برنامه حمایتی ستاد علوم شناختی برای بهره مندی محققان از دستگاههای تصویربرداری پیشرفته

برنامه حمایتی ستاد علوم شناختی برای بهره مندی محققان از دستگاههای تصویربرداری پیشرفته

به گزارش لیمو بلاگ، ستاد توسعه علوم شناختی برنامه حمایتی برای بهره مندی محققان این حوزه از دستگاههای تصویربرداری پیشرفته دانشگاه شهید بهشتی اجرایی کرده است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، چهار دستگاه و تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز و اپتوژنتیک ساخت محققان و متخصصان عضو گروه پیشران نورواپتیک تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی نصب و افتتاح شد.
محققان عضو گروه "پیشران نورواپتیک" در این تلاش علمی موفق شدند با حمایت این ستاد، دستگاههای پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز با روش سیگنال ذاتی، تصویربرداری نوری از مغز به روش استفاده از رنگدانه های حساس به ولتاژ، تصویربرداری نوری به روش اسپکل لیزری و اپتوژنتیک جهت استفاده در زمینه علوم اعصاب شناختی در کشور را طراحی و تولید کنند.
محققان حوزه علوم اعصاب شناختی در سرتاسر کشور می توانند با بهره مندی از حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی از تجهیزات و دستگاههای پیشرفته در مجموعه لابراتوار های تصویربرداری نوری و اپتوژنتیک در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی استفاده نمایند. محققان با بهره برداری از این دستگاه ها و تجهیزات قادرند به روش های متعدد از مغز تصویربرداری کنند.
دستیابی به تکنیک "اپتوژنتیک" برای تحریک و کنترل سیستم های عصبی از راه دستکاری های سیستم های عصبی و حساس کردن سلول های عصبی به نور، محققان را قادر می کند که به صورت همزمان تحریک نوری و ثبت فعالیت مغز را انجام دهند. این دستگاه قابلیت کاربرد بر روی حیوان بیهوش و یا در حال حرکت را دارد.
به نقل از ستاد علوم شناختی معاونت علمی ریاست جمهوری، محققان فعال در حوزه علوم اعصاب شناختی می توانند با عنایت به کاربرد این سیستم های تصویربرداری با رفتن به کاتالوگ طراحی و مشخصات دستگاه ها از این تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه علوم اعصاب استفاده نمایند. در این برنامه حمایتی در حوزه علوم شناختی، بخش عمده ای از هزینه استفاده از این تجهیزات از جانب ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تأمین خواهد شد.




منبع:

1401/08/25
08:29:42
5.0 / 5
2719
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خدمات , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲