بومی سازی متراکم کننده صنایع نفت و گاز در کشور

بومی سازی متراکم کننده صنایع نفت و گاز در کشور

متراکم کننده دستگاهی است که در صنایع نفت و گاز برای فشرده سازی میعانات و گاز مورد استفاده قرار می گیرد؛ با تلاش محققان کشور متراکم کننده صنایع نفت و گاز با فناوری بومی تولید شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، علیرضا ناصری، عضو هیات مدیره یکی از شرکتهای فناور که متراکم کننده سانتریفیوژ پرفشار سرعت بالا را تولید کرده است، توضیح داد: دستگاه متراکم کننده می تواند برای فشرده کردن سیالات به کار رود. در بعضی دستگاه ها و ماشین آلات، متراکم کننده ها وسایلی هستند که توسط آنها هوا فشرده شده و سپس به سمت قسمت احتراق فرستاده می شود.
وی ادامه داد: از متراکم کننده ها برای فشرده کردن گازها استفاده می شود. در واقع متراکم کننده ها وسایلی هستند که با صرف انرژی مکانیکی فراوان، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده می کنند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده می شود هم افزایش می یابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از متراکم کننده ها را از یک سیستم خنک کننده عبور می دهند تا دمای گاز باردیگر به حد معمولی بازگردد.
ناصری افزود: همچون خصوصیت های کمپرسور گریز از مرکز یا سانتریفیوژ، جریان رانش شعاعی آن است. هوا با استفاده از پره های شعاعی وارد مرکز پروانه دواری می شود و توسط نیروهای گریز از مرکز به سمت محیط پروانه دوار به بیرون پرتاب می شود. پیش از اینکه هوا به مرکز پروانه دوار بعدی رانده شود، از یک پخش کننده و یک محفظه حلزونی عبور می کند که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل می شود.
وی ادامه داد: دستیابی به ظرفیت های بالا تا ۳۵ هزار کیلو وات، توجیه اقتصادی در استفاده از محرک های جایگزین الکتروموتور، بازدهی بالا در بارهای موقتی که به سیکل اعمال می شود، کاهش نویز و ارتعاش دستگاه به دلیل حرکت یکنواخت گاز همچون مزایای متراکم کننده سانتریفیوژ پرفشار سرعت بالاست.
ناصری تصریح کرد: همینطور متراکم کننده سانتریفیوژ پرفشار سرعت بالا مطلوب برای صنایعی است که احتیاج به مقدار ثابتی از فشار با حجم بالا دارند. ساختار فشرده و سبک تر به نسبت ظرفیت تولید در مقایسه با سایر کمپرسورها نظیر پیستونی و اسکرو، کاهش مصرف انرژی به نسبت ظرفیت تولید در مقایسه با سایر کمپرسورها نظیر پیستونی و اسکرو، قابلیت اطمینان بالاتر و هزینه نگهداری پایین تر به دلیل تعداد پایین قطعات و تعداد کمتر قطعات درگیر با یکدیگر، دوره تعمیرات بلند مدت، مقاومت بالاتر نسبت به عوامل محیطی نظیر گرد و غبار، تأمین هوای فشرده ۱۰۰ درصد عاری از روغن، توانایی کار با گستره وسیعی از سیال های قابل تراکم نظیر هلیوم، زنون، اکسیژن و نیتروژن مایع هم از مزیت های دستگاه است.
این مدیر حوزه دانش بنیان ضمن اشاره به اینکه تولید متراکم کننده سانتریفیوژ پرفشار سرعت بالا، مانع خروج حجم زیادی ارز از کشور شده است، اظهار داشت: پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان مشخصا می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال، در صرفه جویی ارزی هم نقش بسزایی ایجاد نماید.
وی تصریح کرد: ایجاد حدود ۵۰ فرصت شغلی هم همچون مهم ترین دستاوردهای توجه به تولید داخل و محصولات دانش بنیان بوده است.




منبع:

1401/01/23
21:48:16
5.0 / 5
398
تگهای خبر: تولید , دانش بنیان , سیستم , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴