رونمایی از ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران

رونمایی از ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران

ویراست سوم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس و اعضای فرهنگستان رونمایی گردید.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در این مراسم دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، با اشاره به اینکه ویرایست اول این کتاب در سال ۱۳۷۷ به چاپ رسیده است، اضافه کرد: هفت سال بعد از چاپ ویراست دوم کتاب، تهیه و تدوین ویرایش سوم این کتاب، به منظور مستندسازی سیاست ها، برنامه ها و دست آوردهای سالهای اخیر، اقدامی ضروری و پرارزش به نظر می رسید.
دکتر باقر لاریجانی، رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی، در رویداد رونمایی از این کتاب ضمن اشاره به اهمیت اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب بعنوان یکی از اسناد بالادستی و به منظور تبیین نقشه راه کشور، تنظیم کتاب سلامت در جمهوری اسلامی ایران را در این حوزه بسیار موثر دانست که بعنوان مرجع با مرور پیشینه و وضعیت کنونی نظام سلامت کشور، در زمینه چاره اندیشی مسؤلان و سیاست گذاران برای رفع چالش ها مفید خواهد بود.
وی ادامه داد: این کتاب دو جلدی فصول موضوعی تولیت، تأمین منابع در نظام سلامت، نظام عرضه خدمات سلامت، آموزش و پژوهش، سلامت و فرهنگ ایرانی-اسلامی، تجربه ایران در همه گیری کووید-۱۹ و توسعه فن آوری های اطلاعات سلامت را پوشش می دهد.
دکتر لاریجانی یکی از مهم ترین اقدامات و اصلاحات کشور برای تأمین سلامت برای همه، که در سال های اولیه ی بعد از انقلاب و اندکی بعد از تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرائی شد را برقراری نظام شبکه ی مراقبت های اولیه ی سلامت دانست.
وی از دیگر اقدامات مهم اصلاحی کشور برای عرضه ی بهتر و بیشتر خدمات سلامت را ادغام آموزش پزشکی و نظام عرضه ی خدمات بهداشتی درمانی کشور نام برد که الگویی موفق برای توسعه‌ی عدالت در سلامت در کل کشور بوده است.
دکتر لاریجانی اظهار نمود که ادغام آموزش پزشکی و نظام عرضه ی خدمات بهداشتی درمانی کشور، خودکفایی در تربیت نیروی انسانی علوم پزشکی و توسعه‌ی شبکه ی مراقبت های اولیه ی بهداشتی درمانی در کنار دیگر برنامه ها مانند سیاست خودگردانی بیمارستان ها، طرح پزشک خانواده و طرح تحول نظام سلامت، با هدف حل مشکلات نظام سلامت انجام پذیرفته است.
رئیس گروه آموزش پزشکی فرهنگستان علوم پزشکی بار بالای بیماری های غیرواگیر و تهدید بروز بیماری های نوپدید و بازپدید، محدودیت توجه به ابعاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی، سهم قابل توجه هزینه های سلامت از پرداختی خانوارهای ایرانی، کاربردی نبودن برخی پژوهش های سلامت، تغییرات اقلیمی، نتایج ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و آثار ناشی از تحریم های ظالمانه ضد ایران در حوزه ی سلامت را همچون چالش های نظام سلامت دانست که می بایست در برنامه ریزی ها و سیاست گذاریها مدنظر گرفته شوند.
دکتر لاریجانی ضمن تشکر از حمایت های دکتر سعید نمکی، دکتر سید علیرضا مرندی، دکتر فریدون عزیزی و دکتر حمیدرضا جمشیدی، از تمامی اساتید و همکارانی که در تدوین و ویرایش این کتاب همکاری صمیمانه داشته اند، قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که ویراست سوم این کتاب برای دست اندرکاران حوزه سلامت مفید واقع شود.
گفتنی ست این کتاب که مشتمل بر هفت فصل می باشد، با مشارکت فرهنگستان علوم پزشکی و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تنظیم و با حمایت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره انتشار یافته است و دکتر سید علیرضا مرندی، دکتر فریدون عزیزی، دکتر باقر لاریجانی و دکتر حمیدرضا جمشیدی و جمع کثیری از صاحب نظران و خبرگان حوزه سلامت کشور از نویسندگان این مجموعه می باشند. محتوای این کتاب به همراه ویراست های قبلی از راه وبسایت iranianhealthbook.ir در دسترس می باشد.




منبع:

1400/12/20
21:38:05
5.0 / 5
499
تگهای خبر: بیمارستان , پزشكی , پژوهش , خدمات
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴