وزیر علوم خبر داد؛

گرفتن مجوز استخدام ۳۰۰ نیرو در بخشنامه دانش بنیان

گرفتن مجوز استخدام ۳۰۰ نیرو در بخشنامه دانش بنیان

به گزارش لیمو بلاگ، وزیر علوم اظهار داشت: در بخشنامه دانش بنیان مجوز استخدام 300 نیرو برای پارک های علم و فناوری و بخش پژوهشی گرفته شده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل امروز در پنجاه و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران برگزار شد، درباره ی استفاده از ظرفیت دستیار فناوری و پسا دکتری فناوری، اظهار داشت: در اثر تعامل وزارت علوم با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار شد چند اتفاق بیفتد؛ اول اینکه اجازه امریه پسا دکترا را قرار شد ستادکل نیروهای مسلح از مقام معظم رهبری بگیرند.
وی افزود: همین طور برای امریه سربازی پارک های علم و فناوری قرار شد یک دفتر در هر دانشگاهی به نماینده نیروهای مسلح اختصاص داده شود تا قراردادها و تفاهم نامه هایی که با نیروهای مسلح مقرر است صورت گیرد، از این طریق پیگیری شود.
وزیر علوم اشاره کرد: در بخشنامه دانش بنیان مجوز استخدام ۳۰۰ نیرو برای پارک های علم و فناوری و بخش پژوهشی گرفته شده است.
زلفی گل با اشاره به رتبه علمی کشور، اظهار داشت: با لطف خدا و تلاش جامعه علمی توانسته ایم رتبه اول منطقه و رتبه ۱۵ در دنیا را کسب نماییم که شایسته است و امیدواریم شاهد ارتقای این رتبه باشیم.
وی افزود: در امتداد مرجعیت علمی سعی شده که مجله ها تحت نمایه علمی قرار بگیرند و برمبنای آخرین آمار، ۲۰ مجله در مدت مسئولیت ما نمایه بین المللی گرفته اند. این در حالیست که در ۴۰ سال گذشته، ۱۰۱ مجله نمایه بین المللی گرفته بودند که البته ما به این میزان قانع نیستیم.
زلفی گل با تأکید بر فواید نمایه سازی بین المللی مقالات، اظهار داشت: نمایه شدن مقالات در پایگاه های بین المللی، رتبه علمی کشور را ارتقا می دهد و همین طور موجب رشد علمی پژوهشگران می شود.
وی درباب حمایت های انجام شده از مجلات دارای نمایه بین المللی به پایه های تشویقی، ۱۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی اشاره نمود.
وزیر علوم درباب نگاه ویژه دولت به دانشگاه ها اشاره کرد: دولت مردمی نسبت به دانشگاه ها نگاه ویژه دارد، بااینکه برخی اتفاقات افتاد و الان درحال اصلاح است. رئیس جمهور هر ماه حداقل یک جلسه با دانشگاهیان و آموزش عالی داشته است و ما باید از این فرصت استفاده نمائیم.
وی تصریح کرد: شورای عالی عتف پس از ۱۱ سال با حضور رئیس جمهور تشکیل شد.

زلفی گل افزود: ما پیگیر هستیم که منابعی برای تجهیز لابراتوار های دانشگاه ها جذب نماییم که امیدواریم تحقق پیدا کنند.
وزیر علوم اشاره کرد: ما نگرشی نوین به نظام سنجش آمیزش پژوهش و نوآوری داریم و این نگرش را در پایه های تشویقی ابلاغ کرده ایم و تعداد پایه های تشویقی را به ۶۰ پایه رسانده ایم. نیاز است این پایه های تشویقی در دانشگاه ها و دانشکده ها معرفی شوند.
وی با ذکر مثالی تشریح کرد: ما برای استاد ممتاز ۴ پایه تشویقی سالانه در نظر گرفتیم که در هیئت دولت تصویب شده است. این اتفاق بزرگی است و افزایش حقوق دائمی را درپی دارد.
وزیر علوم افزود: رییس جمهور در صحبت های اخیر اصطلاح جدید دانشگاه های پیشرو و دانشگاه های پیرو را به کار بردند و همین باید نوع نگاه ما را تغییر دهد. باید تلاش نماییم که دانشگاه ها را به سمت پیشرو شدن هدایت نماییم.
زلفی گل به ضرورت ردیف بودجه پژوهش مستقل در دانشگاه ها اشاره نمود و اظهار داشت: باید تلاش نماییم بودجه پژوهشی در دانشگاه ها ردیف ویژه داشته باشد که رئیس دانشگاه آنرا کم یا زیاد نکند. همین طور معاونان پژوهشی اهتمام کنند حوزه مالی پژوهش را مستقل کنند تا بطور مستقیم هزینه ها صورت گیرد.
وزیر علوم در این نشست بر لزوم استفاده اساتید و پژوهشگران از سامانه "نان" اصرار کرد و اظهار داشت: برای کسانی که عنوان پایان نامه آنها برمبنای نیازهای سامانه "نان" است، پایه تشویقی ویژه در نظر گرفته ایم.

وی افزود: تلاش ما این است که سیستم استادمحور را برای گرفتن دانشجوی تحصیلات تکمیلی عملیاتی نماییم، اگر بشود می خواهیم دانشجوی تحصیلات تکمیلی را به دو شکل پایان نامه کاربردی و بنیادی در کنکور پذیرش نماییم.
وزیر علوم اشاره کرد: مقام معظم رهبری در جلسه امروز تاکید داشتند باید از مقاله محوری صرف، به سمت نیاز محوری برویم. باید برای این برنامه جدی داشته باشیم.
زلفی گل با اعلان اینکه قوانین و مقررات در زمینه پژوهشی و فناوری باید تشویقی - ترغیبی باشد، خطاب به معاونان پژوهشی اظهار داشت: معاون پژوهشی باید سخاوتمند باشد. تا دیدید یک استاد یک کار علمی یا فناوری خوبی انجام داده یا یک پتنت ثبت کرده، از او قدردانی کنید. به کارگاه و لابراتوار او کمک کنید. دیده شدن، نیاز یک پژوهشگر و دانشمند است. نسبت به دیده شده همکاران مؤثر کوتاهی نکنید.
وزیر علوم به استفاده از ظرفیت استاندار، شهردار، فرماندار و... اصرار کرد و اظهار داشت: از این ظرفیت ها می توان برای پیشبرد اهداف دانشگاه استفاده نمود. روز گذشته در جلسه رؤسای دانشگاه های تهران با استاندار تهران، هزار میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه های تهران گرفتیم.

وی افزود: معاونان پژوهشی از ظرفیت دور دوم سفرهای استانی بهره گیرند. اگر لابراتوار مرجع در دانشگاه ندارند و یا نیازمند دستگاهی هستند، از این ظرفیت استفاده گردد.

زلفی گل اشاره کرد: باید از ظرفیت هفته پژوهش وفناوری برای تشویق اساتید و همین طور از ظرفیت بخشنامه تعاملات علمی ملی و بین المللی برای سفرهای اساتید در امتداد همکاریهای علمی استفاده گردد.




منبع:

1401/07/29
14:07:11
5.0 / 5
372
تگهای خبر: بین المللی , پژوهش , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲