ابتکار دانشمند ایرانی دانشگاه تگزاس برای تشخیص کووید-۱۹ با کمک سنسورهای نوری

ابتکار دانشمند ایرانی دانشگاه تگزاس برای تشخیص کووید-۱۹ با کمک سنسورهای نوری

به گزارش لیمو بلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه تگزاسˮ با همکاری ˮعارف اصغریˮ، دانشمند ایرانی این دانشگاه کوشش می کنند امکان تشخیص فوری کووید-۱۹ را با کمک سنسورهای نوری فراهم نمایند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی ادونت، برای مهار همه گیری کووید-۱۹، تشخیص زودهنگام بیماری ضروریست و عرضه آزمایشی که بتواند نتایج را به سرعت فراهم آورد، نیاز فوری به حساب می آید.
پژوهشگران "دانشگاه تگزاس در آستین" (UT Austin) و شرکت "امگا اوپتیکز" (Omega Optics)، فرصت ها و چالش هایی را که بر سر راه تشخیص زودهنگام کووید-۱۹ قرار دارند، مورد بررسی قرار دادند و تصمیم گرفتند که چشم اندازهای به کارگیری بیوحسگرهای نوری را برای آزمایش کووید-۱۹ مورد بررسی قرار دهند.
"عارف اصغری" (Aref Asghari)، دانشمند ایرانی این پژوهش اظهار داشت: با عنایت به افزایش بیماران مبتلا به انواع قابل انتقال کروناویروس در سرتاسر جهان و احتیاج به پیشگیری و کنترل مبتلا شدن هنگام همه گیری، باید از یک آزمایش فوری برای تشخیص کووید-۱۹ و توقف شیوع آن قبل از اوج گرفتن استفاده گردد.
یکی از راهکارهای امیدوارکننده برای آزمایش سریع و دقیق، استفاده از بیوحسگرهای نوری است. هنگامی که یک "ویریون" (virion) روی سطح یک سنسور نوری وجود داشته باشد، تعامل آن با پرتو نور روی سنسور، بر خصوصیت های نور اثر می گذارد و تغییرات قابل اندازه گیری را در سیگنال نوری پدید می آورد. این سیستم حتی با دوز کمی از کروناویروس هم می تواند آنرا به صورت کارآمد و در لحظه تشخیص دهد.
اصغری افزود: بار کروناویروس هنگام آغاز مبتلا شدن می تواند به اندازه ای کم باشد که نتوان آنرا با خیلی از روش های کنونی تشخیص داد. بنابراین، تشخیص کروناویروس بخصوص در مراحل ابتدایی مبتلا شدن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.
روش های متفاوتی جهت استفاده از این تعامل وجود دارد؛ همچون ادغام آن با اندازه گیری نوسانات پلاسما یا گرافین.
هر پیکربندی بالقوه ای، از مکانیسم متفاوتی برای تشخیص ویروس استفاده می نماید و مزایا و معایب مخصوص به خویش را دارد اما چاره ابتدایی، یکسان است. حتی با وجود گسترده شدن دسترسی به واکسن ها، نمی توان بدون توسعه روش های فوری تشخیص عفونت، بر همه گیری غلبه کرد؛ بخصوص اینکه جهش ها و انواع جدیدی از کروناویروس درحال ظهور هستند.
اصغری اضافه کرد: ترکیب واکسن ها و آزمایش های فوری، جامعه را به جایی می رساند که امکان از بین بردن ویروس به صورت کامل فراهم گردد.
این پژوهش، در مجله "Applied Physics Reviews" به چاپ رسیده است.



1400/06/18
10:01:26
5.0 / 5
1029
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سیستم , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴