در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

راه اندازی درگاهی برای دسترسی یکپارچه به منابع علمی و پایان نامه ها

راه اندازی درگاهی برای دسترسی یکپارچه به منابع علمی و پایان نامه ها

لیمو بلاگ: با راه اندازی سامانه ای یکپارچه امکان دسترسی مخاطبان به نسخ الکترونیکی منابع و اسناد، نشریات و همین طور پایان نامه ها فراهم خواهد شد.


دکتر مظفر پاسدار، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت و گو با ایسنا با اشاره به خدمات آنلاین و برخط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دو تا ۳ سال اخیر، اظهار داشت: تا حالا تلاش شده است خدمات سازمان را توسعه دهیم، ولی به سبب محدودیت هایی که سامانه ها داشتند، مجبور شدیم هر کدام از خدمات را در قالب یک سامانه و در قالب درگاه خاص ارائه دهیم.
وی نمونه آنرا سامانه "ایران ژورنال" دانست و افزود: "ایران ژورنال" یک سامانه مستقلی است که خدمت دسترسی به مقالات فارسی را ارائه می دهد و یا آن سامانه سنا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که سرویس منابع نشریات را در اختیار مخاطبان قرارخواهد داد.
پاسدار سامانه منابع دیجیتال را از دیگر سامانه های این سازمان نام برد که منابعی چون اسناد، عکس ها و پایان نامه ها را در اختیار مخاطب قرار می دهد و تصریح کرد: چون نیاز جامعه، دسترسی به این منابع بوده است، لازم بود تا هر چه سریع سرویس دهی می کردیم و تا حالا مجبور بودیم از ظرفیت های محدودتری استفاده نمائیم تا خدمات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، راه اندازی سامانه "حافظه ملی ایرانیان" را در این راستا دانست و اشاره کرد: در قالب این سامانه تلاش داریم که در فاز اول داده ها و اطلاعات این سامانه ها را بصورت تجمیع شده، ارائه دهیم.
پاسدار افزود: این سامانه امکان جستجو در انواع منابع و در موضوعات مختلف و همین طور دسترسی به نسخ دیجیتال منابع، بوسیله یک درگاه جستجوی واحد و در قالب یک سامانه را فراهم می آورد.
وی اشاره کرد: سامانه "حافظه ملی ایرانیان" در قالب یک پلت فرم از یک طرف تجمیع کننده خدمات داخلی سازمان کتابخانه و اسناد ملی است و در ادامه امیدواریم با خدمات جدیدی که تعریف می کند، داده ها و منابع سایر کتابخانه ها و سایر مراکز ارائه دهنده منابع علمی و حتی کتابفروشی ها را به مخاطبان ارائه دهیم.
پاسدار با تاکید بر این که این سامانه مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین طراحی شده و بستر امن تبادل اطلاعات و تراکنش ها خواهد بود، تصریح کرد: امیدواریم به کمک این سامانه بتوانیم تحول جدیدی در عرصه نشر دیجیتال داشته باشیم و به کمک این فناوری بتوانیم از حوزه حق مالکیت فکر و حق مؤلف دفاع نماییم، ضمن آنکه دسترسی مخاطبان به نسخه های دیجیتال منابع خصوصاً منابع دارای حق مؤلف تسهیل شود.
وی اظهار نمود: در ذیل این سامانه همین طور ماژول هایی برای ارائه خدمات پیشرفته تر هوشمند چون جستجوی مبتنی بر متن منبع و درون متنی بمنظور تسهیل دسترسی مخاطبان به منابع پیش بینی شده است. این اقدام در امتداد کارهای سازمان در عرصه نوآوری و فناوری بوده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، از رونمایی از فاز اول این سامانه در هفته آتی آگاهی داد و اظهار داشت: در فاز اول، درگاه تجمیع شده جستجو در بین منابع و عضویت آنلاین اعضا فعال خواهد شد.



1400/07/07
22:38:03
5.0 / 5
634
تگهای خبر: آنلاین , الكترونیك , تكنولوژی , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲