به مناسبت بیست سالگی پارك فناوری پردیس مطرح شد

چشم اندازی برای ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا

چشم اندازی برای ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری غرب آسیا

به گزارش لیمو بلاگ معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: ما به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می نماییم و می خواهیم از یک مقیاس چند ده هکتاری به مقیاسی هزار هکتاری تبدیل شویم. در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف زیست بوم فناوری کشور را خواهیم داشت و تلاش می نماییم همکاری با آنها را با تجربه ۲۰ سال قبل توسعه دهیم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، اکبر قنبرپور در توضیح وظایف معاونت متبوع خود اظهار داشت: مأموریت های معاونت توسعه نوآوری سابقه زیادی در پارک فناوری پردیس دارد، ولی این معاونت، سه سال پیش با تبدیل معاونت توسعه فناوری به دو معاونت جدید شکل گرفته است. هم اکنون هدایت شبکه فن بازار ملی ایران، برگزاری رویداد اینوتکس، ایجاد خوشه های فناوری در پارک، توسعه منابع انسانی شرکتهای پارک، ایجاد زمینه مناسب برای تجاری سازی محصولات شرکت ها و در نهایت توسعه بازار داخلی و خارجی محصولات شرکت ها، وظایفی است که بر عهده معاونت توسعه نوآوری قرار داده شده است.
حرکت متفاوت پارک فناوری پردیس در منحنی پیشرفت
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: ما در پارک فناوری پردیس برخلاف پارک های فناوری دیگر از انتهای زنجیره، کار را شروع کردیم. دیگر پارک های فناوری کشور از مرکز رشد کارشان را شروع کردند، یعنی از ایجاد فضایی برای استقرار و رشد شرکتهای نوآور؛ اما ما به دلیل این که پارک فناوری پردیس در تهران واقع شده بود، از همکاری با شرکتهای بزرگ شروع کردیم.
وی ادامه داد: نخستین مشتریان و اعضای پارک شرکتهای بزرگ بودند که در اراضی پارک مستقر شدند. شرکتهای فناوری که چندین پرسنل داشتند، محصولات مختلف تولید می کردند و محصولاتشان به بازار وارد شده بود.
قنبرپور افزود: تقریباً هفت سال گذشت تا ما بتوانیم شرکتهای کوچکتری که متقاضی حضور در پارک هستند را بپذیریم و آنها را به صورت استیجاری در پارک مستقر نماییم. با گذشت ۱۰سال از تاسیس پارک فناوری پردیس و در اوایل دهه ۹۰ ما توانستیم مرکز رشد پارک را ایجاد نماییم و پاسخگوی تقاضای شرکتهای نوپا باشیم.
وی ادامه داد: ما در ۲۰ سال گذشته، فضاهای مختلفی برای استقرار شرکت ها ایجاد کردیم. فضاهایی که امکان استقرار شرکتهای دو نفره تا شرکت هایی با چند هزار نیروی کاری را دارد و در کنار این ها، فریلنسرها (افرادی که به صورت تکنفره می توانند کار کنند) هم می توانند در پارک مستقر شوند.
ارائه بیشتر از ۵۰ عنوان خدمت تجاری سازی به شرکتهای مختلف در ۲۰سال گذشته
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: در حوزه تجاری سازی هم همین اتفاق افتاد، ما در سالهای ابتدایی کار پارک، خدمات تجاری سازی زیادی به شرکتها عرضه نمی دادیم، اما از زمان استقرار شرکت ها از سال ۸۶، دپارتمان های مختلفی برای این کار بوجود آمد و الان بیشتر از ۵۰ عنوان خدمت تجاری سازی به شرکتهای مختلف عضو عرضه می شود.
قنبرپور افزود: الان به بزرگترین پارک فناوری کشور با بیشتر از ۳۵۰ شرکت و ۲ شعبه در غرب و شرق تهران تبدیل گشته ایم که بیشتر از هزار نوع محصول و خدمت فناورانه را تجاری و وارد بازار کردند.
وی ادامه داد: بر مبنای صورت های مالی موجود، سال ۹۸ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان فروش محصولات پارک بوده است که پیشبینی می شود این رقم در سال ۹۹ حداقل ۵۰ درصد افزایش داشته باشد. نکته دیگر این است که به ازای هر یک ریال که دولت در پارک سرمایه گزاری نموده، بخش خصوصی ۱۰ برابر آنرا در پارک سرمایه گزاری نموده و این نشان از اعتماد بخش خصوصی از بازدهی سرمایه گذاری در پارک دارد.
۲۰ سال تلاش پارک فناوری پردیس برای رفع موانع تولید و توسعه
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: یکی از مهم ترین مسائل در زمینه توسعه نوآوری، موضوع هایی از قبیل تحریم و مشکلات اقتصادی می باشد که بر سر راه شرکت ها و پارک وجود دارد و عمده تلاش ما در ۲۰ سال قبل مبتنی بر رفع این موانع بوده است.
قنبرپور افزود: ایجاد معافیتهای مالیاتی، خروج پارک از شمول قانون منع استقرار شرکتها در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، امکان استفاده شرکتها از تسهیلات بانکی، معافیت از پرداخت عوارض معمول کشور و ایجاد صندوقی برای پشتیبانی از شرکتها در پارک، همچون کارهایی بوده که ما در ۲۰ سال قبل برای موانع زدایی توسعه نوآوری در پارک انجام دادیم.
هدف پارک فناوری پردیس ایجاد بزرگترین ناحیه نوآوری در غرب آسیا است
معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: ما به ایجاد یک ناحیه نوآوری بزرگ در منطقه فکر می نماییم، یعنی می خواهیم از یک مقیاس چند ده هکتاری به مقیاسی هزار هکتاری تبدیل شویم. در این ناحیه نوآوری بازیگران مختلف زیست بوم فناوری کشور را خواهیم داشت و بیشتر از ۱۰ نوع بازیگر اصلی برای رشد این زیست بوم را شناسایی کرده ایم.
قنبرپور افزود: ایجاد زیست بوم نوآوری با وجود بازیگران واقعی و اصلی، مهم ترین اقدام ما خواهد بود. دولت هم یکی از بازیگران اصلی این زیست بوم است که نقش آن توسط پارک ایفا می شود.
وی ادامه داد: ما به دنبال ایجاد مجموعه ای هستیم که در آن آزمایشگاه ها و کارگاه های علمی مختلف، سرمایه گذاران خطر پذیر، منتورها، مراکز رشد و شتابدهنده ها، فضاهای کار اشتراکی، شرکتهای مختلف و فضای علمی و آکادمیک لازم درون آن وجود دارد. تلاش می نماییم که شرکت ها نیازهای مختلفشان در زمینه خدمات تخصصی و عمومی را در داخل پارک تأمین کنند، یعنی تمام دغدغه های یک شرکت از تأمین نیروی انسانی، تأمین نیازهای فناوری، جذب سرمایه، استفاده از آزمایشگاه ها و کارگاه های مورد نیاز در داخل پارک صورت بگیرد.
به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، قنبرپور اظهار داشت: ما در این اکوسیستم به دنبال این هستیم که برای صادرات محصولات شرکت ها، بروکرهای صادراتی در داخل پارک حاضر باشند و اگر نیازی به تاییدیه یا استاندارد برای کالای ساخته شده بود، مجموعه های کارگزاری برای این کار در پارک حاضر باشند. به عبارتی، شرکتهای مختلف در پارک تنها دغدغه توسعه نوآوری و فناوری داشته باشند و دیگر مسائل شان توسط کارگزاران مختلف در پارک برطرف شود.




منبع:

1400/07/13
11:55:53
5.0 / 5
1014
تگهای خبر: تولید , خدمات , سیستم , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳