دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه:

دولت ها به توسعه علوم پایه توجه نمایند

دولت ها به توسعه علوم پایه توجه نمایند

به گزارش لیمو بلاگ دبیر ستاد سال جهانی علوم پایه با اشاره به اینکه دولت ها باید به این علوم پایه بسیار توجه نمایند، اظهار داشت: علوم پایه مانند پس انداز است، بنا بر این باید بیشتر در کانون توجه باشند. کشوری که به ظرفیت علوم پایه توجه نکند، از مسیر پیشرفت دور می شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر سعدالله نصیری قیداری، رییس دانشگاه شهید بهشتی در رویداد "گفتمان پیشرو علمی (گپ): اهمیت علوم پایه؛ ایده ها و تجربه های دانش آموزان و دانشجویان دختر" که عصر پنج شنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه به مناسبت تولد مریم میرزا خانی برگزار شد، اظهار نمود: زنان دارای پتانسیل بالایی هستند و ظرفیت بسیاری دارند. اگر تاریخ تحول علم را بررسی نماییم، به این نتیجه می رسیم که زنان چه در سطح جهان و چه ایران، نقش مهمی در توسعه و پیشرفت علم دارند.
وی با اعلان اینکه اگر بخواهیم بیرقی را در تایید توانمندی زنان ایرانی در عرصه علم به اهتزار درآوریم، بدون شک پروفسور "مریم میرزاخانی" است، اشاره کرد: "روز جهانی زنان در ریاضیات" به احترام او نامگذاری شده و تمام کشورهای جهان به این روز احترام می گذارند. پروفسور میرزاخانی به جایگاه رفیعی دست یافت که مورد توجه تمام کشورهای دنیا است.
رییس دانشگاه شهید بهشتی با اعلان اینکه سازمان یونسکو در چهلمین کنفرانس عمومی خود، سال ۲۰۲۲ را بعنوان سال جهانی ریاضیات معرفی نمود، اظهار داشت: نتایج حاصله از علوم پایه ملموس نیست. بطور مثال، ساختمانی را درنظر بگیرید، پایه و اساس آن ساختمان را باید مانند علوم پایه دانست. ذهنی که قامت اندیشه ندارد، نمی تواند اهمیت علوم پایه را درک کند.
وی افزود: در گذشته دور، "ماکس پلانک" به مکانیک کوانتوم توجه کرد. آن روزها، به این علم هیچ نیازی نبود، اما این روزها در خیلی از علوم کاربرد دارد.
دبیر ستاد جهانی علوم پایه اشاره کرد: دولت ها باید به این علوم بسیار توجه نمایند. دهه ۶۰، دوره دکترای علوم پایه در ایران افتتاح شد. سال ۷۹، اقدامات رصدخانه ملی انجام شد و این طرح در سال ۸۲ توسط دولت تصویب گردید. این موارد همه از ضرورت توجه دولت حکایت می کند.
این استاد دانشگاه افزود: به علوم پایه، هوش مصنوعی و مسائل علمی باید دقت نماییم. بطور مثال، امارات "وزارت هوش مصنوعی" تاسیس کرده که ناشی از توجه دولت ها به علوم پایه است. علوم پایه مانند پس انداز است؛ به همین دلیل، باید بیشتر در کانون توجه باشد. کشوری که به ظرفیت علوم پایه توجه نکند، از مسیر پیشرفت دور می شود.

زنان ایرانی فرصت شکوفایی ندارند
دکتر فاطمه مهاجرانی، عضو هیات علمی دانشگاه ارشاد نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیار خرسندم که نام زنان در بین سیاستگذاران عرصه علم دیده می شود. زنان عضو جامعه علمی این حق را دارند که نامشان در بین سیاست گذاران عرصه علم دیده شود.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که دنیای بدون علم، دنیای زیبایی نیست، توضیح داد: اگر علم نبود، کرونا می توانست انسان های بیشتری را در کام مرگ فرو برد. هرکسی که بتواند علم را به دست بیاورد، می تواند به جایگاه والایی برسد.
وی ادامه داد: دکتر مریم میرزاخانی تنها نمونه زن افتخار آفرین نیست. خیلی از زنان مانند او دارای استعداد هستند، اما فرصت شکوفایی ندارند. برای شکوفایی استعداد نیاز به یک بوستان داریم.
مهاجرانی اشاره کرد: این رویداد برای اندیشه ورزی است. باید تفاوت ایده پردازی و رؤیا را بدانیم. هنگامی که مساله ای که بیان می شود، باید یک ایده واقعی باشد؛ چونکه ایده با داستان تخیلی متفاوت است.





منبع:

1401/02/30
14:48:29
5.0 / 5
770
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵