اختتامیه جایزه البرز 1401

اختتامیه جایزه البرز 1401

مدیرعامل بنیاد البرز از برگزاری مراسم اختتامیه جایزه البرز ۱۴۰۱ با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از چهره های برجسته علمی و تجلیل از ۶۰ برگزیده این دوره در هتل ارم اطلاع داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد البرز پس از ظهر امروز(دوشنبه، ۲۶ اردیبهشت) در نشست خبری جایزه البرز ۱۴۰۱ که در مجموعه این بنیاد برگزار شد، با بیان اینکه بنیاد فرهنگی البرز مجموعه ای است که زایش خویش را مدیون حسینعلی البرز است که قریب به ۶۰سال پیش با وقف تمام اموال خود این بنیاد را به یادگار گذاشت، اظهار نمود: این بنیاد به دنبال شناسایی استعدادها در سطح دانش آموزان، دانشجویان، اساتید و نخبگان و همینطور مخترعین است.
وی افزود: حسینعلی البرز با اتکای به توانمندی خود این اموال را حاصل و وقف کرده و هیچ پشتوانه مالی قبل از آن نداشته است. ایشان از ۱۳۲۰ تا ۱۳۴۰ وقف هایی را در سطح ملی و بین المللی داشته است، اما به غیر از این وقف ها مهم ترین نگاه ایشان در کار خیر کمک به حوزه علمی جامعه ایران بود که در این خصوص سه سال بر روی اساسنامه بنیاد البرز کار کرد و در اسفند ۱۳۴۲ با وقف تمام اموال خود بنیاد البرز را تاسیس کرد.
مدیرعامل بنیاد البرز تصریح کرد: این بنیاد هیچ گونه کمک مالی از جایی نمی پذیرد و این مورد در اساسنامه قید شده است و ازاین رو جایزه بنیاد البرز کاملا مردمی و مستقل از هرگونه نهاد حاکمیتی است، محل تأمین هزینه های این جایزه از درآمد سالیانه بنیاد از موقوفات است، پس از انقلاب اسلامی این جایزه بدون اطلاع شانس برنده و برگزاری همایش اعطا می شد اما از آغاز دهه ۹۰ این جایزه با برگزاری همایش های ملی اعطای جایزه و معرفی برگزیدگان برگزار شد.
ارشدی در مورد جایزه البرز ۱۴۰۱ خاطرنشان کرد: امسال که شصتمین سال تاسیس این بنیاد است دو همایش در بخش دانش آموزی و نخبگانی برگزار می شود، بخش نخبگانی این دوره چهارشنبه (۲۸اردیبهشت ) با حضور دانشگاهیان، اساتید، طلاب و دانشجویان برگزار می شود.
وی ادامه داد: در مرحله ثبت نام این دوره تغییراتی داشتیم و همه واجدان شرایط می توانستند بدون محدودیت در سامانه ثبت نام کنند، نزدیک به سه هزار نفر در این جایزه ثبت نام کردند و ۱۱۴۳ نفر به بخش داوری رفتند و در فرودین سال جاری ۴۰ نفر از اساتید برجسته به بررسی آثار پرداختند و در نهایت ۶۰ اثر به مرحله پایانی رسید.
مدیرعامل بنیاد البرز خاطرنشان کرد: اختتامیه جایزه البرز ۱۴۰۱ با حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی از چهره های برجسته علمی برگزار و از ۶۰ برگزیده این دوره در هتل ارم تجلیل خواهد شد.
به قول ارشدی جایزه نقدی این دوره ۴ میلیارد تومان خواهد بود که بین برگزیدگان توزیع خواهد شد.
او در آخر اظهار داشت: مجموعا ۴۳ دانشجو و ۷ طلبه با مبلغ ۵۰ میلیون تومان، ۵ مخترع با مبلغ ۷۰ میلیون تومان و ۵ دانشمند با مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
رحمت ستوده، استاد فنی دانشگاه تهران و برگزیده بخش نخبگانی جایزه البرز ۱۴۰۰ در ادامه این نشست اظهار نمود: در مورد شخصیت های بزرگی همچون حسینعلی البرز باید از هر ابزاری همچون پژوهش، تولید فیلم و هر آنچه زوایای پنهان کار ایشان در امر وقف علمی را نشان می دهد، بهره برد.
وی افزود: به ندرت مجموعه هایی را داریم که بتوانند تا این اندازه عمر طولانی داشته و به کار خود ادامه دهند، توسعه دانش بنیان تنها راه ما برای ساختن آینده کشور است، اینکه بگویند ما کشور نفت هستیم، به ما توهین است چونکه ما کشوری سرشار از نخبه هستیم.
این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: باید از ظرفیت ۶۰ ساله بنیاد البرز به خوبی استفاده نماییم، اگر در طول این سال ها مجموعا ۱۰هزار نفر توسط این مجموعه معرفی شده باشند نشان داده است ما با یک مجموعه و با یک ظرفیت بزرگ روبه رو هستیم و نباید از این مهم غافل شویم. این ظرفیت باید در یک جا جمع شود تا با همفکری افراد بتوان اتفاقات خوبی رقم زد و نخبگان از رفتن پشیمان شوند.
ستوده همینطور پیشنهاد کرد که هریک از برگزیدگان این جایزه سالانه ۲۰ ساعت از وقت خودشان در جهت کار علمی وقف کنند و این کار مهمی را رقم خواهد زد.
در انتها این نشست با حضور حیدر ارشدی مدیرعامل بنیاد البرز و رحمت ستوده استاد دانشگاه تهران از تندیس و پوستر جایزه البرز ۱۴۰۱ رونمایی گردید.




منبع:

1401/02/27
11:41:34
5.0 / 5
503
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , تولید , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲