معاون وزیر علوم عنوان كرد

رتبه ۵۳ ایران در فاکتورهای نوآوری جهان

رتبه ۵۳ ایران در فاکتورهای نوآوری جهان

به گزارش لیمو بلاگ، از گیلان معاون وزیر علوم، با اشاره به رتبه 53 ایران در شاخص نوآوری سال 2022، عنوان کرد: بر طبق این شاخص ایران در آسیای مرکزی و جنوبی پس از هند در جایگاه دوم قرار دارد و متاسفانه در تبدیل علم و ایده به فناوری و تبدیل فناوری به نوآوری ضعف داریم.


دکتر علی خیرالدین در دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، با تأکید بر ضرورت تجاری سازی پژوهش و فناوری، اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدنبال برون سپاری است تا بتوانیم با نوآوری باز تقویم رویدادهای فناوری و نوآوری کشور را در زمینه پارک های علم و فناوری تکمیل نماییم.
وی با اشاره به برگزاری رویداد تانا در پارک های علم و فناوری استانها، اضافه کرد: ارتقای زیست بوم نوآوری استانها بوسیله برگزاری جشنواره سالانه شیخ بهایی در پارک علم و فناوری اصفهان و قطعی کردن نمایشگاه اینوتکس در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در دستور کار است.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه فناوری و نوآوری تحت عنوان «جهش» در پارک علم و فناوری قم آگاهی داد و عنوان کرد: کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران نیز به پاتوقی برای دغدغه مندان حوزه فناوری و نوآوری تبدیل خواهد شد.
خیرالدین برگزاری کنفرانس سالانه مذکور را زمینه ای برای هم افزایی و همدلی بین واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان دانست و متذکر شد: در هفته پژوهش و فناوری امسال نیز بدنبال معرفی فناوران برتر و دانشجویان فناور و پارک های علم و فناوری برتر هستیم.
وی با تأکید بر لزوم تقویت سهم فناوری در اقتصاد دانش بنیان، افزود: بدنبال اجرای طرح «۵۰ پارک؛ ۵۰ برنامه» طی امسال هستیم و امیدواریم بتوانیم زتجیره تبدیل فناوری به نوآوری را تکمیل نماییم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، با اشاره به رتبه ۵۳ ایران در شاخص نوآوری سال ۲۰۲۲، عنوان کرد: بر طبق این شاخص ایران در آسیای مرکزی و جنوبی پس از هند در جایگاه دوم قرار دارد و متاسفانه در تبدیل علم و ایده به فناوری و تبدیل فناوری به نوآوری ضعف داریم.
وی پارک های علم و فناوری و سازمان های نوآوری را فرماندهان اقتصاد دانش بنیان دانست و اشاره کرد: نیازمند بهبود شاخص ها در نهادسازی، فضای سیاسی، ثبات اقتصادی، فضای قانون گذاری و فضای کسب وکار هستیم.
خیرالدین، با اعلان اینکه حدود یک درصد از سیاست های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده است، اظهار داشت: توجه همزمان به سطوح آمادگی فناوری و بازار ضروریست تا برون داد ما در اشتغال و تجارت و بازار باشد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، حدود ۸۰ درصد تکنولوژی های جدید را در بازار ناکام دانست و اشاره کرد: برای موفقیت در استارت آپ ها باید شناخت کافی از زیست بوم نوآوری داشته باشیم.
وی خواهان استفاده حداکثری از ظرفیت کارگزاری های تخصصی در ارائه خدمات تجاری سازی شد و عنوان کرد: پارک های علم و فناوری باید بر طبق نیاز جامعه کار کنند و آماده حل مسائل بزرگ شوند.
خیرالدین زیست بوم علم، فناوری و نوآوری کشور را پیشران اقتصاد دانش بنیان دانست و اظهار داشت: هم اکنون ۵۱ پارک علم و فناوری و ۲۲ پردیش فناوری و نوآوری و ۲۶۰ مرکز رشد و واحد فناور و ۱۱ هزار و ۴۱۴ واحد فناوری و ۲۰۳۵ شرکت دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد و پنج پارک دستگاهی و دو پارک خصوصی و ۱۲ پارک دانشگاهی داریم.
وی یکی از راهبردهای اصلی وزارت علوم را توسعه، تکمیل و تقویت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور دانست و اظهار داشت: در این جهت طرح ملی ترویج کارآفرینی در دانشگاه ها، طرح ملی تور فناوری ویژه دانش آموزان و دانشجویان و...، طرح دستیار فناوری و طرح گرنت فناوری را برگزار می نماییم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، از تدوین و تصویب بخشنامه پشتیبانی از شعار «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» در زمینه وزارت علوم آگاهی داد و بیان کرد: ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی استانها برای طرح ها و پروژه های دانش بنیان و فناور هزینه می شود.




منبع:

1401/08/19
11:59:01
5.0 / 5
388
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵