مدیرعامل شركت راه آهن خبر داد:

توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان

اصفهان مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه نرم افزار «طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور» برای اولین بار با محوریت تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان و در قالب فاز ۲ مطالعات جامع حمل و نقل کشور اطلاع داد.



سعید رسولی با بیان اینکه در تمام اسناد بالادستی نظام، جایگاه راهبردی حمل و نقل ریلی بعنوان حمل و نقل سبز و پیشران در توسعه‌ی پایدار کشور، بعنوان یکی از راهبردهای اساسی مورد توجه ویژه مسؤلان و سیاست گذاران قرار دارد، اظهار نمود: مساله طراحی یکپارچه شبکه ریلی کشور، یکی از مهم ترین موضوعات در سطح برنامه ریزی استراتژیک حمل و نقل کشور است.

وی با برشمردن برخی چالش های پیش روی گسترش شبکه ریلی کشور، خاطرنشان کرد: یکی از چالش های مهم در گسترش شبکه ریلی، محدودیت منابع مالی است. به سبب پهناوری سرزمینی و هم تنوع بسیار زیاد گزینه های پیش رو، تصمیم گیری درباره نحوه تخصیص منابع جهت افزایش ظرفیت یا راه اندازی محورهای جدید، یک مساله مهم و دارای ابعاد متعدد است که اغلب سبب اختلاف نظرها درباره اولویت های توسعه شبکه می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: هدف از پروژه طراحی شبکه بهینه ریلی کشور بعنوان بخشی از مرحله فاز ۲ مطالعات جامع حمل و نقل کشور، ایجاد یک سند بالادستی با نگاه علمی و توجه به همه ی جوانب مساله با رعایت منافع ملی کشور است که بتواند اولویت های توسعه‌ی ریلی کشور برای یک افق زمانی ۲۰ ساله را تعیین کند.

رسولی اظهار نمود: با طراحی نرم افزار هوشمند سه سطحی شبکه ریلی برای اولین بار درکشور و بعنوان نقشه راه توسعه متوازن و یکپارچه این شبکه، اولویت ایجاد هاب های لجستیکی، راه اندازی کریدورهای جدید و بهبود ظرفیت کریدورهای موجود شبکه ریلی کشور به صورت یکپارچه تعیین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به همکاریهای محققان دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل این دانشگاه پیش از این، در همکاری با مرکز فناوری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی از حسن انجام کار برخوردار بوده و با تمرکز ویژه بر مبحث طراحی شبکه های حمل و نقل ریلی، برون دادهای معتبر علمی داشته است.

به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، همینطور محمد تمنایی- مجری پروژه توسعه نرم افزار طراحی یکپارچه شبکه بهینه ریلی کشور، با بیان برخی جزئیات فنی این نرم افزار، اظهار نمود: در این نرم افزار، اولویت های گسترش شبکه ریلی بر مبنای کمینه سازی کلیه هزینه های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی تحمیلی به شبکه های ریلی و جاده ای کشور و لحاظ محدودیت هایی از قبیل بودجه، ظرفیت محورهای ریلی و هاب های لجستیکی، قیمت گذاری شبکه، تاثیرات متقابل عرضه و تقاضا، بار و مسافر داخلی و هم ترانزیت بین المللی و با لحاظ رقابت شیوه ریلی با شیوه های جاده ای و ترکیبی برای حدود ۱۶۰ هزار زوج مبدأ- مقصد مشخص خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: یافتن یک روش بهینه برای طراحی شبکه ریلی، مستلزم توجه به ابعاد متنوعی از مبحث است. راه اندازی یک محور ریلی جدید و یا بهبود ظرفیت محور ریلی موجود، می تواند در الگوی اندرکنش بین خطوط ریلی و مراکز لجستیک تغییرات زیادی ایجاد نماید و سبب تغییر مطلوبیت حمل و نقل ریلی، جاده ای و ترکیبی برای زوج مبدأ-مقصدهای مختلف در شبکه شود.

تمنایی ضمن اشاره به اینکه در این طراحی برای نخستین بار دو نگرش ملی و بنگاهی بخش خصوصی به صورت همزمان مدل سازی شده است، افزود: در این شبیه سازی، شیوه رفتار بخش خصوصی و صاحبان بار و ناوگان ریلی کشور در رویارویی با تصمیم های کلان دولتی پیاده سازی شده تا تصویر دقیقی از فضای واقعی حاکم بر حمل و نقل ریلی کشور عرضه شود.

شایان ذکر است با انجام این طرح مهم و راهبردی که در جهت مدیریت بهینه مصرف انرژی است، کشور ما شاهد افزایش سهم حمل و نقل سبز ریلی در جابجایی کالا و مسافر خواهد شد. همینطور ارتقای یکپارچگی در برنامه ریزی توسعه شبکه ریلی و افزایش بهره وری از ظرفیت های موجود در طول سالهای آینده از دیگر دستاوردهای مهم این طرح کلان ملی است.

در حال حاضر، اجرای این طرح توسط تیم پژوهشی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان شروع شده است و تا اوایل سال ۱۴۰۱، نتایج آن به وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران عرضه خواهد شد.





منبع:

1400/06/30
09:24:01
5.0 / 5
251
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴