نانوپوشش های ضدبازتاب برای بهبود عملکرد عینک و آینه

نانوپوشش های ضدبازتاب برای بهبود عملکرد عینک و آینه

لیمو بلاگ: نانو پوشش ضد بازتاب تولیدی یکی از شرکت های دانش بنیان سبب افزایش مقاومت سطحی شیشه عینک ها و آینه ها می شود و این امر دید را بهینه خواهد داد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، یکی از شرکتهای دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و با استفاده از تجهیزات لایه نشانی موفق به عرضه فناوری پوشش ضد بازتاب شده است. این نانوپوشش با قرار گرفتن روی سطوح مختلف، مانع از بازتاب نور مرئی می شود.
نانوپوشش ها در سطح آینه به علت ضخامت کمتر از طول موج نور مرئی، از تفرق نور جلوگیری می کنند. ضخامت پوشش در این محصول کمتر از ۱۰۰ نانومتر است و استفاده از آن سبب کاهش ۵۰ درصدی در بازتاب نور شده است.
آینه های اپتیکی برای بازتاب دادن نور در کاربردهای مختلفی از قبیل هدایت پرتو نور، تداخل سنجی، تصویربرداری و همینطور کاربردهای عمومی رایج طراحی می شوند. این آینه ها در صنایع متعدد بخصوص صنعت خودرو به صورت گسترده به کار می روند.
در آینه های مرسوم تفرق های ناخواسته نور روی بازدهی و کارایی محصول اثرات منفی داشته؛ بگونه ای که قابلیت دید را کم می کنند. فناوری نانوپوشش ها عملکرد این گونه آینه ها را بهبود می بخشد؛ به صورتی که پوشاندن سطح آینه با نانولایه ها تفرق های ناخواسته نور را به حداقل رسانده و عملکرد مورد نظر را بهبود می بخشد.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، در کاربردهای این نانوپوشش ها در آینه خودرو، پوشش دهی نه در پشت آینه، بلکه بر روی آن انجام می گیرد. چونکه نانوپوشش دهی بر پشت آینه باعث ایجاد دوبینی برای راننده و افزایش احتمال بروز حادثه می شود.




منبع:

1401/03/11
23:07:09
5.0 / 5
501
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵