شناسایی نشانه هایی از کانه زایی طلا و مس در خراسان جنوبی

شناسایی نشانه هایی از کانه زایی طلا و مس در خراسان جنوبی

لیمو بلاگ: معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از شناسایی ذخایر طلا، مس طبیعی، آنتیموان، روی و مس بصورت ˮمالاکیتˮ و ˮآزوریتˮ در چهارمین ماه از شروع طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان جنوبی آگاهی داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، مهندس محمدباقر درّی از شناسایی ذخایر طلا، مس طبیعی، آنتیموان، روی و مس بصورت "مالاکیت" و "آزوریت" در چهارمین ماه از شروع طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان جنوبی آگاهی داد و اظهار داشت: مطالعات و نمونه گیری های انجام شده توسط کارشناسان بخش های مطالعات ژئوشیمی تا حالا بیان کننده کانه زایی بسیار عالی در پهنه خراسان جنوبی است که مطالعات انجام شده در بخش اکتشافات سیستماتیک نیز این دستاوردها را تایید می کنند.
وی از طرح تحول زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در پهنه خراسان جنوبی بعنوان پروژه ای بزرگ یاد کرد و افزود: سازمان زمین شناسی با انجام مطالعات در سه لایه زمین شناسی، اکتشافات سیستماتیک و مطالعات ژئوشیمی بطور همزمان با این حجم بسیار بالا و سرعت و دقت گسترده در تاریخ خود یک رکورد منحصربه فرد در پهنه ای به وسعت تقریبی ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع به جا گذاشته است.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلان اینکه فعالیت اکتشافی سازمان در پهنه بیرجند شامل دو مجموعه اکتشافات سیستماتیک و اکتشافات ژئوشیمیایی است، اظهار نمود: همه مراکز استانی در این پروژه همکاری بسیار نزدیکی با ما داشتند و همکارانمان در مرکز مشهد با انجام اکتشافات سیستماتیک مربوط به حدود ۷ برگه از ۲۰ برگه در بخش اکتشافات سیستماتیک کمک فراوانی به ما کردند.
دری با اشاره به اینکه تا حالا مجموعه آنالیز انجام شده برای اکتشافات سیستماتیک بیش از ۳ هزار و ۱۴۵ نمونه است، تصریح کرد: می توان گفت در حدود ۸۰ درصد از برگه های اکتشافی پیشرفت بالای ۷۰ درصد مشاهده می شود که البته وقفه کوتاهی برای گرفتن نتایج آنالیز مرحله اولیه نمونه های برداشته شده جهت دستیابی به نتیجه بهتر به وجود آمد.
بگفته وی اکتشاف ژئوشیمی انجام شده شامل ۲۰ برگه است که البته با مشکلات و مسائل پیش روی خود مواجه است؛ برای اینکه اکتشاف گر بایستی همه مناطق را بررسی کند و به ازای هر یک کیلومتر مربع یک نمونه را برداشت کند و این امر فرآیندی بسیار دشوار است که در این امر از همکاران خودمان در مراکز استانی نیز کمک گرفتیم و خوشبختانه همدلی و همکاری مناسبی را شاهد بودیم.
به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اعلان اینکه در سه فاز مطالعات صحرایی انجام شده ۹۹ درصد مطالعات صحرایی ژئوشیمی به انتها رسیده، بطوریکه ۲۰ برگه کار ژئوشیمی با اختتام رسیدن مرحله سوم برداشت مطالعات ژئوشیمی انجام شده است، افزود: مطالعه بر حدود ۲ هزار نمونه کانی سنگین انجام شده است و نمونه های کانی سنگین بایستی مرحله آماده سازی را طی کنند.
وی با اشاره به اینکه از حدود دو هزار نمونه پیش بینی شده حدود ۴۳۳ نمونه برای مطالعات به دست کارشناسان بخش کانی سنگین رسیده، اضافه کرد: بیش از ۵۷۰ نمونه هم برای لاوکشویی و بروموفرم گیری ارسال شده و می توان گفت تا اختتام فاز سوم کار شستشوی حدود ۶۵۰ نمونه باقیمانده انجام می شود که این امر به مدد کار همزمان همکارانمان در بخش مطالعات صحرایی و همین طور همکاران بخش آزمایشگاهی در تهران و مراکز استانی ممکن شده است.
معاون اکتشاف سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد: حدود ۴۳۳ نمونه آماده شده درحال مطالعه از طرف کارشناسان مستقر در بیرجند (نوشین مهربان و آناهیتا منصوری) و در مرکز تهران (مهندس حسینی و مهندس شامی) است.
وی با اشاره به اینکه مطالعات ژئوشیمی و اکتشافات سیستماتیک بصورت مکمل و تکمیلی و همزمان با یکدیگر در حال انجام می باشد، اظهار داشت: این موفقیت حاصل یک کار تیمی است و بایستی از مدیران مجموعه اکتشافات ناحیه ای، اکتشافات غیرفلزی و کلیه کارشناسان و همکاران فعال در این پروژه تشکر کرد.




منبع:

1400/10/13
23:04:05
5.0 / 5
507
تگهای خبر: سازمان , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱