ابداع پوشش جدید برای کنترل حرارتی فضاپیماها

ابداع پوشش جدید برای کنترل حرارتی فضاپیماها

به گزارش لیمو بلاگ دانشمندان چینی یک پوشش کنترل گر حرارتی فلزی را برای سفینه فضایی شنزو ۱۴ ساخته اند که می تواند از فضانوردان در طول شش ماه اقامت در مدار زمین در مقابل گرما و سرمای شدید حفاظت کند.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از سی جی تی ان، پوشش جدید به دو صورت عمل می کند: کاهش جذب نور خورشید جهت کمک به کاهش تاثیر آن بر دمای داخلی فضاپیما و هم کاستن از شدت تابش اشعه مادون قرمز برای پیشگیری از انتشار گرما از راه منابع داخلی.
فضانوردان شنز و ۱۴ که وظیفه تکمیل ایستگاه فضایی چین را بر عهده دارند، در طول سفر شش ماهه خود شاهد استفاده از این پوشش جدید خواهند بود.
ماژول های باری و آزمایشگاهی که به ماژول مرکزی ایستگاه فضایی چین متصل می شوند، احتمالا نفوذ نور خورشید را به داخل محیط سفینه فضایی متصل شده به آن مسدود می کنند و در نتیجه فضانوردان در معرض سرمای شدید موجود در اعماق فضا قرار می گیرند. ولی باید توجه داشت که بدون کنترل های حرارتی، دمای سمت رو به خورشید یک فضاپیما می تواند به بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد برسد.
این رقم در مورد سمت دیگر منفی ۱۰۰ درجه سانتیگراد است. محیط های خشن با دمای فوق العاده سرد یا گرم چالش هایی را برای سلامت فضانوردان و هم عملکرد فضاپیما ایجاد می کنند. با این وجود غلبه بر سرما با استفاده از انواع البسه خاص و سیستم های حرارتی ساده تر از غلبه بر گرما است.
با استفاده از پوشش مذکور، محیط داخلی فضاپیمای چینی در طول سفر شش ماهه آن در محدوده دمای قابل قبول (بین ۱۸ تا ۲۶ درجه سانتیگراد) باقی خواهد ماند.

1401/03/30
23:45:59
5.0 / 5
462
تگهای خبر: سفر , سیستم
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳