تولید نوشیدنی کامبوجا از میکروارگانیسم های بومی

تولید نوشیدنی کامبوجا از میکروارگانیسم های بومی

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی اظهار داشت: تولید نوشیدنی فراسودمند کامبوجا (Kambucha) با استفاده از میکرو ارگانیسم های بومی با هدف جلوگیری از برخی بیماری ها و ارتقای سلامت جامعه امکان پذیر شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر ابوالفضل پهلوانلو با بیان این خبر اضافه کرد: نوشیدنی کامبوجا، یک نوع نوشیدنی تخمیری حاصل همزیستی بعضی از باکتری­ ها و مخمر­های مفید می باشد که به علت دارا بودن ترکیبات مختلف حاصل از فعالیت باکتری و قارچ­ های مفید آن، دارای ارزش غذایی بالایی بوده و بعنوان یک غذا-دارو جایگاه ویژه ­ای را به خود اختصاص می ­دهد.
وی به مزیت و کاربرد اختصاصی استارتر کامبوجا در صنایع مختلف اشاره نمود و اظهار داشت: باکتری های اسید استیک که از مهم­ترین میکروارگانیسم ­های آغازگر کامبوجا است، سبب تولید سلولز باکتریایی می شوند که ترکیب سلولزی بوجود آمده به علت مشخصات منحصر به فرد، کاربرد گسترده ­ای در صنایع مختلف همچون صنایع غذایی، آرایشی- بهداشتی و صنایع نساجی دارد.
پهلوانلو با اشاره به اینکه استارترهای کامبوجا قابلیت استفاده در صنایع دیگر همچون صنایع نانوایی و تولید سرکه را دارد، افزود: باکتری ­ها و مخمرهایی که در تولید این نوشیدنی فراسودمند نقش دارند، به آن ارزش تغذیه ای بالایی می­ بخشند. در شرایطی که مصرف بالای نوشیدنی های صنعتی سلامت جامعه را به خطر انداخته، جایگزین شدن نوشیدنی های طبیعی با ارزش تغذیه ای بالا و اثرات سلامتی بخش در دستور کار فعالیتهای پژوهشی این مؤسسه قرار گرفت.
به نقل از روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی، دکتر محبوبه سرابی جماب، مجری طرح در مورد کاربرد استارترهای میکروبی در صنایع غذایی بیان نمود: استارترهای میکروبی میکروارگانیسم های مفیدی هستند که به صورت آگاهانه و کنترل شده در تولید بعضی از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می­ گیرند و چون این میکروارگانیسم ­ها فرایند تخمیر را آغاز می ­کنند، به آغازگرها یا استارترها معروف هستند. همچون محصولاتی که استارترها در تهیه آن دخالت دارند می ­توان به نان، محصولات لبنی نظیر ماست و پنیر؛ محصولات گوشتی تخمیری نظیر سوسیس تخمیری؛ خیارشور و کلم شور تخمیری و نوشیدنی ­های تخمیری نظیر نوشیدنی کامبوجا و کفیر اشاره نمود.
وی مزیت این طرح تحقیقاتی - کاربردی را استفاده از ضایعات کارخانجات قند و بوجاری برنج برای نخستین بار در کشور و جهان اعلام نمود و اضافه کرد: مسلماً استفاده از ضایعات کارخانجات که غنی از ترکیبات قندی به ­ویژه ساکارز است، می­ تواند سبب کاهش چشم گیر هزینه ­های ساخته شده و در نتیجه قیمت تمام شده محصول در بازار را بسیار رقابت پذیر کند؛ ضمن این­که به علت مصرف ضایعات، از مشکلات زیست­ محیطی هم جلوگیری کرده و سبب ایجاد ارزش افزوده در صنعت می­ شود.
سرابی، سم ­زدایی خون، کاهش میزان کلسترول، کاهش رسوب چربی در دیواره رگ ­ها و سلول ­ها، کاهش فشار خون، کاهش مشکلات التهابی، بهبود عملکرد کبد، تنظیم فلور میکروبی روده، تحریک سیستم غددی، افزایش مقاومت بدن در مقابل سرطان، دارا بودن خاصیت آنتی­بیوتیکی در مقابل میکروارگانیسم­ های مضر و تقویت سیستم ایمنی و تحریک تولید اینترفرون را از مزایای این محصول نام برد و خاطرنشان کرد: کاهش میزان استرس و آشفتگی عصبی و بی­ خوابی از دیگر اثرات مصرف نوشیدنی کامبوجا بر سلامت انسان به شمار می روند.
این عضو هیأت علمی گروه پژوهشی زیست فناوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به لزوم توجه به روش­ های تولید و فرمولاسیون این نوشیدنی فراسودمند اشاره نمود و اضافه کرد: این مورد از نظر رقابت با نوشیدنی های موجود و بازارپسندی از راه بهینه سازی طعم محصول و همینطور استفاده از ضایعات سایر واحدهای تولیدی (مانند ضایعات کارخانجات تولید نبات بعنوان منبع تأمین کننده قند و یا سبوس برنج بعنوان منبع تأمین کننده ازت) بعنوان منابع اولیه از اهمیت اقتصادی خاصی برخوردار می باشد.
این دستاورد که با سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت گرفته، به همت محققان گروه پژوهشی زیست فناوری موادغذایی این مؤسسه انجام شده است.



1401/04/04
16:58:32
5.0 / 5
443
تگهای خبر: پژوهش , تولید , سیستم , صنایع
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳