رئیس هوشمندسازی حمل و نقل خبر داد؛

حضور شرکتهای دانش بنیان حوزه حمل و نقل در مناقصات شهرداری

حضور شرکتهای دانش بنیان حوزه حمل و نقل در مناقصات شهرداری

رییس هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: اقداماتی برای حضور شرکتهای حوزه حمل و نقل در مناقصات شرکت کنترل ترافیک را فراهم اوردیم.



شهاب خدامرادی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: حمل و نقل، یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشورها به حساب می آید و توانایی و پیشرفت در این عرصه، نمادی از قدرت اقتصادی آن به حساب می آید.
رئیس هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: از طرفی رشد اقتصادی کشورها، تقاضای استفاده از سامانه های حمل و نقل را افزایش داده که این مساله در اکثر موارد سبب بروز مشکلاتی در عملکرد سیستم حمل و نقل می شود.
وی با اشاره به اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته، مبحث حمل و نقل جاده ای بوسیله ی یک وزارت خانه یا سازمان حاکمیتی به صورت مستقل راهبری می شود، اظهار داشت: اما در ایران مدیریت دو بخش حمل و نقل درون شهری و برون شهری توسط دو وزارت خانه مجزا – درون شهری با وزارت کشور و بین شهری با وزارت راه و شهرسازی _ انجام می پذیرد.
وی اظهار داشت: در کنار موارد مطرح شده، ذی نفعان گوناگونی نظیر پلیس راهور، سازمان اورژانس کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، شرکتهای خودروسازی، شرکتهای بیمه ای و بسیاری بازیگران دیگر در صنعت حمل و نقل نقش آفرینی می کنند.
خدامرادی با اشاره به اینکه در این میان معاونت علمی نیز با هدف حل مسائل و معضلات ترافیکی اقداماتی را به سرانجام رسانده یا درحال اجرای طرح هایی است، اظهار داشت: از طرفی با توسعه تکنولوژی های جدید و گسترش استفاده از آنها، حمل و نقل شکل جدیدی به خود گرفته است.
خدامرادی تصریح کرد: ورود فناوری های مختلف و چندوجهی به حوزه حمل و نقل، باعث مطرح شدن سامانه های هوشمند حمل و نقل شده که راهکارهای مختلفی را برای مرتفع کردن طیف وسیعی از مشکلات حمل و نقل عرضه می کنند.
وی تصریح کرد: گستردگی حوزه حمل و نقل، در کنار معضلات کلان حوزه حمل و نقل نظیر هدررفت انرژی، اتلاف وقت کاربران و آمارهای مجروحان و کشته شدگان حوزه حمل و نقل، ضرورت استفاده از فناوری های پیشرفته و نوین را افزایش داده است. بدین منظور کشورهای مختلف دنیا، مبادرت به افزایش سرمایه گذاری در به کارگیری فناوری ها در بخش های مختلف حمل و نقل کرده اند.
خدامرادی مسئول هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اضافه کرد: در ایران نیز شرکتهای دانش بنیان و توانمند گوناگونی در این عرصه مشغول به فعالیت هستند که بیشتر از ۲۰۰ مجموعه توسط گروه هوشمندسازی این ستاد شناسایی شده است.
رئیس هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اظهار داشت: با عنایت به رشد فزاینده استفاده از سامانه های هوشمند در رفع مسائل و معضلات حوزه حمل و نقل و ضرورت شناسایی راهکارهای علمی جهت رفع دغدغه های موجود در کشور همچون حمل و نقل و ترافیک، جایگاه وظایف این ستاد به حساب می آید.
وی اظهار داشت: اسناد بالادستی مختلفی در حوزه حمل و نقل در کشور تدوین شده است که میتوان به طرح جامع حمل و نقل کشور، سند آمایش مراکز لجستیک کشور، برنامه استراتژیک بخش حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران، راهبرد ملی ایمنی راه های کشور و سایر اسناد اشاره نمود که در تمامی اسناد به اهمیت مبحث هوشمندسازی حمل و نقل بعنوان راهکاری جامع و کاربردی در دست یابی به اهداف مقرر شده در بخش حمل و نقل کشور هستند.
وی اظهار داشت: همینطور در سند برنامه استراتژیک بخش حمل و نقل کشور، از میان ۲۴ استراتژی تدوین شده، بعد از دریافت نظرات خبرگی فعالان و مسؤلان حوزه حمل و نقل کشور، در نهایت بر مبنای امتیاز تجمیعی هر استراتژی، هفت استراتژی برگزیده مشخص شده که در این میان استراتژی هوشمندسازی حمل و نقل بعنوان استراتژی نخست برگزیده شده است.
خدامرادی اضافه کرد: بدین منظور نیز تا کنون طرح های ارزشمندی با راهبری این ستاد و با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان انجام و پیگیری شده است که از آن جمله میتوان به پروژه هایی نظیر سامانه تماس اضطراری وسایل نقلیه جهت شناسایی بموقع سوانح به همراه اطلاعات دقیق از شدت و محل سانحه و ارسال اطلاعات به دستگاههای امدادی، سامانه رگولاتوری حمل و نقل بار جاده ای کشور با هدف یکپارچه سازی و رهگیری فرایند حمل و نقل بار و اتصال عرضه و تقاضا و پیشگیری از اختلال در نظام حمل و نقل بار کشور اشاره نمود.
رئیس هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: همینطور تفاهمنامه ها و همکاریهای مختلفی میان این ستاد با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، پلیس راهور، شهرداری اصفهان، اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور، و سایر مجموعه های دولتی و خصوصی جهت معرفی سامانه های حمل و نقل هوشمند، تدوین اسناد راهبردی و تعریف پروژه های عملیاتی مختلف با همکاری میان ارگان های مختلف انجام پذیرفته است.
وی ضمن اشاره به همکاری با شهرداری اظهار داشت: ظرف کمتر از یک سال قبل ارتباطات خوبی با شرکت کنترل ترافیک تهران برقرار کردیم تا شرکتهای دانش بنیان در مناقصاتی که این ارگان برگزار می کنند شرکت نمایند.
رئیس هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: ستاد هوشمندسازی شرکتهای دانش بنیان فعال در عرصه حمل و نقل را در جریان مناقصات قرار می دهیم.
وی اظهار داشت: شرکت کنترل ترافیک تهران تسهیلاتی را برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته تا سازوکار پذیرفته شدن پروژه ها را راحتتر بگیرند و مجموعه های دانش بنیان بتوانند در مناقصه شرکت نمایند و درنهایت محصولات ایرانی ساخته شده توسط این شرکتها مورد بهره برداری قرار بگیرد.
به گفته خدامرادی، تابحال ۱۵ مناقصه برگزار شده و شرکتهای دانش بنیان هم در آن حضور داشته اند.
رئیس هوشمندسازی حمل و نقل ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی تصریح کرد: بیشتر از ۱۶۰ شرکت دانش بنیانی که مورد تایید ستاد توسعه حمل و نقل هستند در این مناقصات شرکت کردند؛ این مناقصات همواره درحال اجراست و خروجی آن مشخص نشده است.
وی تصریح کرد: بناست از محصولات ایرانی در شرکت کنترل ترافیک تهران مورد استفاده قرار بگیرد.

1401/05/18
11:33:22
5.0 / 5
449
تگهای خبر: تكنولوژی , خودرو , خودروسازی , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱