آمایش سرزمین مهم ترین اقدام در مبحث فرونشست زمین

آمایش سرزمین مهم ترین اقدام در مبحث فرونشست زمین

به گزارش لیمو بلاگ مدیر علمی نشست ˮبحران فرونشست زمین با مدیریت علمیˮ تصریح کرد: مهم ترین کار اساسی که در زمینه بحث فرونشست ها باید صورت گیرد، بحث آمایش سرزمین است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر فرخ مسجدی، رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور در شصت و پنجمین نشست علمی-تخصصی با عنوان "بحران فرونشست زمین با مدیریت علمی" که به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار شد، به مسائل علل ایجاد این فرونشست ها پرداخت و اظهار داشت: جدیداً پدیده ای که خیلی متداول شده است مثل رخ دادن زلزله، خشکسالی شدید، سیل و در بعضی مواقع طوفان سبب این فرونشست ها شده است.

مدیر علمی این جلسه، وجود آلودگی در کلانشهرها و شهرهای صنعتی که به شدت درحال رشد است را از دیگر موارد فرونشست های زمین دانست.

وی با اشاره به تعریفی از فرونشست، اظهار داشت: فرونشست به پایین رفتن زمین به صورت ناگهانی یا دفعی و یا به صورت تدریجی گفته می شود. علت اصلی فرونشست زمین برداشت های بیشتر از ظرفیت از منابع آب زیرزمینی است. از طرفی دیگر با گرم شدن هوا نیاز آبی در حوزه های مختلف شامل فضای سبز، شامل محصولات کشاورزی که شامل تولید می شود و همینطور مصرف طبیعی انسان از منابع آب سبب رشد فرونشست می شود.

رئیس امور آب، کشاورزی و محیط زیست سازمان برنامه و بودجه کشور اشاره کرد: مهم ترین کار اساسی که در حوزه بحث فرونشست ها باید صورت گیرد، بحث آمایش سرزمین است.

رضا شهبازی، مدیر کل دفتر مخاطرات زمین شناسی، مهندسی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در ادامه این جلسه علمی-تخصصی به برداشت بیشتر از تغذیه در آبخوان های ریزدانه اشاره نمود و اضافه کرد: فرونشست زمین از زمانی اوج گرفت که موتور پمپ ها وارد صنعت کشاورزی شد. از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ یک اتفاق عجیبی رخ داد، تقریباً مساحت دشتهای درگیر فرونشست بیشتر از ۳ برابر در این بازه زمانی سه ساله بالا رفته است.

وی اشاره کرد: در سال ۱۳۹۵، ۵۸ درصد از فرونشست در زمینهای کشاورزی رخ داده است. ۵ درصد از زمینهای کشاورزی در آن سال فرونشست داشته است. ولی در سال ۱۳۹۸، ۴۸ درصد فرونشست در حوزه های کشاورزی اتفاق افتاده است.
به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، از مباحث دیگری که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، رخ دادن پدیده فرونشست در لایه های زیر زمین و در معرض دید نبودن آن بود که این عامل باعث بی توجهی به آن شده است. در کنار این مشکل باتوجه به نقص داده های موجود، زمانی از فرونشست آگاه می شویم که دیر شده است.

دکتر سید محسن طباطبائی مزدآبادی، دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران هم در این جلسه اظهار داشت: مخاطره شناسان میان دو واژه خطر و ریسک، تمایز مفهوم مهمی قائل هستند. خطر به مفهوم میزان پتانسیل و خاصیت ذاتی یک سانحه طبیعی برای وقوع در یک محدوده است. از طرف دیگر ریسک، به مفهوم میزان احتمالی است که بشر ممکنست با خسارت مالی یا جانی روبه رو شده یا سازه های وی تخریب شوند. بدین سبب ریسک سه مفهوم میزان خطر، صدمه پذیری و تعداد جمعیت در معرض خطر را در خود دارد.

طباطبائی به بعضی از مهم ترین نتایج فرونشست زمین اشاره نمود و اضافه کرد: افزایش ریسک سیلاب، افزایش دی اکسید کربن خروجی به سبب افزایش اکسیداسیون مناطق توربی و باتلاقی، کاهش تنوع زیستی و ارزش اکولوژیکی و همینطور اختلال در مدیریت آب از مهم ترین نتایج فرونشست هستند.

دکتر آمیغ پی، رئیس اداره ترازیابی دقیق و تداخل سنجی راداری سازمان نقشه برداری هم به بیان دیدگاه های خود در ارتباط با مبحث فرونشست پرداخت و ضمن تشریح ابعاد مبحث به بیان کارهایی که در ارتباط با فرونشست در سازمان نقشه برداری بخصوص در ارتباط با تهیه نقشه های به روز و پایش و ارزیابی مستمر صورت گرفته، پرداخت.

در ادامه نشست هم چند تن از متخصصین و حاضرین در جلسه نظرات و سوالات خویش را مطرح نمودند.

دکتر مسجدی در آخر این جلسه ضمن تشکر از مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری، سخنرانان و حاضرین در نشست ابراز امیدواری کرد که بتوان خروجی ها و بازخوردهای مناسبی از این بحث ها به دست آورد.





منبع:

1400/12/04
20:55:10
5.0 / 5
535
تگهای خبر: پژوهش , تولید , سازمان , محصولات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳