در گفت وگو با لیمو بلاگ مطرح شد

ایده های استارت آپی کلید رهایی صنعت دریایی از چالش ها

ایده های استارت آپی کلید رهایی صنعت دریایی از چالش ها

به گزارش لیمو بلاگ مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به چالش های صنعت دریایی کشور اظهار داشت: مطالعات ما نشان میدهد صنایع دریایی ایران باتوجه به دارابودن پتانسیل مناسب، بدون نوآوری، روزگار گذرانده است و به شدت محتاج ذهن­ های کنجکاو و چالاک است و در این راه استارت آپ هایی که در این عرصه شکل گرفته اند می توانند گره گشای مسائل این صنعت باشند.


روح الله ارجمندی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: باتوجه به این­که در سالهای اخیر یکی از ماموریت ها و جهت گیری های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه زیست بوم شرکت های نوپا و شرکت های دانش بنیان بوده است، شناسایی جهت گیری های این شرکتها از یک سو و شناخت موضوعات و چالش های راهبردی کشور از طرف دیگر می تواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای شکل گیری و رشد این­گونه شرکتها کمک نماید. بنابراین، یکی از رسالت های معاونت علمی هدایت و بازگشایی مسیرهایی جدید برای اکوسیستم شرکت های نوپا و دانش بنیان بوده تا هم اثرات اقتصادی و هم اثرات اجتماعی آنها را به حداکثر برساند.
وی اظهار نمود: بر این اساس طرح آینده نگاری ملی که دبیرخانه آن در معاونت علمی و فناوری مستقر است، تلاش دارد ضمن بررسی الگوهای نوین کسب وکارهای نوپا در سطح جهانی و مقایسه آن با رفتارهای شرکت های نوپای ایرانی، بر حوزه های نوینی متمرکز شود که می توانند بیشترین تاثیرات اجتماعی را علاوه بر دستاورد اقتصادی داشته باشند.
ارجمندی با اشاره به جزییات این برنامه، تصریح کرد: در این طرح بعد از انجام مطالعات مقدماتی و مرور تجربیات سایر کشورها، انجام برنامه ملی آینده ­نگاری علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد و با پیگیری این طرح در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، بر طبق مصوبه هیات وزیران، اجرای این برنامه بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بعنوان دبیرخانه این برنامه قرار گرفت و دبیرخانه برنامه ملی آینده ­نگاری در امتداد هدف اصلی خود در ارائه تصویری شفاف از آینده به ذی نفعان سطوح مختلف و توسعه تفکر حامی اکوسیستم استارت ­آپی، با ابزارهای مختلفی مبادرت به گفتمان ­سازی پیرامون توسعه اکوسیستم استارت ­آپی کرده است.
بگفته وی در این طرح، با بهره بردن از رویکرد ترازیابی و شناخت مهم ترین روندهای حاکم بر تحولات اکوسیستم های استارت آپی تلاش شده است که مسیرهای جدیدی برای شرکت های نوپا و دانش بنیان ایرانی شناسایی و معرفی شوند.
مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی، فاز اول این طرح را، مطالعه درباره حوزه ­های استارت آپی مساله محور دانست که شامل "بازار حمل و نقل سوخت در حوزه دریایی"، "بازار حمل و نقل دریایی"، "عملیات و نگهداری کشتی"، "مسیریابی کشتی"، "مدیریت خدمه کشتی"، "بهینه ­سازی زنجیره تامین کالاها"، "مدیریت بنادر"، "امکانات کاربردی فناوری"، "تکنولوژی نوآوری محصول" و "خدمات شبکه های مالی بیمه" می شود و در قالب گزارش های مجزا تولید و ارائه شده است.
وی با اشاره به اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا، اشاره کرد: منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با نیازمندی ها، توانایی ها و فرهنگ آنها دارد و در حقیقت سیاست دریایی آن کشورها بر طبق این مشخصات تدوین می شود. این سیاست ها در قالب راهبرد دریایی کشورها تبیین می شود و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به دنبال دارد و دستیابی به هر یک از اهداف بستگی به میزان به کارگیری صحیح و مؤثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات دارد. این در شرایطی است که حوزه دریا برای شکوفایی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از سه رکن اصلی پیشران قدرت کشور، از توجه کافی برخوردار نبوده و با مسائل مختلفی روبرو است.
ارجمندی با تاکید بر این که با شناسایی مسائل اصلی حوزه دریا و ارائه راه حل، می توان این مسائل را پوشش داد، اضافه کرد: در این راستا استارت آپ ها قادر هستند تا در این عرصه در جهت ارتقاء وضعیت فعلی فعالیت داشته و موجب رفع اینگونه مسائل باشند؛ چونکه این تیم ها ایده یا فکر را با نوآوری، توسعه و اعتباربخشی به یک محصول یا خدمت، به واقعیت تبدیل می کند و می توانند یک مدل تجاری مقیاس پذیر با پتانسیل بالا برای ایجاد اشتغال ارائه نمایند.
وی به بیان صنایع و فناوری های دریایی در زیست بوم فناوری پرداخت و با اعلان اینکه صنعت ساخت و تعمیر شناورها یکی از صنایع راهبردی است که می تواند عامل توسعه صنعتی و اقتصاد هر کشور و زمینه ای برای رشد صنایع جانبی باشد، اضافه کرد: بر این اساس طی سالهای اخیر رقابت سنگینی بر سر تصاحب سهم بیشتر از بازار ساخت و تعمیر کشتی وجود داشته، به شکلی که کشورهای چین، کره و ژاپن در سالهای قبل نزدیک به ۹۰ درصد تناژ ساخت کشتی را به خود اختصاص داده اند.
وی با اشاره به اهمیت مدیریت بنادر کشور، با اعلان اینکه بنادر حلقه های استراتژیکی هستند که بمنظور تسهیل جریان کالا در عرصه بین المللی، بعنوان بخش مهمی از یک شبکه گسترده لجستیک، تجارت و تبادل اطلاعات بین نقاط و یا مناطق جغرافیایی دور و نزدیک را فراهم می کنند، اضافه کرد: بدین جهت مدیریت بندر برای سازماندهی، نظارت و عملکرد بنادر لازم و ضروری است؛ چونکه در بنادر محموله ها، کشتی ها، فضاهای اجاره ای، انبارها و اسکله های بارگیری قرار داشته که نیازمند مدیریت کارآمد است. درواقع با مدیریت صحیح و تسهیل در امور بندری می توان جایگاه کشور را در تجارت جهانی ارتقاء داد.
ارجمندی با تاکید بر این که بر این اساس مهندسی و فناوری دریا لازمه توسعه دریایی و بهره برداری از منابع و امکانات دریایی در هر کشور شمرده می شود، اظهار نمود: ایران منابع مهم و ارزشمندی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان دارد. وجود ذخایر عظیم هیدروکربنی نفت و گاز، برخورداری از منابع باارزش پروتئینی و زیستی، وجود جاذبه های منحصر به فرد گردشگری و همین طور برخورداری از جزایر متعدد، بر اهمیت توسعه فناوری و مهندسی دریا دلالت می کند. همین طور توسعه و ارتقاء حمل و نقل دریایی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر دریایی از دیگر مطالبی هستند که مستلزم توسعه مهندسی و فناوری در دریا هستند.
مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زنجیره کارهای استارت آپی حوزه صنایع دریایی را شامل "بازار حمل و نقل سوخت در حوزه دریایی"، "عملیات و نگهداری کشتی"، "مسیریابی کشتی"، "مدیریت خدمه کشتی"، "بهینه سازی زنجیره تامین کالاها"، "مدیریت بنادر"، "امکانات کاربردی فناوری"، "تکنولوژی نوآوری محصول" و "خدمات شبکه های مالی بیمه" دانست.
ارجمندی به بیان چالش های حوزه دریایی پرداخت و افزود: مقررات مربوط به سوخت رسانی به کشتی ها و انبار سوخت در شناورها، نوسان قیمت نفت خام، سمیت بالای بنزین، پیدایش دائمی نشت و بالا بودن هزینه های تعمیر همچون چالش های این حوزه بشمار می رود.
وی به مطالعات انجام شده در حوزه تجربیات جهانی برای مشارکت استارت آپ ها در حل چالش های این صنعت اشاره و اشاره کرد: "مواد پیشرفته"، "پلتفرم های آنلاین"، "بلاکچین"، "هوش مصنوعی"، "تحلیل کلان داده ها"، "اتوماسیون و رباتیک" و "اینترنت اشیا" همچون فناوری های مطرح در استارت آپ های حوزه صنایع دریایی است.
وی اشاره کرد: استارت آپ ها با نوآوری منحصر به فرد، ارزش آفرینی می کنند؛ بدین سبب این واحدهای کارآفرین در جستجوی چالش ها و فرصت های موجود در بخش های مختلف اقتصادی بوده و با راهکارهای نوآورانه ارزش تولید می کنند. به تعبیر دیگر می توان استارت آپ ها را نوعی نگاه متفاوت به حل مسائل دانست.
ارجمندی اظهار نمود: در این نوع نگاه، آغازی کوچک با تعداد کمی نیروی انسانی، بدون پول یا سرمایه ای اندک ولی مدل کسب و کاری هوشمندانه و منحصر به فرد که در ضمن زمان به تدریج اصلاح می شود و رشد نمایی مدنظر است. این نوع نگاه می تواند به نوآوری انفجاری منجر شود که خود موجب پدیدآمدن شرکت های بزرگی شده است.
وی اشاره کرد: سیاست ها و برنامه های دولت در امتداد تقویت بخش دریایی، در قالب واسپاری امور به بخش خصوصی است که امیدواری و انگیزه در فعالان و کارآفرینان این حوزه به وجود آورده است. پس استارت آپ ها، نقش بی بدیلی در تامین و رفع نیازهای کشور دارند و می توانند در زمینه دریا، برای کشور درآمدزایی کنند.
مدیر توسعه فناوری های دریایی معاونت علمی اشاره کرد: در جمهوری اسلامی ایران بااینکه استارت آپ ها در بخش صنعت و خدمات به خوبی شکل گرفته، اما حوزه دریا از این مساله بهره چندانی نبرده است؛ در صورتیکه این مساله می تواند مزایای فراوانی برای این حوزه در برداشته باشد. صنایع دریایی ایران باتوجه به دارابودن پتانسیل مناسب که بدون نوآوری چندان خاصی روزگار گذرانده است، به شدت محتاج ذهن­ های کنجکاو و چالاکی است که با کنکاش در زمینه دریا از گره گاه های آن رازگشایی کرده و راهکارهای نوآورانه مبتنی بر تکنولوژی های نو ارایه کنند. امروزه برای تمامی کارهای استارت آپی حوزه صنایع دریایی که در این گزارش ذکر شد، استارت آپ با ایده های ناب پدید آمده که می توانند گره گشایی کنند.




منبع:

1401/02/11
12:21:59
5.0 / 5
731
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , بین المللی , تكنولوژی
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

لیمو بلاگ LimooBlog