وزیر علوم مطرح كرد

نبود بیمه پژوهشی و مالکیت فکری ۲ چالش در پژوهش

نبود بیمه پژوهشی و مالکیت فکری ۲ چالش در پژوهش

وزیر علوم نداشتن بیمه پژوهش و جدی نگرفتن مالکیت فکری در کشور را از چالش هایی دانست که به توسعه پژوهش در کشور لطمه خواهد زد و اظهار داشت: جدی نگرفتن مالکیت فکری به مفهوم ذبح خلاقیت است و درباب بیمه پژوهش و بحث مالکیت فکری باید اقداماتی صورت گیرد و در صورت لزوم لایحه ای به مجلس بفرستیم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، محمدعلی زلفی گل در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران که بامداد امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار نمود: این سازمان بعنوان یک نهاد علمی و فناوری کاملا مستقل فعالیت می کند؛ برخی اوقات برداشت می شود که سازمان وابسته به ستاد وزارت علوم است که اینگونه نیست.
وزیر علوم، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران را یک نهاد شناخته شده در بعد ملی و فراملی توصیف کرد و افزود: یکی از دلایلی که این سازمان در ابعاد فراملی شناخته شده است، مدیریت جشنواره خوارزمی است. برند جشنواره خوارزمی، سازمان را به یک نهاد موثر تبدیل نموده است، ضمن آنکه این سازمان به حوزه مالکیت فکری وارد شده است و مجوزی که این سازمان صادر می کند، در محافل علمی برای ارتقا و گزینش های علمی بسیار مهمست.
زلفی گل با اشاره به این که باید ماموریت های بزرگتری را به این سازمان بسپاریم، اشاره کرد: یکی از این ماموریت های بزرگ تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی ایران است که باتوجه به رایزنی هایی که کردیم، استاندار تهران چندین محل را پیشنهاد نمود، اما آن چیزی که مد نظر ماست، این است که زمین آن نزدیک به تهران باشد.
وی افزود: خوشبختانه با رایزنی هایی که کردیم، دو تا ۳ ناحیه جهت راه اندازی این پارک از طرف استاندارد اعلام شد، به زودی با بازدیدهای محلی که از این اراضی خواهیم داشت، محل راه اندازی آن مشخص می شود.
وی با تاکید بر این که ماموریت راه اندازی این پارک به دکتر زمانیان، رییس جدید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران واگذار شده است، اضافه کرد: تاسیس پارک علم و فناوری بین المللی با حداقل وسعت هزار هکتار خواهد بود.
وزیر علوم تصریح کرد: باتوجه به تجربیات این سازمان در بخش پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای تصور ما بر این است که بعنوان یک الگو می تواند راهبری بخش پژوهش کشور را در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها برعهده بگیرد.
زلفی گل، نداشتن بیمه پژوهش را از چالش های این حوزه نام برد و در این زمینه توضیح داد: یک مشکلی که در این بخش داریم، نداشتن بیمه پژوهش است و این امر به توسعه پژوهش در کشور لطمه خواهد زد.
وزیر علوم اشاره کرد: وقتی قراردادی میان دانشگاهیان و صنعت منعقد شود و یک دفعه یکی از طرفین بهر دلیلی از ادامه کار منصرف می شوند، تکلیف قراردادها مشخص نیست؛ بدین جهت نیاز داریم طرح های پژوهشی بیمه شوند تا اگر یکی از طرفین نتوانستند ادامه دهند، آن پژوهش حتما به نتیجه برسد.
وی به چالش های جدی نگرفتن مالکیت فکری در کشور اشاره نمود و اظهار داشت: آنچه هم اکنون وجود دارد و شایسته جمهوری اسلامی نیست، آنست که محصول و یا مقاله و کتابی از طرف پژوهشگران عرضه می شود، ولی فرد یا شرکت دیگری به خود اجازه می دهد کپی کاری کند.
وزیر علوم، جدی نگرفتن مالکیت فکری را به مفهوم ذبح خلاقیت توصیف کرد و اظهار داشت: در خصوص بیمه پژوهش و بحث مالکیت فکری باید اقداماتی صورت گیرد و در صورت لزوم لایحه ای به مجلس بفرستیم.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، در این مراسم دکتر حسن زمانیان بعنوان رییس جدید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران معرفی و از کوشش های دکتر علیرضا عشوری قدردانی گردید.



1401/02/18
15:27:44
5.0 / 5
456
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانشگاه , سازمان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳