بومی سازی سامانه پایش آبزی پروری مبتنی بر هوش مصنوعی

بومی سازی سامانه پایش آبزی پروری مبتنی بر هوش مصنوعی

لیمو بلاگ: پژوهشگران کشور برمبنای اقلیم شمال و جنوب کشور برای ماهیان سردآبی و گرم آبی، سامانه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی برای پایش استخرهای پرورش ماهی معرفی کردند که قادر می باشد علاوه بر پایش پارامترهای آب، عوامل بیماری زا را در محیط آبی سنجش می کند.


ابوالفضل فرمانی کارشناس فروش این شرکت فناور در گفت و گو با ایسنا، تمرکز تحقیقاتی این شرکت را در زمینه IOT دانست و اظهار داشت: سامانه های IOT همچون فناوری هایی است که در سالهای اخیر در دنیا توسعه یافته و ما در این شرکت سامانه های هوشمند در زمینه های کشاورزی و آبزی پروری را تولید و به بهره برداری رساندیم.
وی ضمن اشاره به عملکرد سامانه آبزی پروری هوشمند اضافه کرد: این سامانه که مبتنی بر اینترنت اشیاء است، با استفاده از سنسورهایی که درون استخرها نصب شده است، پایش آب را انجام می دهد. این پارامترها شامل اکسیژن، دما، مقدار ازن، PH و نیترات می شود.
فرمانی، با اشاره به اینکه اطلاعات این پارامترها بوسیله سنسورها به این سامانه ارائه و سامانه این داده ها را آنالیز می شود، تصریح کرد: هوش مصنوعی این سامانه داده هایی که در طول شبانه روز بطور مستمر جمع آوری شده، آنالیز می کند و اطلاعات آن بوسیله نرم افزاری که در گوشی بهره بردار نصب شده است، ارسال می شود.
این محقق با اشاره به اینکه در این اطلاعات ارسال شده از طرف سامانه یکسری اطلاعات و سفارش ها به کاربر ارائه می شود، افزود: این سامانه برمبنای سفارش هایی که قادر کرده، یکسری عملگرها را نیز بوجود می آورد. به عنوان مثال اگر اکسیژن در استخر پرورش ماهی کم شود، علاوه بر آنکه به کاربر هشدار داده می شوئ، عملگر نیز بمنظور افزایش سطح اکسیژن در استخر پرورش ماهی فعال خواهد شد تا پایداری و ثبات و سلامت برای آبزیان فراهم گردد.
فرمانی، افزود: با عنایت به این که در ایران تنوع پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی داریم بدین جهت این سامانه قادر می باشد برای هر گونه ماهیان، پارامترهای مورد نظر را برای استخرهای پرورش ماهی را اندازه گیری نماید،
وی پایش آبزیان را از دیگر مزایای این سامانه نام برد و تصریح کرد: این سامانه با استفاده از تصاویر دوربین مدار بسته، وضعیت زیر سطح آب و روی سطح استخرهای پرورش ماهی را پایش می کند. در این پایش ها با استفاده از هوش مصنوعی، رفتار گله در ساعات مختلف سنجش می شود و برمبنای آن برای بهره برداری هشدارهایی را صادر می کند. به عنوان مثال این سامانه ساعت غذا دهی و نرخ غذا دهی را سنجش می کند و برمبنای آن سفارش هایی را ارائه می دهد.
فرمانی، درباب پایش بیماریهای آبزیان در استخرهای پرورش ماهی با استفاده از این سامانه توضیح داد: بیماری در درون استخر نسبت به کیفیت آب است زمانی که بار میکروبی آب بالا رود، نوع شنا و حرکت ماهیان متفاوت خواهد شد و از آنجا که پایش آب بصورت 24 ساعته صورت می گیرد، هر زمانی که رفتار گله متفاوت و علایمی در آب مشاهده شد، عملگرهای این سامانه نقطه ورود و خروج آب را بررسی می کند و هشدارهایی را برای کاربر ارسال می کند.
وی افزود: در این شرایط یا بهره بردار بصورت دستی، مبادرت به رفع اشکال می کند و یا با فعال کردن عملگرها، سامانه تصفیه آب توسط این عملگرها روشن می شود تا مقدار بار میکروبی در آب کاهش یابد
این محقق در آخر اشاره کرد: این سامانه مهندسی معکوس است ولی دانش آن برمبنای اقلیم ایران برای پرورش ماهی در شمال و جنوب کشور تولید شده است.



1401/06/30
21:40:08
5.0 / 5
380
تگهای خبر: اینترنت , تولید , شركت , فروش
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳