افزایش نگران کننده شمار معتادان فضای مجازی

افزایش نگران کننده شمار معتادان فضای مجازی

به گزارش لیمو بلاگ آمارها و نتایج تحقیقات از آن حکایت می کند که تعداد معتادان دیجیتال، همزمان با رشد و توسعه اینترنت به شکل نگران کننده ای در حال افزایش می باشد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از مهر؛ سرعت رشد تکنولوژی در دو دهه اخیر به حدی بوده که بشر در بسیاری از موارد موفق به هماهنگ کردن زندگی و عادت های خود با آن نشده است. تکنولوژی ها پیش از آمدن درباره معایب و مزایای خود به کسی اطلاعی نمی دهند و روش استفاده درست از خویش را به کسی نمی آموزند و به صورت ناگهانی با جذابیت بسیار زیاد مانند مهمانی ناخوانده پا به خانه های مردم می گذارند. همین مساله سبب صدمه های زیادی می شود مانند به خطر افتادن روابط خانوادگی و حقیقی و اعتیاد به فضای مجازی و... صنعت بازی که به یکی از صنعت های مهم جهان تبدل شده و مخاطبان معمول آن نوجوانان و جوانان هستند همچون همین تکنولوژی هاست که اخیراً با پیشرفت ها و جلوه های روزافزون به بخش مهمی از زندگی برخی جوانان تبدیل گشته و بعضاً گیمر های حرفه ای به این وسیله درآمدزایی می کنند. کام آدایر، یک سخنران بین المللی و متخصص برجسته در زمینه اعتیاد به بازی های ویدئویی است. وی ۳۲ ساله و متولد کاناداست و بنیان گذار «Game Quitters»، بزرگترین انجمن حمایتی جهان از معتادان به بازی های اینترنتی است و به نود و پنج کشور دنیا در این حوزه خدمات می دهد و الان بیشتر از ۷۵۰۰۰ عضو در سرتاسر جهان دارد. نگاهی به سرگذشت او می تواند برای خیلی از افراد درگیر با اعتیاد به فضای مجازی و گیمینگ مؤثر باشد. کام هنگام تصمیم به خودکشی با یک حقیقت تلخ مواجه گردید و آن این بود که اعتیاد او به بازی های ویدئویی از کنترل خارج شده است. وی می گوید: «من ده سال با این اعتیاد درگیر بودم. دبیرستان را بخاطر گیم رها کردم و هیچ وقت به دانشگاه نرفتم و برای فریب خانواده ام وانمود کردم که شاغل هستم.» ایشان در ادامه اضافه کرد: «در نهایت یک یادداشت خودکشی نوشتم و همان شب بود که متوجه شدم احتیاج به کمک دارم. حالا ۳۸۶۰ روز است که از اعتیاد به بازی رها شده ام.» باآنکه فضای مجازی و به صورت خاص اینترنت در دوران پاندمی ویروس کرونا و قرنطینه هایش به کمک کشورها و مردم آمد و مانع از خوابیدن خیلی از کارها و فعالیت ها شد کام اعتقاد دارد این دوره بر او و امثال او سخت گذشته است.

آدایر در ادامه می گوید: «همه گیری ویروس سبب شد که زمان بیشتری نسبت به اوقات معمول برای تماشای «تویچ» (یک پلت فرم مجازی و با قابلیت پخش زنده که بر رو گیمر ها و طرفدران گیم تمرکز دارد) و «یوتیوب» صرف کنم.» وی افزود: «بخش زیادی از محتوای یوتیوب در ارتباط با استریم و استریمرهاست (پخش کننده های زنده ی گیم) که به همین علت پرسه زدن در یوتیوب در دوران پاندمی می تواند محرکی قوی برای بازگشت اعتیاد به بازی باشد. خوشبختانه من توانستم ا کنترل اوضاع از بازگشت مجدد دوری کنم اما افراد زیادی را در انجمن می شناسم که در دوره ی پاندمی و قرنطینه ها به اعتیاد خود بازگشتند.» مارتا شاو و دونالد بلک از دپارتمان روانپزشکی دانشگاه آیوا، در مقاله خود در مجله «CNS Drugs»، وابستگی به بازی را بعنوان زیر مجموعه اعتیاد به اینترنت طبقه بندی کردند. آنها در متن مقاله خود این اعتیاد را چنین توصیف می کنند: «شیفتگی بیش از حد و غیر قابل کنترل و رفتارهای مصرانه درباره میل به کامپیوتر و اینترنت که منجر به پریشانی خاطر و اختلال می شود.» در صورتی که بسیاری استدلال می کنند که این بیماری به اندازه اعتیاد به الکل یا مواد مخدر جدی نیست، هنوز هم می تواند برای مبتلایان ناتوان کننده باشد. دکتر اندرو دون، عصب شناس و متخصص اعتیاد دیجیتال، موافق است که قرنطینه ها این مشکل را تشدید کرده است. ایشان در ادامه می گوید: «استرس های زندگی منجر به رفتارهای و مکانیسم های فرار می شود. پاندمی ویروس کرونا سبب افزایش سطح استرس مردم شده و راحت ترین راه برای اجتناب از این استرس ها استفاده از رسانه های دیجیتال و سرگرمی‎ های آن مانند بازی و رسانه های اجتماعی است و استفاده افراطی از این ابزار برای فرار از استرس ریسک شکل گیری رفتارهای اعتیادآور را زیاد می کند.»

برخی از شرکتهای فناوری برای مقابله با گسترش اعتیاد به گیم ابزاری تولید کردند که میتوان با استفاده از آنها دسترسی به وبسایت های بازی را محدود و یا مسدود کرد. برای مثال «Linewize» یکی از این محصولات است که به کمک کودکان یا به صورت اختصاصی والدین آنها می آید تا دسترسی کودکان خود به این سایت ها را راحتتر کنترل کنند.

والدین و مراقبان کودکان می توانند با این وب سایت و نرم افزار «Linewize» و تنظیم کردن آن روی لپ تاپ یا تلفن های هوشمند مخصوص کودکان، زمانی که کودکان به بازی یا به صورت کلی اینترنت مشغولند را کنترل و مدیریت کنند. «Linewize» همینطور به والدن این امکان را می دهد که دسترسی کودکان را به محتواهای خشن و پورنوگرافی مسدود کنند. تئودورا پاکویچ، روانشناس مجرب و کارشناس سلامت دیجیتال در مرکز «Linewize» در سن دیگو، بر این باور است که جوانان به طور خاص مستعد هستند که در وقت زیادی را در فضای مجازی بگذرانند و بعضاً زیاده روی کنند و این مساله ای است که والدین باید به آن آگاه باشند. ایشان در ادامه اضافه کرد: «مدیریت زمان آنلاین بودن و به اصطلاح داشتن شخصیت مجازی سالم و متعادل احتیاج به مهارت های شناختی بسیار پیچیده ای دارد که عموماً این مهارت ها تا ۲۵ سالگی به صورت کامل توسعه نمی یابند.»

او همینطور اظهار نمود: «از طرفی پلت فرم های آنلاین ایجاد شدند تا توجه، زمان و داده های ما را با حداکثر توان استخراج کنند و از سوی دیگر در فضای آنلاین خطرات زیادی در کمین کودکانند و همین مساله امکان تعامل سنجیده و ایمن و قابل کنترل کودکان با اینترنت را دشوار می کند.»

برای بزرگسالان هم اعتیاد به اینترنت به دلیل وجود سایت های شرط بندی می تواند منجر به اعتیاد به قمار شود. «BetBlocker» اپلیکیشنی است که به کابران این امکان را می دهد تا دسترسی خویش را به ده ها هزار وب سایت و برنامه قمار را برای مدت زمانی تعیین شده مسدود کنند و بعد از فعال شدن محدودیت فرد نمی تواند تا زمان منقضی شدن محدودیت به پلت فرم های شرط بندی دسترسی داشته باشد. این برنامه مجانی است و کنترل کننده ی آن می تواند شخصی غیر از خود کاربر مثل دوست یا والدین یا همسر باشد.

دانکن گاروی، بنیان گزار «BetBlocker» معتقد است: «سهولت دسترسی به قمار از راه دور و به صورت مجازی بدون شک بزرگترین چالشی است که امروزه هر کسی که به قمار اعتیاد دارد با آن مشغول می باشد و در واقع همه به صورت انفرادی با یک کازینو در جیب خود راه می روند» کاربران این نرم افزار می توانند دسترسی به سایت های قمار یا حتی وب سایت های بازی را برای مدتهای طولانی مسدود کنند. «GamBlock» نرم افزار دیگری است که می تواند به روشی مشابه از دسترسی به سایت های قمار جلوگیری نماید. دیوید وار مدیر اجرایی این شرکت استرالیایی می گوید که تمرکز این شرکت کمک به معتادان به قمار است. دکتر دون، متخصص حوزه درمان اعتیاد به بازی های اینترنتی است که قبلاً خود مبتلا به این اعتیاد بوده. او می گوید: «در دوران تحصیل پزشکی و در دوران دستیاری ام در دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز که چیزی حدود ده سال بود در هفته ۸۰ الی ۱۰۰ ساعت از وقتم را صرف بازی های ویدئویی می کردم.» وی که نویسنده کتاب «Hooked On Games» با مبحث هزینه های اعتیاد به به بازی های ویدئویی و اینترنت است، اعتقاد دارد که اینترنت را باید بصوت دو بخش مجزا دید. ایشان در ادامه می گوید: «من رسانه های دیجیتال را به دوسته تقسیم می کنم. یک بخش مانند میوه جات و سبزیجات مفید و پرخاصیت و بخشی ماند شیرینی ها که از یک حدی بیشتر برای سلامتی مضر است. بخش های مفید اینترنت می تواند به افراد کمک نماید تا استرس خویش را مرده و رفتارهای اعتیاد آورشان را کترل کنند. مانند صفحات آموزشی، اخبار رسمی، سرگرمی های سالم و … این در حالیست که استفاده بیش از اندازه بازی های ویدئویی، رسانه های اجتماعی غیر مرتبط باکار مانند مصف بیش از اندازه قند برای انسان مضرات زیادی به همراه دارد.»

به عقیده دکتر دون، بیم این می رود که با گذشت زمان و وقت بیشتری که بسیاری از افراد در اینترنت سپری می کنند به مرور زمان شاهد تعدد کیس های اعتیاد به بازی و اینترنت باشیم.

با این وجود، کام آدایر امیدوار است که برخی شرکتهای فناوری مانند «Linewize»، «BetBlocker» و «GamBlock» بتوانند نقش مهمی در کمک به کاهش این مشکل ایفا کند و البته بهتر است هر کسی که گمان می برد اسیر اعتیاد به اینترنت و بازی های ویدئویی شده به متخصص درمانی این حوزه رجوع کند.


منبع:

1400/08/16
13:15:28
5.0 / 5
421
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳