند اجازه داده تا خیلی از جلسات دادرسی تحت قانون گمرک از راه کنفرانس ویدئویی صورت گیرد و ارسال اسناد هم توسط ایمیل صورت پذیرد. حرکت کشورهای درحال توسعه برای دیجیتالی سازی در بحران کرونا اقدامات برپایه فناوری با هدف تسهیل تجارت برای تأمین کالاهای اساسی به یکی از امور مهم کشورهای توسعه یافته در اجرای سیاست های فاصله گذاری اجتماعی تبدیل گشته است. ازاین رو وزرای تجاری کشورهای عضو گروه ۲۰ به تشویق استفاده از ابزارهای الکترونیکی برای پردازش امور گمرکی روی آورده اند. کشورهای درحال توسعه هم حرکت خود به سمت تجارت دیجیتال را شروع کرده اند. دیجیتالی سازی رویه های تجاری تاثیر مثبتی در افزایش میزان انطباق با مقررات، کاهش اقدامات غیرقانونی و دستیابی به مشارکت فراگیر شرکتهای کوچک و متوسط دارد. کشورهای درحال توسعه به منظور بهره مندی از مزایای کامل تجارت دیجیتال درحال اجرای یکسری اقدامات هستند که مهم ترین آنها عبارت اند از: ۱- اقدامات فراتر از مدیریت بحران اقدامات اداری مرزی از لحاظ دیجیتالی سازی باید فراتر از یک اقدام کوتاه مدت در پاسخ به بیماری همه گیر باشد. در واقع روند دیجیتالی سازی باید به صورت بلندمدت و در راه تاب آوری اقتصاد و چگونگی مدیریت بحران در آینده ترسیم شود. درواقع به منظور ایجاد یک واکنش منسجم در مقابل بحران و افزایش مزایای خدمات الکترونیکی، لازم است همکاری بین شرکای تجاری در سطح منطقه ای و بین المللی بیشتر تقویت شود. ۲- ورود مشاغل و فعالان اقتصادی مشارکت فعالان اقتصادی به منظور شناسایی اولویت های اصلاحات در تجارت دیجیتال و نحوه مدیریت بحران آینده امری ضروری می باشد. این امر بخصوص در مساله زنجیره های تأمین اهمیت بسیار دارد. دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که خدمات الکترونیکی در دسترس شرکتهای کوچک و متوسط که اغلب از نیروی کار لازم برای کنار آمدن با رویه های دست و پاگیر برخوردار نیستند، قرار دارد. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تأیید می کند که اقداماتی نظیر اتوماسیون فرآیندهای مرزی یا مشاوره با بازرگانان، مهم ترین و بیشترین تاثیر را بر شرکتهای کوچک و متوسط در مقایسه با شرکتهای بزرگ دارد. ۳- پرکردن شکاف دیجیتالی دیجیتالی سازی از یک طرف سبب تسهیل تجارت در شرایط بیماری همه گیر شده است اما از طرفی دیگر سبب ایجاد شکاف دیجیتالی و نابرابری های اقتصادی و اجتماعی از لحاظ دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات شده است. دیجیتالی سازی کشورهای درحال توسعه به علت ظرفیت پایین زیرساختی آنها (زیرساخت پهنای باند) در پردازش اطلاعات، به کندی صورت می گیرد. حتی اگر این کشورها به فناوری اطلاعات و ارتباطات دسترسی هم داشته باشند، باز هم باید از موانع گوناگونی همچون شکاف مهارت ها و هزینه های بالای دسترسی آنلاین عبور کنند. ۴- اعتماد به شرکای توسعه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تأیید کرده است که همکاری بین المللی برای ادامه روند تسهیل تجارت امری ضروری خواهد بود و عرضه کمک های مستمر به کشورهای درحال توسعه برای تجارت در مواقع بحران از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. برنامه های دیجیتالی سازی و استفاده از تکنولوژی های جدید، آژانس های مرزی و بازرگانان را قادر می سازد داده ها را به صورت الکترونیکی ارسال و مبادله کنند و رویه های تجاری را با سرعت بیشتری انجام دهند. با این اوصاف دیجیتالی سازی امور تجاری، نقش مهمی را در حفظ و تسهیل تجارت بخصوص در شرایط بحران بیماری همه گیر بازی می کند. این امر سبب ایجاد اطمینان در زمینه دسترسی به منابع ضروری و کاهش تأثیرات منفی بازپرداخت های تجاری می شود. دیجیتالی سازی امور تجاری سبب تسهیل حمل و نقل و محافظت از جمعیت در مقابل بیماری کووید ۱۹ می شود. با این حال، اگر دیجیتالی سازی همراه با همکاری بین بخش خصوصی و دولتی و همینطور در هماهنگی با شرکای منطقه ای و بین المللی انجام نشود، اتوماسیون مزایای کامل خویش را نشان نخواهد داد. کمیته های تسهیل تجارت در سطح ملی، می توانند بعنوان یک کانون جهت هماهنگی برنامه ها و همکاری بیشتر با شرکای منطقه ای و بین المللی عمل کنند.


منبع:

1400/06/02
09:00:30
5.0 / 5
253
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴