در گزارش لیمو بلاگ عنوان شد؛

ایجاد لاین های تولید مرغ بومی توسط دانش بنیان ها

ایجاد لاین های تولید مرغ بومی توسط دانش بنیان ها

رئیس کارگروه زیست بانکها در ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه دانش بنیان ها در زمینه ایجاد لاین های تولید مرغ بومی در تلاش هستند، اظهار داشت: این مرغ ها مناسب ذائقه ایرانیان است.



دکتر محمد جعفرآقایی رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: کارگروه زیست بانکها در ستاد توسعه زیست فناوری برای حمایت و هماهنگی میان مراکز نگهداری از منابع ژنتیکی و تسهیل برنامه های حفاظت از منابع ژنتیکی تشکیل شد.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی با اشاره به اینکه قانون حفاظت و بهره برداری از منابع ژنتیکی در سال ۹۷ تصویب و ابلاغ گردید، اظهار داشت: در این قانون آمده است که وظیفه مدیریت برنامه های حفاظت از منابع ژنتیکی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است؛ اما در ستاد توسعه زیست فناوری مقرر شد بر توسعه و بهره برداری از این منابع تمرکز شود.
جعفرآقایی با اشاره به اینکه یکی از پروژه هایی که انتظار می رود با توسعه بهره برداری از منابع ژنتیکی بومی می تواند به حفاظت از منابع ژنتیکی اختصاصی کشور منجر شود پروژه تولید مرغ و تخم مرغ بومی است، افزود: طعم و مزه مرغ و تخم مرغ بومی توسط خیلی از مردم کشور مورد پسند است در صورتیکه اطمینان داشته باشند محصول عرضه شده به صورت طبیعی و سالم و در محیط روستایی با استفاده از نژاده های بومی اصیل ساخته شده است.
رئیس مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی اظهار داشت: هم اکنون مرغ بومی بعنوان محصولی که با استاندارهای بهداشتی و اصالت توده های پرورشی به تولید رسیده باشند در بازار عرضه نمی گردد.
وی در جهت مقایسه مرغ بومی و مرغ تجاری اظهار داشت: مرغ های تجاری خارجی که اغلب مرغ تولیدی کشور را می سازند و یا حتی مرغ نژاد آرین که یک نژاد خارجی موجود در ایران است، نژادهای خیلی کم تحرکی هستند که در شرایط پرتراکم سالن های پرورش زندگی می کنند و قابلیت تولید در شرایط تجارتی را دارند.
جعفرآقایی افزود: این مرغ ها از ضریب تبدیل بالاتری برخوردار می باشند و کاملاً برای تولید تجاری مناسب هستند. اما برای تولید این نژادها به واردات لاین های اجدادی از خارج وابسته هستیم. همینطور این نژادها به بیماری ها و شرایط نامساعد محیطی بسیار حساس بوده و باید در شرایط کاملاً ایزوله نگهداری شوند.
به گفته رئیس کارگروه زیست بانکها در ستاد توسعه زیست فناوری، مرغ های تجاری با استفاده از دان تجاری مرکب از ذرت و کنجاله سویا تغذیه می شوند و در صورت بروز اپیدمی بیماری در کشور همه این مرغ ها که نژادهای خالصی هستند امکان دارد به سرعت گرفتار بیماری شده و امنیت غذایی را تهدید کند.
وی تصریح کرد: مرغ های بومی، پر تحرک هستند و ضریب بهره وری آنها هم کمتر از مرغ های تجاری است، اما این توده ها معمولا مقاوم به بیماری ها و شرایط اقلیمی کشور بوده و می توانند با چرا کردن در اطراف مزارع و منازل روستائیان یا تغذیه از باقی مانده مواد غذایی رشد کنند. ازاین رو نژادهای بومی در قفس و سالن های تجارتی نمی توانند رشد کنند بلکه باید در حیاط و مزرعه روستائیان تولید شوند.
ایجاد لاین های مناسب مرغ بومی توسط دانش بنیان ها
رئیس کارگروه زیست بانکها در ستاد توسعه زیست فناوری با اشاره به اینکه هم اکنون چند ایستگاه در کشور توده های مرغ بومی را نگهداری کرده و با انتخاب و اصلاح نژادهای مرغ بومی، لاین هایی با بهره وری بالاتر تولید کرده اند، اظهار داشت: ایده این پروژه آن است که شرکتهای نوپای دانش بنیان لاین های مناسب از مرغ بومی را تکثیر و با ایجاد شبکه هایی در نواحی روستایی جوجه های واکسینه شده و اصیل مرغ بومی را در بین روستائیان توزیع و با آموزش و راهنمایی روستائیان محصول گواهی شده را در محیط روستایی تولید کنند.
به گفته جعفرآقایی، سپس مرغ و تخم مرغ ساخته شده را جمع آوری و به صورت بهداشتی آماده، بسته بندی و به بازارهای بزرگ شهری عرضه می شود.
وی تصریح کرد: بررسی های میدانی نشان داده است که این محصول می تواند در بازارهای شهری با قیمت های مناسبی به فروش برسد بطوری که بتواند هزینه های ناشی از بهره وری کمتر و تولید کمتر توده های بومی نسبت به نژادهای تجارتی را جبران کند.
جعفرآقایی تصریح کرد: ازاین رو علاوه بر تأمین محصول مرغ و تخم مرغ بومی سالم با طعم و مزه مطلوب ذائقه مردم ایران، باعث ایجاد اشتغال و افزایش درآمد روستائیان و کشاورزان خود معیشتی خواهد شد.
وی با تکیه بر این که البته این یک پروژه خیریه و یارانه ای نیست که تنها با کمک های دولتی و خیریه صورت گیرد، اظهار داشت: این پروژه یک فعالیت اقتصادی و رقابت پذیر است که باعث افزایش تولید و اشتغال در نواحی محروم کشور خواهد شد. البته شروع یک ایده جدید با استفاده از توده های بومی با چالش ها و ریسک هایی مواجه می باشد که امکان دارد تحمل و پذیرش آنها توسط شرکتهای دانش بنیان نونهاد مشکل باشد.
به گفته رئیس کارگروه زیست بانکها در ستاد توسعه زیست فناوری، ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و همینطور سازمان های اجرایی در وزارت جهاد کشاورزی از این پروژه حمایت می کنند.
جعفرآقایی اظهار داشت: هم اکنون چند پیشنهاد در مورد اجرای این پروژه توسط دانش بنیان ها ارائه شده و مشغول بررسی و تأمین مالی آنان هستیم اما این پروژه از ظرفیت بالایی برخوردار بوده و امکان ورود و همکاری شرکتهای دانش بنیان بیشتری در این پروژه وجود دارد.
رئیس کارگروه زیست بانکها در ستاد توسعه زیست فناوری افزود: ایده پرورش مرغ بومی به صورت شبکه ای توسط دانش بنیان ها می تواند در زمینه سایر نژادهای بومی پیاده سازی شود که این باعث توسعه بهره برداری و کمک به حفاظت از منابع ژنتیکی بومی کشور خواهد شد.

1400/06/18
00:37:34
5.0 / 5
972
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , سازمان , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳