روش افزایش زنده مانی باکتری های فراسودمند در صنایع غذایی به ثبت رسید

روش افزایش زنده مانی باکتری های فراسودمند در صنایع غذایی به ثبت رسید

لیمو بلاگ: روش پژوهشگران کشور با ارائه روشی برای افزایش زنده مانی پروبیوتیک ها با بهره گیری از میدان مغناطیسی در صنایع غذایی، توانستند این راه حل را به ثبت اختراعات داخل برسانند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم های(باکتری و مخمر) زنده و فعالی هستند که با حضور در بخش های مختلف بدن و عمدتاً روده، با تعداد مناسب می توانند دربردارنده خواص سلامتی بخش برای میزبان باشند.
از طرف دیگر باکتری ها یک نوع موجود زنده هستند که باتوجه به شرایط متنوع محیطی همچون دما، نحوه نگهداری و فشارهای مکانیکی و غیره که به این موجود زنده در غشای دیوارهای آن وارد می شود، موجب متلاشی شدن آنها می شود.
عمده ترین چالش استفاده از این میکروارگانیسم های فراسودمند در غنی سازی مواد غذایی، کاهش شدید تعداد نهایی پروبیوتیک ها نسبت به تعداد اولیه ورودی آنها و همین طور زنده مانی آنها در طول زمان از تولید تا مصرف حائز اهمیت می باشد.
بر این اساس حسین حسن نژاد، محقق حوزه علوم و مهندسی صنایع غذایی و مجری طرح با همکاری اساتیدی چون پروفسور دکتر عزیز همایونی راد استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز و پژوهشگر حوزه غذاهای فراسودمند پروبیوتیک، پری بیوتیک، سین بیوتیک و پست بیوتیک و دکتر پونه امینی گرام پروژه ای با عنوان "افزایش زنده مانی باکتری های پروبیوتیک توسط میدان مغناطیسی" با هدف افزایش زنده مانی پروبیوتیک ها در صنایع غذایی را اجرائی کردند.
این گروه در این اختراع با بهره گیری از میدان مغناطیسی بهینه که در انتهای ظروف حاوی دوغ، راهکاری را برای ارتقای زنده مانی و همین طور افزایش تکثیر باکتری های پروبیوتیک ارائه کردند و اعمال این روش در دوغ های پروبیوتیک سبب شد تا هم جمعیت باکتری های پروبیوتیک در این محصول افزایش یابد و هم قابلیت زنده مانی آنها تا لحظه مصرف.
برمبنای سیستم استاندارد ملی ۱۱۳۲۴، باید تا اختتام انقضای دوغ پروبیوتیک به میزان cfu/gr ۵۱۰(صد هزار باکتری در هر گرم) باکتری پروبیوتیک داشته باشیم و یک محصول سالم حقیقی به دست مصرف کنندگان برسد، ولی به تدریج بنابر دلیلهای تخصصی متنوع همچون نحوه نگهداری از این نوع مایعات پروبیوتیک، این میزان باکتری کاهش پیدا می کند و یا سبب مرگ باکتری های پروبیوتیک می شود. از آنجا که تمرکز این تحقیق بر روی محصول دوغ بوده، روش ارائه شده آن قادر به افزایش ماندگاری میکروارگانیسم ها تا زمان مصرف خواهد بود.
بگفته این محقق با این روش علاوه بر افزایش زنده مانی باکتری و تکثیر باکتری ها در دوره تولید، نگهداری تا مصرف، میزان ماندگاری دوغ نیز بالا رفته، ضمن آنکه طعم آن با ذائقه ایرانی بسیار مناسب تر است و می توان با کاهش pH، از نظر طعم محصولی ترش مزاج با احساس دهانی خوبی برای مصرف کننده ارائه داد.
این اختراع در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با عنوان "فرآیند افزایش زنده مانی باکتری های دوغ پروبیوتیک توسط میدان مغناطیسی" به ثبت رسید.
پیش تر نیز این اختراع در نخستین مسابقات جهانی اختراعات و نوآوری سوئیس از بین ۶۵۰ اختراع از ۳۵ کشور جهان، مدال برنز جهانی را از آن خود کرد. در این رویداد دستاوردهایی از کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، مراکش، ایران، قطر، بحرین، انگلستان، لبنان، لهستان، چین و غیره عرضه شده بود.




منبع:

1401/03/16
08:32:41
5.0 / 5
484
تگهای خبر: پزشكی , پژوهش , تولید , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲