در قالب یك پایان نامه بررسی شد

عرضه راهکار برای فونداسیون توربین های بادی

عرضه راهکار برای فونداسیون توربین های بادی

لیمو بلاگ: محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روشی را عرضه کردند که برای مطالعه رفتار شمع های مورد نیاز برای پشتیبانی از دیوارها و سازه های ساحلی و یا در موارد دیگر مانند شمع هایی که در توربین های بادی ساحلی و فراساحلی استفاده می شود، به کار می رود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، انور فارس قشونی، دانش آموخته دکتری مهندسی عمران، مکانیک، خاک و پی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « بررسی اثر هندسه شمع بر رفتار جانبی سیکلی (رفت و برگشتی) شمع ها در ماسه»، اظهار داشت: کارهای پژوهشی زیادی در ارتباط با شمع تحت بار جانبی سیکلی انجام شده است ولی هنوز روشی جامع و کامل برای طراحی هر شمع در هر خاک با در نظر گرفتن خصوصیت های مختلف آن وجود ندارد.
وی ضمن اشاره به هدف این پروژه اظهار داشت: هدف از مدل سازی آزمایشگاهی انجام شده تحلیل و مقایسه جنبه های مختلف رفتار شمع مانند بار جانبی سرشمع، لنگر حداکثر شمع و سختی سیستم شمع-خاک وغیره برای مقاطع هندسی و مدول الا ستیسیته مختلف شمع تحت بار جانبی سیکلی است.
فارس قشونی افزود: نتایج این تحقیق به اقتصادی کردن طراحی شمع ها که معمولا پروژه های پر هزینه ای هستند کمک می نماید.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: روش کار به صورت انجام آزمایش های آزمایشگاهی روی مدل فیزیکی در مقیاس کوچک بود. از بارگذاری دو طرفه با فرکانس ثابت بر روی شمع های مدل با هندسه مقطع و انواع مواد مختلف از راه اعمال دامنه جابجایی ثابت به سر شمع موجود در مخزن آزمایشی پر از ماسه استفاده شد.

وی اضافه کرد: نتیجه تحقیق، بیشتر در طراحی شمع هایی که در مناطق ساحلی و فرا ساحلی قرار دارند و اغلب تحت بارهای جانبی سیکلی ناشی از امواج دریا هستند استفاده می شود.

به گفته این محقق: این نتایج برای پروژه های در رابطه با این شمع ها که به طور عمده در جنوب و شمال کشور طراحی شده و کاربرد دارند قابل استفاده می باشد.

وی اضافه کرد: در پروژه حاضر، شمع در ماسه در حالت خشک و سست بررسی شده و نتایج تعیین شکل مقطع شمع در یک طرح بهینه مشخص شده است و لازم است در ادامه تحقیق، خاک مورد استفاده در آزمایش ها به نمونه های متراکم تر ماسه و هم خاک رس و همینطور لایه های مختلف که بیشتر در سایت های نزدیک ساحل وجود دارد گسترش یابد.

وی اظهار داشت: همینطور بهتر است که در ادامه تحقیق، برخی حالت های بارگذاری مانند حالت زهکشی جزئی، زهکشی نشده و یک طرفه بررسی شوند که در بهینه تر کردن طراحی کمک شایانی خواهند کرد.

وی در مورد خصوصیت های طرح اظهار داشت: بررسی آزمایشگاهی انجام شده از لحاظ صرفه اقتصادی و مطالعات پارامتریک گسترده ای که در یک محیط کنترل شده انجام شده است مناسب بوده و همینطور اطلاعات بدست آمده، یک پایگاه مطمئن از داده ها برای مطالعات عددی و طراحی بوجود می آورد.
فارش قشونی در ادامه به مزیت های رقابتی پروژه اشاره کرده و اظهار داشت: روش آزمایش شده نسبت به آزمایش های میدانی یا آزمایش های سانتریفیوژ با صرفه تر بوده و امکان انجام مطالعات پارامتریک گسترده در یک محیط کنترل شده مناسب، با استفاده از این روش وجود دارد.

استاد راهنمای این پروژه، دکتر سید محمد رضا امام عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، هم به کاربردهای مختلف شمع و سیستم بارگذاری که در این دانشگاه طراحی و ساخته شده است، اشاره نمود و اظهار نمود: به طور کلی، شمع ها اعضای بلند و باریکی مانند ستون هستند که در خاک قرار گرفته و برای تحمل بارهای افقی و عمودی مورد استفاده قرار می گیرند ولی در پروژه حاضر، باربری افقی مد نظر بوده است. بارهای افقی هم می تواند ثابت یا متغیر (رفت و برگشتی) باشد.

به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر امام در زمینه کاربرد سیستم ساخته شده، اضافه کرد: در فرکانس های زیاد، یعنی در تعداد سیکل های بارگذاری زیاد در هر ثانیه، میتوان از این دستگاه جهت بررسی اثرات بار زلزله، که معمولاً فرکانس بیشتری دارند، استفاده نمود. اما مطالعاتی که در فرکانس های کم انجام می شود، جهت بررسی رفتار شمع های بکار رفته در سواحل و مطالعه اثرات نیروهای ناشی از امواج آب و یا موارد مشابه کاربرد دارد.




1400/08/11
08:42:08
5.0 / 5
211
تگهای خبر: پژوهش , دانشگاه , سایت , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳