رتبه بندی جهانی ISC درسال ۲۰۲۱ اعلام شد

۵۱ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی ISC

۵۱ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی ISC

به گزارش لیمو بلاگ رتبه بندی جهانی ISC درسال ۲۰۲۱ اعلام گردید که بر مبنای آن از ایران ۵۱ دانشگاه در ˮرتبه ­بندی جهانی ۲۰۲۱-ISCˮ حضور داشته اند که دانشگاه های لرستان، پزشکی کردستان، پزشکی ارومیه، پزشکی لرستان و پزشکی شهرکرد برای نخستین بار در این رتبه بندی شرکت کردند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدجواد دهقانی، رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اظهار داشت: رتبه­ بندی جهانی ISC (ISC world University rankings) یکی از نظام های رتبه بندی است که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ توسط گروه رتبه بندی ISC و بر مبنای تجربه ۱۰ ساله در رتبه بندی دانشگاه ها و به منظور مقایسه حرکت علمی و عملکرد دانشگاه های کشور در جهان اسلام و دنیا صورت گرفته است.
دهقانی اضافه کرد: در رتبه­ بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره جهان حضور داشته که از ایران تعداد ۵۱ دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارند. این در شرایطی است که در رتبه بندی جهانی ISC سال ۲۰۲۰ از ایران ۴۶ دانشگاه حضور داشتند. نتایج کامل این رتبه بندی در وبگاه رتبه بندی های جهانی ISC به آدرس https: //wur.isc.ac در دسترس می باشد.
وی اظهار نمود: یکی از مهم ترین دستاوردهای رتبه بندی جهانی، ایجاد یک پایگاه داده از جزئیات کامل اطلاعات علمی و پژوهشی کشورها و دانشگاه های تراز اول دنیا است که در نتیجه آن امکان برنامه ریزی و تهیه نقشه راه، به منظور دستیابی به اهداف و چشم انداز کشور و هم دانشگاه های کشور در سطح بین المللی وجود خواهد داشت.
دهقانی افزود: "رتبه بندی جهانی ISC" به منظور رتبه بندی دانشگاه­ های جهان در معیارهای خود، مهم­ترین مأموریت دانشگاه­ ها که عبارتند از: پژوهش، آموزش، نوآوری و فعالیت­های بین ­المللی را در نظر می­ گیرد و بر این اساس دانشگاه ها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می­ دهد. نکته مهم در معیارهای این رتبه بندی این است که بعد کیفی و کمی پژوهش هم­زمان با هم مورد بررسی قرار می­ گیرند.
وی افزود: با گردآوری داده ­ها در ISC بدون خوداظهاری دانشگاه ها از سراسر جهان، پایگاه داده موثق و معتبری شکل گرفته که میتوان از آن در جهت سیاست گذاری­ های پژوهشی و بررسی موقعیت دانشگاه های ایران در سطح جهان استفاده نمود. "رتبه بندی جهانی ISC" می­ تواند نقش مهمی در سوق دادن دانشگاه ­های ایران به سمت دانشگاه­ های تراز جهانی داشته باشد.
رئیس ISC اظهار داشت: در "رتبه­ بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC" تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفته و رتبه ­بندی شده ­اند. جدول زیر دانشگاه های حاضر در "رتبه ­بندی جهانی 2021-ISC" را به تفکیک قاره در سالهای 2018 تا 2021 نشان داده است.


حضور دانشگاه های ایران در رتبه ­بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC
رئیس ISC اظهار داشت: از جمهوری اسلامی ایران ۵۱ دانشگاه در "رتبه ­بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC" حضور داشته اند که دانشگاه های لرستان، پزشکی کردستان، پزشکی ارومیه، پزشکی لرستان و پزشکی شهرکرد برای نخستین بار در این رتبه بندی شرکت کردند. از جمهوری اسلامی ایران در این نظام رتبه بندی در سال ۲۰۱۸ تعداد ۲۴ دانشگاه، در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴۳ دانشگاه و در سال ۲۰۲۰ تعداد ۴۶ دانشگاه حضور داشتند.
وی اظهار نمود: بر مبنای مأموریت­های دانشگاه ­ها، تعداد ۲۵ دانشگاه جامع کشور در این رتبه بندی حضور دارند. دانشگاه های جامع حاضر در این رتبه بندی عبارت از: دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز، گیلان، یزد، شهید باهنر کرمان، کاشان، اصفهان، بوعلی سینا، رازی، سمنان، کردستان، مازندران، ارومیه، شهید چمران اهواز، شهرکرد، محقق اردبیلی، یاسوج، الزهرا، بین المللی امام خمینی، لرستان و شاهد است.
رئیس ISC در ادامه اظهار داشت: از دانشگاه های علوم پزشکی هم ۱۷ دانشگاه حضور داشتند که شامل دانشگاه های علوم پزشکی تهران، پزشکی شهید بهشتی، پزشکی ایران، پزشکی مشهد، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پزشکی تبریز، پزشکی جندی شاپور اهواز، پزشکی کرمانشاه، پزشکی بقیه الله، پزشکی مازندران، پزشکی کرمان، پزشکی کردستان، پزشکی ارومیه، پزشکی لرستان، شهرکرد و پزشکی زاهدان قرار دارند.
وی ادامه داد: از دانشگاه های صنعتی هم ۹ دانشگاه شامل دانشگاه های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی شاهرود، صنعتی سهند و صنعتی شیراز در این نظام رتبه بندی قرار دارند.






دهقانی خاطرنشان کرد: دانشگاه هایی که رتبه بندی آنها در بازه یکسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش مطابق با سامانه رتبه بندی ISC برپایه حروف الفبا (به لاتین) است. ازاین رو دانشگاه های تهران (۴۰۱-۴۵۰) در رتبه اول، علوم پزشکی تهران (۴۵۱-۵۰۰) در رتبه دوم، دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی، صنعتی شریف و تربیت مدرس (۶۰۱-۷۰۰) مشترکا در رتبه سوم قرار دارند.
جایگاه دانشگاه های جهان در رتبه بندی ۲۰۲۱ ISC
رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اظهار داشت: در رتبه بندی جهانی ISC ۲۰۲۱، تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه برتر از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره دنیا وجود دارند. در این رتبه بندی سه دانشگاه هاروارد، انستیتوی فناوری ماساچوست (MIT) و دانشگاه استنفورد در رتبه های اول تا سوم قرار دارند که به همراه دانشگاه های جان هاپکینز، میشیگان، پنسیلوانیا، تسینگ هوا، تگزاس آستین، کلمبیا و واشنگتن سیاتل جزء ۱۰ دانشگاه برتر جهان محسوب می شوند.
وی افزود: از کشور چین ۳۴۱ دانشگاه، آمریکا ۳۲۰ دانشگاه، ژاپن ۱۱۸ دانشگاه، هند ۱۰۹ دانشگاه، انگلستان ۹۹ دانشگاه، ترکیه ۸۲ دانشگاه، فرانسه ۷۵ دانشگاه، آلمان ۷۲ دانشگاه، برزیل ۶۷ دانشگاه، ایتالیا و کره جنوبی هرکدام ۶۵ دانشگاه، اسپانیا ۵۷ دانشگاه، ایران ۵۱ دانشگاه، روسیه ۵۰ دانشگاه، لهستان ۴۸ دانشگاه و کانادا ۴۵ دانشگاه در این رتبه بندی حضور داشته اند.
دهقانی اظهار داشت: بهترین رتبه بین المللی دانشگاه های برتر دنیا در کشورهای آمریکا رتبه ۱، چین رتبه ۷، انگلستان رتبه ۱۲، کانادا رتبه ۱۷، ژاپن رتبه ۲۲، فرانسه رتبه ۲۷، سنگاپور رتبه ۳۲، استرالیا رتبه ۳۶، دانمارک رتبه ۳۷، کره جنوبی رتبه ۴۲، سوئیس رتبه ۴۶، بلژیک رتبه ۵۱، آلمان رتبه ۵۵، هلند رتبه ۵۶، تایوان و اسپانیا مشترکا رتبه ۶۶، سوئد رتبه ۶۹، برزیل رتبه ۷۴، هنگ کنگ ۷۹ و فنلاند رتبه ۹۱ را کسب کرده اند.
جایگاه دانشگاه های کشورهای آسیایی در رتبه بندی ۲۰۲۱ ISC
وی خاطرنشان کرد: کشور چین با دانشگاه تسینگ هوا، کشور ژاپن با دانشگاه توکیو و کشور سنگاپور با دانشگاه ملی سنگاپور که به ترتیب در رتبه های ۷، ۲۲ و ۳۲ قرار دارند، بهترین رتبه های دانشگاه های آسیا را از آن خود کرده اند. بهترین رتبه دانشگاه های کشور کره جنوبی رتبه ۴۲، تایوان رتبه ۶۶ و هنگ کنگ رتبه ۷۹، در رده های بعد قرار دارند.
جایگاه دانشگاه های کشورهای اسلامی در رتبه بندی ۲۰۲۱ ISC
دهقانی با بیان اینکه تعداد ۳۰۳ دانشگاه از ۲۷ کشور اسلامی در رتبه بندی حضور داشتند، تصریح کرد: در رتبه بندی سال ۲۰۲۱ ISC از نظر تعداد دانشگاه ها، ترکیه با ۸۲ دانشگاه و ایران ۵۱ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را داشته اند. در میان سایر کشورهای اسلامی مالزی ۲۶ دانشگاه، مصر و عربستان سعودی ۲۱ دانشگاه، اندونزی ۲۰ دانشگاه، پاکستان ۱۹ دانشگاه، مراکش ۹ دانشگاه، تونس ۸ دانشگاه، نیجریه ۷ دانشگاه و الجزایر ۶ دانشگاه، امارات متحده ۵ دانشگاه، قطر و اردن هرکدام ۴ دانشگاه، لبنان، عراق و قزاقستان هر کدام ۳ دانشگاه، بنگلادش ۲ دانشگاه و سایر کشورهای آذربایجان، اوگاندا، برونئی، عمان، فلسطین، سنگال، سودان، کامرون، کویت هر کدام با یک دانشگاه در این رتبه بندی قرار گرفته اند.
رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) اظهار نمود: در بین دانشگاه های برتر کشورهای اسلامی، عربستان سعودی با بهترین رتبه ۱۳۹، مصر در بازه ۴۰۰-۳۵۱، مالزی و ایران در بازه ۴۵۰-۴۰۱، بهترین رتبه جهانی را کسب کرده اند.
وی افزود: در مجموع تنها ۸ دانشگاه از میان کشورهای اسلامی دارای رتبه زیر ۵۰۰ بوده اند. این در شرایطی است که طبق برنامه ۱۰ ساله علم، نوآوری و فناوری کشورهای اسلامی عضو (OIC مصوب ۲۰۱۷ در قزاقستان) لازم است تا سال ۲۰۲۶، تعداد ۵۰ دانشگاه از کشورهای اسلامی در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرند. بنابراین باید تلاشهای جدی همراه با تهیه برنامه راهبری و نقشه راه مناسب توسط دانشگاه های این کشورها صورت گرفته تا علاوه بر افزایش تعداد دانشگاه ها رتبه و جایگاه مناسب را در سطح بین المللی کسب کنند.


روش شناسی رتبه بندی
دهقانی اظهار داشت: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) به منظور رتبه بندی دانشگاه های جهان در معیارهای خود، مهم ترین مأموریت دانشگاه ها که عبارتند از پژوهش (با وزن ۶۰ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد) و فعالیتهای بین المللی (با وزن ۱۵ درصد) را در نظر می گیرد و بر این اساس دانشگاه های کشورهای اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد. همینطور تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه ­ها با نمره منفی محاسبه می شود که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Negative Reputation) آورده می­ شود.
وی خاطرنشان کرد: در "رتبه بندی دانشگاه های جهان ISC"، دانشگاه هایی مورد بررسی قرار می گیرند که حداقل ۸۵۰ مدرک در سالهای ۲۰۱۹-۲۰۱۷ در پایگاه وب آو ساینس به ثبت رسانیده باشند. اطلاعات این رتبه بندی از پایگاه های اطلاعاتی USPTO، WOS، InCite گردآوری شده است. در جدول زیر شاخص ­های مورد استفاده در "رتبه بندی جهانی ISC" نشان داده شده است.


رئیس ISC در ادامه اظهار داشت: رتبه بندی ­هایی که در سطح جهان انجام می ­گیرد، غالباً تلفیقی از اطلاعاتی است که مؤسسات مجری رتبه بندی تهیه می­ کنند و اطلاعاتی که برپایه خوداظهاری دانشگاه ­ها به این مؤسسات عرضه می­ شود. در نهایت با استفاده از این داده ها رتبه دانشگاه ها محاسبه و اعلام می ­شود بدون این که دانشگاه ها از جزئیات این داده­ ها و نحوه محاسبه آنها اطلاعات دقیقی در دست داشته باشند. عدم دسترسی به این اطلاعات سبب می­ شود که سیاست گذاران آموزش عالی و مدیران دانشگاه ها نتوانند چگونگی عملکرد دانشگاه ها را در شاخص ­های مختلف بدانند.
وی افزود: در "رتبه بندی جهانی ISC" یک بانک اطلاعاتی جامع از داده های دانشگاه های جهان و دانشگاه های ایران بدست می آید که با استفاده از این بانک اطلاعاتی می­ توان برنامه های کوتاه مدت و دراز مدت برای ارتقای جایگاه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تدوین کرد.
به نقل از موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری، دهقانی اضافه کرد: از طرفی با عنایت به دریافت بخش هایی از اطلاعات مراکز و دانشگاه ها در چارچوب خوداظهاری، اطمینان کاملی از مجموعه داده ها و هم امتیازهای محاسبه شده توسط موسسه های رتبه ­بندی وجود ندارد، حال این که داده ­های گردآوری شده در نظام رتبه بندی جهانی ISC از صحت و سقم بالاتری برخوردار بوده، چونکه علاوه بر نهایت دقت در جمع آوری، حدودا اغلب داده ها مستقلا از پایگاه های معتبر بین المللی جمع آوری شده و عاری از خوداظهاری بوده و بنابراین مشکلات در ارتباط با عدم مستندسازی و راستی آزمایی در آن وجود ندارد.





منبع:

1400/09/21
14:30:19
5.0 / 5
424
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱