در گفت وگو با لیمو بلاگ اعلام شد

حذف بو از تصفیه خانه شرق تهران به دانش بنیان ها واگذار شد

حذف بو از تصفیه خانه شرق تهران به دانش بنیان ها واگذار شد

به گزارش لیمو بلاگ تعدادی از پژوهشگران یکی از شرکتهای دانش بنیان بعد از بو زدایی از تصفیه خانه شهر ساری، بوزدایی از حوضچه های تصفیه خانه شهر پردیس واقع در شرق تهران را در دستور کار دارند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، "بو" یکی از شاخصهای آلودگی هوا است؛ چون که منبع آن می تواند از فاضلاب های شهری وصنعتی و زباله ها باشد. با تجزیه فاضلاب درون چاه توسط باکتری ها، گازهایی همچون متان و آمونیاک تولید می شود که به آنها گازهای سپتیک می گویند. این گازها سمی هستند و می توانند در غلظت های بالا به سیستم تنفسی صدمه وارد کنند و سبب مرگ و میر شوند.
تولید بو یکی از اشکالات تصفیه خانه های فاضلاب و شبکه های جمع آوری فاضلاب است؛ ازاین رو روش های مختلفی برای از بین بردن و کنترل آن پیشنهاد شده است و از آنجاییکه فناوری این روش ها انحصاری است، کاربرد آن هزینه بر است.
به منظور رفع این چالش یکی از شرکتهای دانش بنیان با استفاده از نانو فناوری روش ابداعی را عرضه نموده است.
مهندس سیدمحسن حسینی راوندی، مدیرعامل یکی از شرکتهای دانش بنیان در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: سامانه ای برای رفع بو از تصفیه خانه ها از محصولات دانش بنیان این شرکت است که نه تنها قادر به حذف بوهای نامطبوع حوضچه‎ های تصفیه خانه است، بلکه محصول جانبی با ارزشی برای تقویت گیاهان هم تولید می کند.
وی افزود: ما برای این منظور کلیه آلاینده ها و گازهای سمی موجود در محیط های صنعتی و بهداشتی را مورد بررسی قرار می دهیم و بر مبنای آن، آخرین متدهای فیلتراسیون روز دنیا را برای رفع این آلاینده ها عرضه می دهیم.
حسینی، انجام فیلتراسیون برای صنایع را اقدامی هزینه بر دانست و تصریح کرد: بر این اساس تمرکز اصلی ما بر عرضه راهکارهایی برای انجام فرآیند فیلتراسیونی است که منجر به کاهش هزینه ها، ایجاد ارزش افزوده و تولید محصول جانبی برای کارفرما می شود.
حسینی، آب و فاضلاب و تصفیه خانه های شهری را همچون صنایعی دانست که از روش های فیلتراسیون این شرکت بهره مند شده اند و اظهار نمود: در گذشته تصفیه خانه ها در خارج از شهرها ساخته می شدند و دارای حوضچه های بسیار بزرگی هستند، ولی با گسترش شهرها و قرار گرفتن تصفیه خانه ها در شهرها، معضلاتی را ایجاد کردند.
مجری طرح تصریح کرد: ازاین رو پس از گذشت چند سال از فعالیت این تصفیه خانه ها به علت وجود گازهای سمی مانند H۲S، مرکاپتان ها و آمونیاک در حوضچه ها، بوی نامطبوعی را تولید می کنند که باعث نارضایتی ساکنان مجاور تصفیه خانه ها شده است، ازاین رو ما در این شرکت مطالعات وسیعی را برای رفع این بوها انجام دادیم.
مجری طرح با تکیه بر این که فیلتراسیون تصفیه خانه ها در انحصار چندین شرکت خارجی بوده است، افزود: فناوری خارجی احتیاج به تعمیر و نگهداری و مواد افزودنی دارد، ولی ما طی ۵ سال مطالعه به دانش فنی این طرح دست یافتیم و کاربرد آن احتیاج به تعمیر و نگهداری ندارد و بی نیاز از مواد افزودنی است.
حسینی به بیان جزئیات این فناوری پرداخت و با اشاره به اینکه در این طرح از نانو کامپوزیت ها استفاده شده است، تصریح کرد: سامانه عرضه شده با استفاده از نانو مواد، گازهای سمی موجود در حوضچه های تصفیه خانه ها را جمع آوری می کند و گازهای جمع آوری شده از داخل راکتورهایی که درون آن مواد نانو کامپوزیت است، عبور داده می شود.
وی انتخاب پذیری را از مهم ترین خصوصیت های نانو کامپوزیت های مصرف شده در این سامانه دانست و افزود: بر طبق این ویژگی، نانو کامپوزیت گازهای آلاینده را جذب می کند و مابقی گازها از راکتور خارج می شود.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان از کاربرد این سامانه برای حذف بو از تصفیه خانه شرق تهران اطلاع داد و اظهار داشت: اجرای این طرح در مرحله انعقاد قرارداد است که با حمایت معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری و پارک فناوری پردیس درحال پیگیری است. ما در این طرق حوضچه های تصفیه خانه شهر پردیس واقع در شرق تهران را زیر پوشش قرار می دهیم.
این محقق با تکیه بر این که این طرح تابحال برای حذف بو از تصفیه خانه شهر ساری اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: ما موفق شدیم با استفاده از نانو تکنولوژی و به روش جذب سطحی، بوی نامطبوع H۲S فاز دو تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری را که باعث بیماری های مختلف تنفسی می شد، حذف نماییم. این تکنولوژی علاوه بر کاهش هزینه های سرمایه گذاری نسبت به نمونه های خارجی، هزینه های بهره برداری و مصرف انرژی را هم به شدت کم کرد.
به قول وی ظرفیت دستگاه حذف بو در این سامانه که از دو راکتور ساخته شده است، برابر ۱۲ هزار متر مکعب در ساعت است که این میزان جزو ظرفیت های بالای حذف آلاینده های گازی به حساب می آید.



1400/08/10
23:06:57
5.0 / 5
597
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , دانش بنیان , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵