معاون تحقیقات وزیر بهداشت:

شرکتهای حوزه سلامت نیازمند همراهی سازمان ها هستند

شرکتهای حوزه سلامت نیازمند همراهی سازمان ها هستند

به گزارش لیمو بلاگ معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه شرکتهای حوزه سلامت نیازمند همراهی سازمان ها هستند، اظهار داشت: ما در کشور به صورت عام و در وزارت بهداشت به صورت خاص احتیاج به توسعه پارک های علم و فناوری داریم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، یونس پناهی در نشست رؤسای پارک های علم و فناوری سلامت که در محل پارک فناوری سلامت پردیس برگزار شد، اظهار نمود: امروزه پارک های فناوری سلامت محل تجمع شرکتهای دانش بنیان شده است که برای حل مشکلات حوزه سلامت گرد هم جمع شده اند. ما در کشور به صورت عام و در وزارت بهداشت به صورت خاص احتیاج به توسعه پارک های علم و فناوری داریم.
وی رویکرد دانشگاه ها را در شرایط کنونی ثروت آفرینی عنوان نمود و اضافه کرد: اگر به دانشگاه ها و روند رشد آنها توجه کنید، در گذشته تنها به تدریس علمی افتخار می کردند، اما امروزه با گذشت زمان دانشگاه ها به این نتیجه رسیده اند که دانش مهم است؛ اما کافی نیست و باید به تحقیق و پژوهش هم بپردازند. بر این اساس دانشگاه های نسل اول و دوم به تدریج جای خویش را به دانشگاه های نسل سوم دادند که پیوند با صنعت دارند و مسیر تجاری سازی پژوهش های علمی را طی می کنند.
شرکت های حوزه سلامت نیازمند همراهی سازمان ها هستند
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تکیه بر ضرورت هماهنگی برای ایجاد پارک های فناوری سلامت و توسعه روابط بین دانشگاه و صنعت، اظهار داشت: ما نمی توانیم دانشگاه نسل سوم داشته باشیم و سازمان های مربوطه از آن حمایت نکنند. امروز در بازدیدی که از یکی از شرکتهای دارویی در مجموعه پارک فناوری سلامت پردیس داشتیم، علیرغم این که این شرکت و شرکت هایی از این دست داروهای کلیدی کشور را تولید می کنند، اما مشکلاتی را مطرح نمودند که نشان دهنده احتیاج به حمایت و همراهی سایر بخش ها برای حل آن بود.
بین حوزه سلامت و سایر حوزه ها ارتباط ایجاد کنیم
پناهی، ایجاد روابط تجاری و بازرگانی بین حوزه سلامت و حوزه های مرتبط را ضروری دانست و اظهار داشت: علیرغم این که توجه به تحقیقات و تجاری سازی محصولات حائز اهمیت بسیار است، اما باید در برنامه های پیش رو بین این حوزه و سایر حوزه ها ارتباطات قوی ایجاد نماییم.
وی ادامه داد: مثلاً اگر می خواهیم دارویی را به کشوری صادر نماییم، باید افرادی نافذ و آشنا در منطقه داشته باشیم. باید در آینده در برنامه های خود به ایجاد ارتباطات لازم در حوزه سلامت و سایر بخش ها همچون حوزه بازرگانی، صنعت و غیره توجه داشته باشیم که ضمن تولید محصول، مسیر را برای تجاری سازی محصولات خود هموار نماییم.
نخبه پروری؛ مسیر پیش روی دانشگاه های نسل سوم
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تکیه بر اینکه «مساله اصلی، جوابگویی لازم به نیازهای حوزه سلامت است»، تصریح کرد: نخستین نیاز ما نیروی انسانی توانمند و خلاق است که خوشبختانه در این عرصه نیروهای خوبی در اختیار داریم. دانشگاه های نسل سوم کارآفرین و ارزش آفرین هستند. ازاین رو هر یک از واحدها باید ظرفیت به کارگیری نخبگان را در خود ایجاد نماید و نیروهای نخبه را به کار بگیرد.
وی توجه به آموزش های پایه ای را پرارزش عنوان نمود و اضافه کرد: اگر پروژه ای را تعریف می نماییم که مقرر است در نهایت به محصول ختم شود، باید دانشجوی فناور از پایه کار کند تا به محصول برسد. چنین افرادی می توانند این روند را در مراکز دیگر هم طی کنند و روحیه و نشاط کارآفرینی را ایجاد کنند. ضمن اینکه محتوای آموزشی ما در کشور قابل قبول است و مشکل ما در تعداد افرادی است که می خواهیم به صورت هدفدار به کار بگیریم.
پناهی بی توجهی در برقراری توازن بین آموزش و نیاز را صدمه زننده دانست و خاطرنشان کرد: چون آموزش ها را متناسب با نیاز انجام نمی دهیم، سبب شده که برخی افراد در جای خود قرار نگیرند و الان افرادی با سطح علمی مناسب نتوانند مفید واقع شوند.
سه محور کلیدی کدام است؟
وی توجه به سه محور کلیدی را ضروری خواند و در تشریح این سه محور اظهار داشت: محور اول این است که باید دانشگاه ها را به پارک های علم و فناوری گره بزنیم. همان پیوند بین صنعت و دانشگاه باید با این مسئله رخ دهد. محور دوم هم این است که هیچ پژوهشی را شروع نکنیم، مگر اینکه قرار باشد که نیازی را برطرف کند و در نهایت به تولید ثروت منجر شود؛ چون منابع محدودی داریم.
وی آموزش هدفدار را سبب افزایش بهره وری از نیروی انسانی در این عرصه عنوان و تصریح کرد: باید به نیروهای کارآمد خود آموزش دهیم و بعد از آموزش جای آنها را مشخص نماییم تا آموزش ها به خوبی به کار گرفته شوند. همینطور باید در جایگاه مدیریت به سمت تولید برویم و موانع موجود بر سر راه تولید را برطرف نماییم.
پناهی، ایجاد «تفکر تولید» در بخش های مختلف کشور را لازم ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: این تفکر زمانی ایجاد می شود که راه های رسیدن به تولید را پیدا نماییم و در کنار هم قرار دهیم و شبکه ایجاد نماییم. یعنی هر کدام به صورت جزیره ای عمل نکنیم و از ظرفیت سایر بخش ها برای رسیدن به تولید استفاده کنیم؛ چون که ما به اندازه کافی مرکز تحقیقات، آزمایشگاه، تجهیزات و همه چیز به صورت پراکنده در اختیار داریم که با وصل آنها به یکدیگر می توانیم به امکانات مناسب تولید برسیم.





منبع:

1400/10/12
22:59:42
5.0 / 5
567
تگهای خبر: پژوهش , تدریس , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱