در گفت و گو با لیمو بلاگ مطرح شد

سهم بخش خصوصی از اعتبارات ۵۰۰ میلیون دلاری بخش فضایی مشخص شود

سهم بخش خصوصی از اعتبارات ۵۰۰ میلیون دلاری بخش فضایی مشخص شود

دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته از تصویب اعتبارات 500 میلیون دلاری برای بخش فضایی آگاهی داد و اظهار داشت: از اکنون باید مسئولان، سهم فعالان این صنعت در بخش خصوصی را مشخص کنند.


دکتر منوچهر منطقی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه در شورای عالی فضایی بودجه این فناوری به تصویب رسیده است، اضافه کرد: سقف اعتباراتی که برای حوزه فناوری های فضایی در نظر گرفته شده است، ۵۰۰ میلیون دلار است.
وی با بیان این میزان اعتبارات باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، اظهار نمود: پس از تصویب بودجه مشخص خواهد شد که چه میزان این اعتبارات برای صنعت فضایی در نظر گرفته می شود.
منطقی با تاکید بر این که در این اعتبارات باید بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شود، افزود: بر اساس اعلام مسئولان، هم اکنون حدود ۶۵ درصد از محصولات و اقلام مورد نیاز بخش نظامی کشور از طرف بخش خصوصی تامین می شود بدین جهت لازم است در این اعتبارات سهم بخش خصوصی نیز دیده شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته اشاره کرد: بر این اساس باید بخش دولتی و حاکمیتی نقش بخش خصوصی را در صنعت فضایی مشخص نماید. بعنوان مثال اعلام نماید که طراحی و ساخت کدام دسته از ماهواره ها بر عهده بخش خصوصی باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با برنامه های مختلفی که دراین زمینه در دستور کار مسئولان قرار دارد، به این نکات توجه بیشتری صورت گیرد.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، بعد از وقفه ۱۱ ساله، جلسه شورای عالی فضایی روز ۵ آذرماه جاری با حضور رئیس جمهور اجرا شد. در این نشست آخرین ظرفیت های کشور در زمینه صنعت فضایی و چالش هایی که در این عرصه با آن روبرو است، عنوان شد و در نهایت جمع بندی بر آن شد که دولت سیزدهم به دنبال ارتقای صنعت فضایی کشور و توسعه آن باشد، تا کشور بتواند شاهد رشد بیش از پیش صنعت فضایی باشد.
در این نشست همین طور تاکید شد که کشور باید به سرعت فناوری دستیابی به مدارهای پایین (لئو) را تثبیت کند. این مدار در ارتفاع ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر است و ایران اکنون به مرحله تثبیت فناوری رسیده است.
ایت الله رئیسی رییس جمهور نیز در این نشست بر هدف گذاری نهایی در صنعت فضایی برای تسریع در دسترسی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر که در افق ۱۰ ساله برنامه ریزی شده بود، اصرار کرد و دراین زمینه عنوان نمود که این برنامه ریزی باید به شکلی تغییر یابد که در افق ۱۴۰۴ کشور بتواند به مدار ژئو (مدار بالای زمین) نائل شود.
علاوه بر آن در این نشست بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت فضایی تاکید شد و در این راستا قرار شد که صنعت فضایی، اقتصادی شود تا بخش خصوصی بتواند در این عرصه سرمایه گذاری کند. صادرات خدمات فنی مهندسی و سرریز فناوری فضایی در صنایع دیگر از دیگر مصوبات این جلسه بشمار می رود.



1400/11/19
23:06:38
5.0 / 5
630
تگهای خبر: خدمات , صادرات , صنایع , فناوری
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴