در جشنواره نانو و رسانه مطرح شد؛

دو دستاورد ایران در سطح جهانی

دو دستاورد ایران در سطح جهانی

مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در زمینه استانداردسازی فناوری نانو از تایید پیشنهاد ایران در حوزه ایجاد شبکه شبکه های فناوری های پایدار در اتحادیه اروپا آگاهی داد و اظهار داشت: مقرر است این طرح در کمیسیون اتحادیه اروپا به تصویب برسد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر علی بیت اللهی امروز در جشنواره نانو و رسانه که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، با اعلان اینکه بدون همکاری رسانه ها، ستاد نانو در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی جامعه موفق نبود، اضافه کرد: قسمتی از موفقیت های ما ناشی از کوشش های پژوهشگران و دانشجویان و اساتید دانشگاهی است و لازم است در این راه در مردم این باور ایجاد شود که "ما می توانیم".
وی افزود: در پیش از انقلاب ایرانیها به این متهم می شدند که حتی قادر به ساخت سوزن نیستند، ولی پژوهشگران کشور در پس از انقلاب در زمینه های فناوری فعال شدند.
بیت اللهی با اشاره به روند توسعه فناوری نانو، اشاره کرد: در ۲۰ سال قبل تعداد کمی از اساتید دانشگاه ها قادر بودند تعریف جامعی از فناوری نانو عرضه کنند، ولی امروزه در دنیا به عنوان یکی از کشورهای مطرح در زمینه نانو هستیم.
وی ارائه بیش از ۱۱۰۰ محصول در بازارهای داخلی و خارجی را نمونه ای از موفقیت های پژوهشگران در عرصه نانو عنوان نمود و تصریح کرد: علاوه بر آن ۱۰ استاندارد بین المللی با مدیریت ایران در کمیته ایزو به تصویب رسید و هم اکنون ۱۰۰ کشور از این استانداردها تبعیت می کنند.

دو دستاورد ایرانی در سطح جهانی
مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در زمینه استانداردسازی فناوری نانو از ارائه پیشنهادی برای تشکیل شبکه شبکه های فناوری های پایدار به اتحادیه اروپا آگاهی داد و در این زمینه توضیح داد: این پیشنهاد ۴ سال قبل ارائه شد و الان مقدمات کار به وجود آمده و مقرر است با مشارکت ۴۰ کشور دنیا در کمیسیون اتحادیه اروپا به تصویب برسد.
وی اشاره کرد: ایجاد این شبکه با مدیریت ایران پیگیری می شود و این امر نشان از جایگاه ایران دارد.
بیت اللهی، این توفیق در زمینه نانو را ناشی از وجود ظرفیت های موجود در کشور عنوان نمود و اظهار داشت: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و همچنان کاستی ها و نابلدی هایی داریم و نیاز است تا جریان مهاجرت در کشور را معکوس نماییم و این چالش ها اساسا مرتفع خواهد شد.

حضور دانشگاه ها در توسعه نانو
مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در زمینه استانداردسازی فناوری نانو افزود: در ۱۵۰ دانشگاه با راه اندازی دوره های کارشناسی ارشد و دکتری ظرفیت سازی خوبی در این عرصه به وجود آمده است.
وی با تاکید بر این که در توسعه نانو و فناوری های پیشرفته نگاهمان بخشی نبوده و کل کشور مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: در زمینه دانش آموزی نیز دانش آموزان در پژوهشسراها تحقیقاتی را اجرائی کردند که پژوهشگران از آنها در حیرت هستند و ما در ستاد نانو همه این ظرفیت ها را مد نظر داریم.

شبکه سازی برای همه فصول فناوری
مشاور ارشد ستاد توسعه نانو در زمینه استانداردسازی فناوری نانو راه اندازی شبکه آزمایشگاهی را از دیگر اقدامات ستاد نانو نام برد و تصریح کرد: زمانی که طرح راه اندازی این شبکه عنوان شد، کسی باور نداشت که این شبکه با تعاملات زیاد ایجاد شود، ولی اکنون این شبکه نه فقط حوزه نانو بلکه همه فناوری ها را پوشش می دهد.
وی افزود: هم اکنون این شبکه با حضور بیش از ۱۲۰۰ عضو فعال است.
بیت اللهی اشاره کرد: همین طور کریدور خدمات فناوری از دیگر برنامه های ما است؛ چونکه در این کریدور پژوهشگران از زمان اجرای پژوهش تا مراحل پایانی طرح همراهی می شوند.


همچنین در این مراسم و در نبود دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اعلان اینکه این سومین دوره است که در این جشنواره مشارکت دارم، اضافه کرد: حوزه نانو جزو نخستین بخش های تحقیقاتی کشور است که با تدوین برنامه، توجه ویژه ای به آن شد.
وی با اشاره به تعدادی از اقدامات ستاد نانو برای توسعه این حوزه اشاره کرد: عملکرد این ستاد می تواند الگویی برای توسعه سایر حوزه های فناوری باشد.
وحدت در دسترس بودن محصولات حوزه نانو را ناشی از برنامه ریزی های این حوزه دانست و افزود: در این میان نقش رسانه ها از دو جنبه معرفی دستاوردها و ایجاد حس خودباوری و مشوقی برای فعالان عرصه های فناوری مهمست.



1401/05/03
23:42:07
5.0 / 5
421
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , خدمات , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱