رئیس مركز شركت های دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ عنوان كرد

کارخانه داری به ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل کرده، کمک چندانی نمی کند

کارخانه داری به ایجاد اشتغال برای افراد تحصیل کرده، کمک چندانی نمی کند

به گزارش لیمو بلاگ رئیس مرکز شرکت ها ومؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یادداشتی به مناسبت نامگذاری سال ۱۴۰۱ بعنوان «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین»، ضمن اشاره به مشکل اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، اظهار داشت: توسعه صنایع تولیدی عادی که بیشتر از نوع کارخانه داری است به ایجاد اشتغال تخصصی برای افراد تحصیل کرده کمک چندانی نمی کند چون که آنها بیشتر از آنکه به مهندس و متخصص نیاز داشته باشند به نیروی کارگری و حداکثر اپراتوری نیاز دارند. ایجاد اشتغال برای نیروهای نخبه و تحصیل کرده، نیازمند توسعه صنایع دانش محوری مثل ماشین سازی، داروسازی و فناوری اطلاعات است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در یادداشت دکتر رضا اسدی فرد آمده است: «سال ۱۴۰۰ هم با همه ی شیرینی ها و تلخی هایش گذشت و مردم سربلند ایران سال جدیدی را با امید روزهای بهتر و موفقیت های بیشتر شروع کرد.

همه گیری کرونا در دو سال قبل در کنار همه ی سختی ها و رنج هایی که به جامعه ما تحمیل کرد، تجربه بسیار ارزشمندی را هم برای ملت بزرگ ایران به جا گذاشت و آن طعم شیرین خوداتکایی و استقلال در رویارویی با این ویروس منحوس بود چون که اگر تلاش مجاهدانه فرزندان این کشور در شرکتهای دانش بنیان نبود، مقابله با همه گیری کرونا در سایه ی تحریم های ظالمانه آمریکا بسیار دشوار می بود.

ملت ایران میوه ی حمایت های چند ساله خود از شرکتهای دانش بنیان را در چارچوب تأمین سریع و بموقع نیازهای مراکز درمانی و احاد مردم به ماسک های ضدویروس، دستگاههای اکسیژن ساز و ونتیلاتورها و در مراحل بعد در تولید واکسن برداشت کرد. باید گفت این هنوز اول راه است و به فضل خدا طلوع بامداد عزت و عظمت ملت بزرگ ایران.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در طول چند سال گذشته در اکثر سخنرانی های خود و بخصوص در انتخاب شعارهای سال، بر مبحث تولید تاکید کرده اند. همینطور شرکتهای دانش بنیان را تنها مسیر برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی و محدودیت های ناشی از تحریم برشمرده اند.

نگاهی به تجربه جهانی در یکی دو قرن اخیر هم به خوبی نشان داده است که این تاکیدات ایشان چقدر هوشمندانه و عالمانه است. تقریباً کمتر کشور پیشرفته ای را میتوان پیدا کرد که بدون برنامه ریزی و اقدام بلندمدت در راه تولید، آن هم از نوع دانش بنیان و دارای ارزش افزوده ی بالا توانسته مسیر توسعه و پیشرفت را با موفقیت طی کرده باشد.

امروز با توانمندی های فناورانه بی نظیری که در بیشتر از ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان ایرانی وجود دارد، شایسته نیست که منابع خدادادی را به صورت خام صادر کرده و محصولات با ارزش افزوده ی حاصل از آنها را با هزینه ده ها برابری وارد نماییم.

لذا در سال ۱۴۰۱ و سالهای بعد باید وجهه ی همت همه ی دستگاه ها و بنگاه های کشور شامل بخش خصوصی و دولتی، وارد کردن فناورهای پیشرفته به صنایع بزرگ از قبیل؛ نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی و به صورت خلاصه دانش بنیان کردن اقتصاد و صنعت کشور باشد. تصویب طرح "جهش تولید دانش بنیان" در مجلس که امیدواریم در همین اوایل سال ۱۴۰۱ بعد از تایید شورای نگهبان، ابلاغ شود، ریل گذاری خوبی را برای آغاز نهضت دانش بنیان کردن اقتصاد و صنایع کشور فراهم خواهد نمود.

رهبر عزیزمان سال جاری واژه دیگری هم به شعار سال افزودند؛ "اشتغال آفرین". بررسی آمارهای اشتغال کشور نشانگر آن است بخش عمده ی مشکل کشور در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است و هر چه مقاطع تحصیلی بالاتر می رود، نرخ عدم اشتغال هم بیشتر می شود. بنابراین است که نرخ مهاجرت هم در این بخش بیشتر است بخصوص به علت این که در کشورهای پیشرفته تقاضای خوبی برای نیروی انسانی تحصیل کرده و جوان وجود دارد.

بررسی دقیق تر نشان داده است که توسعه صنایع تولیدی عادی که بیشتر از نوع کارخانه داری است به ایجاد اشتغال تخصصی برای افراد تحصیل کرده کمک چندانی نمی کند چون که آنها بیشتر از آنکه به مهندس و متخصص نیاز داشته باشند به نیروی کارگری و حداکثر اپراتوری نیاز دارند. ایجاد اشتغال برای نیروهای نخبه و تحصیل کرده، نیازمند توسعه صنایع دانش محوری مثل ماشین سازی، داروسازی و فناوری اطلاعات است.

در حالی در ۴۰ سال قبل متاسفانه با تسهیل واردات ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته و توسعه کارخانه داری به جای ایجاد صنعت به معنای واقعی، کشور ما به اشتغال مهندسین و متخصصین کشورهای دیگر کمک کرده است، همان کشورهایی که مقصد مهاجرت فرزندان متخصص و نخبه این مرز و بوم بوده اند.

لذا همانطور که در سند تحول دولت سیزدهم به درستی آمده است احتیاج به یک چرخش تحول آفرین از کارخانه داری به ایجاد صنعت واقعی از راه تقویت صنعت ساخت تجهیزات پیشرفته و ماشین آلات صنعتی خطوط تولید وجود دارد که خوشبختانه حدود ۲۵ درصد از کل شرکتهای دانش بنیان کشور هم در این حوزه فعالیت می نمایند.

نکته پایانی این که کشور عزیزمان برای پیشرفت، علاوه بر دانش بنیان کردن تولید کالاها، نیازمند حکمرانی دانش بنیان است. امروزه کشورها برای کاهش خطاها و تقلب ها و افزایش بهره وری به سمت حکمرانی داده محور و دانش بنیان حرکت کرده اند. با استفاده از ابزارهایی که شرکتهای دانش بنیان در زمینه داده کاوی، یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و نظایر آن توسعه داده اند میتوان حکمرانی داده محور و دانش بنیان را در کشور محقق کرد و با پیشگیری از هدررفت منابع و کاهش فرارهای مالیاتی و سوداگری، بخش واقعی اقتصاد بخصوص در حوزه تولید را تقویت کرد.

به امید عزت و سربلندی روز افزون ایران عزیز»





منبع:

1401/01/05
13:18:56
5.0 / 5
520
تگهای خبر: تولید , خودرو , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱