۱۹ خرداد ماه

رقابت علمی پژوهشگران رابط مغز و کامپیوتر در 2 مسابقه علمی آزمایشگاه ملی مغز

رقابت علمی پژوهشگران رابط مغز و کامپیوتر در 2 مسابقه علمی آزمایشگاه ملی مغز

لیمو بلاگ: از طرف آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز فردا پنج شنبه، 19 خرداد دو مسابقه علمی در زمینه رابط مغز و کامپیوتر انجام می شود.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، به همت آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز پنجمین دوره مسابقه ملی "واسط مغز-رایانه" با محوریت توجه شنیداری و دومین مسابقه ملی "تحلیل داده های fNIRS با محوریت سیستم های واسط کامپیوتر و مغز" بمنظور کمک به بیماران دارای اختلالات حرکتی برگزار می گردد.
حس شنوایی انسان بسیار پیچیده است و در فرآیندهای بسیاری مانند آموزش، مؤثر و مهم می باشد. بعنوان مثال کودکانی که مشکل نقص توجه یا اختلال در یادگیری دارند، اغلب در توجه شنیداری خود مشکل دارند و نمی توانند به خوبی از آن استفاده کنند.
انسان با حس شنوایی خود، آوا و ساختارهای زبان را یاد گرفته و به کار می گیرد، بدین جهت بررسی توجه شنیداری هنگام درک زبان می تواند مفید باشد.
در سالهای اخیر پژوهش های زیادی در حوزه توجه شنیداری انجام شده است که اکثراً از بررسی سیگنال های مغزی بهره برده اند. اغلب آزمایش های انجام شده روی وظایف ساده شنوایی بوده، در صورتیکه بدن انسان همیشه چندین کار را با هم انجام می دهد و حواس مختلف را با هم به کار می گیرد. بعنوان مثال شخصی که سر کلاس به حرف معلم خود گوش می دهد، همزمان هم بصورت شنیداری به معلم توجه می کند، هم متن یا تصویری را می بیند و گاهی جزوه نیز می نویسد.
از این روی پنجمین دوره مسابقه ملی "واسط مغز-رایانه" با محوریت توجه شنیداری با هدف آشنا شدن پژوهشگران با حوزه BCI، آشنا شدن پژوهشگران با واسط های مغز و کامپیوتر غیرفعال، کمک به کاربردی شدن واسط های مغز و کامپیوتر، استخراج خاصیت های مؤثر در طبقه بندی الگوهای مغزی در پروسه توجه شنیداری، یافتن راهکارهایی برای افزایش صحت در سیستم های BCI غیرفعال و کمک به توسعه ابزارهایی جهت نظارت بر میزان توجه و تمرکز در یادگیری از راه دور کودکان برگزار می گردد.
در پنجمین دوره مسابقات ملی واسط مغز-رایانه، مسابقه بر روی دادگان ثبت شده در یک سیستم واسط مغز-رایانه غیرفعال بمنظور بررسی توجه شنیداری انجام می شود.
مسابقه بصورت دو مرحله ای انجام می شود. در مرحله اول تعدادی داده برچسب دار در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد. داده ها از چند فرد مختلف ثبت شده اند و از این داده ها برای آموزش مدل استفاده می شود.
سپس داده های بدون برچسب برای ارزیابی روش ها در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. شرکت کنندگان برچسب های داده های آزمون را اعلام خواهند کرد و برمبنای نتایج صحت، تیم های برگزیده برای رقابت حضوری (مرحله دوم) دعوت می شوند.
در مرحله حضوری تعدادی داده بدون برچسب در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد که میانگین صحت طبقه بندی نتیجه نهایی را به وجود می آورد.
داده های پیشنهادی برای پنجمین مسابقه ملی رابط مغز-رایانه، مربوط به بررسی توجه شنیداری در حالتی نزدیک به واقعیت و با انجام همزمان کارهای دیداری (روخوانی متن) است.
دومین مسابقه ملی تحلیل داده های fNIRS با محوریت سیستم های واسط کامپیوتر و مغز بمنظور کمک به بیماران دارای اختلالات حرکتی
رابط مغز و کامپیوتر می تواند از انواع مختلفی از روش های ثبت کارهای مغزی استفاده نماید و از آنجا که این روش ها هر کدام مزایا و معایب خودرا دارد، امروزه سیستم های طیف نگاری مادون قرمز بعنوان سیستم های پایش قابل حمل و غیرتهاجمی که قابلیت تکرار آزمون به دفعات روی نمونه مورد نظر را دارند، مطرح شده و نزد متخصصین علوم اعصاب بعنوان مدالیته جدیدی برای ثبت کارهای مغزی مورد توجه قرار گرفته است.
این ابزار نوین امکان بررسی کارکردهای شناختی مغزی در حین انجام تکالیف شناختی را برای پژوهشگران فراهم می آورد. از آنجائیکه تغییرات همودینامیکی در مغز با کارهای عصبی ارتباط مستقیمی دارد، اخیرا، از طیف نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی به طور گسترده ای برای پایش تغییرات غلظت اکسی/ دی اکسی هموگلوبین ناشی از کارهای کارکردی و در حقیقت پایش غیرمستقیم کارهای عصبی در بافت ناحیه هدف از مغز استفاده شده است.
بر این اساس این مسابقه با اهدافی چون آشنا شدن پژوهشگران با تکنولوژی طیف نگاری مادون قرمز نزدیک در سیستم واسط مغز و کامپیوتر، مشارکت، همکاری و هم افزایی بین رشته ای تلفیق تجربه های باارزش افراد خبره برای کاربردی کردن سیستم واسط کامپیوتر و مغز و افزایش سرعت، ارتقاء کیفیت زندگی بیماران دارای اختلالات حرکتی برگزار می گردد.
این مسابقه بصورت دو مرحله است که در مرحله اول تعدادی داده بر چسب دار در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد و از این داده ها برای آموزش یا محاسبه پارامترهای مدل (آماری و یا شبکه های عصبی مصنوعی بمنظور طبقه بندی) استفاده می شود. سپس داده های بدون برچسب برای ارزیابی روش ها در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت. شرکت کنندگان برچسب های داده های ارزیابی را اعلام خواهند کرد و برمبنای نتایج صحت، تیم های برگزیده برای رقابت حضوری (مرحله دوم) دعوت می شوند.
در مرحله حضوری تعدادی دادگان بدون برچسب در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد که علاوه بر صحت، سرعت اعلام پاسخ نیز ممکنست در نتیجه نهایی موثر باشد.
اعلام نتایج نهایی
نتایج نهایی این دو رقابت در روز ۲۱ خرداد ماه جاری، همزمان با برگزاری ششمین سمپوزیوم تازه های نقشه برداری مغز ایران اعلام خواهد شد.
به گروه اول مبلغ ۷۵ میلیون ریال وجه نقد و ۱۰۰۰ امتیاز باشگاه پژوهشگران، به گروه دوم مبلغ ۴۵ میلیون ریال وجه نقد و ۶۰۰ امتیاز باشگاه پژوهشگران و به گروه سوم مبلغ ۳۰ میلیون ریال وجه نقد و ۴۰۰ امتیاز باشگاه پژوهشگران اعطا خواهد شد.




منبع:

1401/03/19
12:34:29
5.0 / 5
450
تگهای خبر: پژوهش , تكنولوژی , رایانه , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳