اقداماتی كه در راستای اجرای بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ اجرایی می شوند

معرفی ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان به ۶ بانک عامل برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه

معرفی ۳۵۰۰ شرکت دانش بنیان به ۶ بانک عامل برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه

به گزارش لیمو بلاگ، به منظور اجرای بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ در زمینه اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکتهای دانش بنیان، ثبت نام از این شرکت ها شروع شده و به قول رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، ۳۵۰۰ شرکت برای دریافت این تسهیلات به ۶ بانک عامل معرفی خواهند شد.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، با اینکه این عبارت که "دانش بنیان ها پیشران توسعه کشور هستند و رسیدن به اقتصاد دانش بنیان در گرو توسعه این حوزه است"، گفتمان امروز مسؤولان شده است، ولی برای تحقق این شعار نیاز است تا زیرساخت ها و اسباب آن فراهم باشد.
این امر سبب شده در قانون بودجه ۱۴۰۱ برای حمایت مالی از این شرکت ها پیشبینی هایی صورت گیرد و ماجراهای دانش بنیان سالجاری با تکلیف بانک مرکزی شروع شود؛ آنجاییکه این بانک تکلیف شده است تا مبلغ ۵۰ هزار میلیاردریال برای اختصاص به دانش بنیان ها در نظر بگیرد.
از این میزان تا سقف ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای کل دانش بنیان ها و ۱۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق های پژوهش و فناوری برای اعطا به شرکتهای خلاق و استارت آپ ها اختصاص می یابد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از راه بانکهای دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلف به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه از محل مانده سپرده های قرض الحسنه و ۵۰ درصد سپرده های جاری شبکه بانکی بعد از کسر سپرده قانونی به موارد مندرج در قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی همچون قانون برنامه ششم توسعه است.
طبق جزء (۱) بند (ب) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که به تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغال زایی اختصاص یافته، اعلام شده است:
در جهت اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق در سرتاسر کشور و تمامی استان ها با اولویت مناطق محروم، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از راه بانکهای عامل، مبلغ ۵۰ هزار میلیاردریال از محل منابع سپرده های پس انداز و جاری قرض الحسنه سیستم بانکی را با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکتهای دانش بنیان و خلاق اختصاص دهد.
شرایط و سقف تسهیلات پرداختی در این بند توسط صندوق و وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین می شود.
در آئین نامه اجرایی این قانون تاکید شده است:
به منظور کمک به توسعه اشتغال دانش بنیان و صنایع خلاق مبحث بخش دوم جزء ۱ بند ب تبصره ۱۶ قانون تسهیلات قرض الحسنه توسط مؤسسات اعتباری و با معرفی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکتهای دانش بنیان با اولویت مناطق محروه به این شرح پرداخت می شود:
الف-به منظور ایجاد و تثبیت اشتغال در شرکتهای دانش بنیان و خلاق از راه توسعه محصولات نوآورانه و عرضه آنها به بازار، مبلغ ۳۵ هزار میلیاردریال از منابع مندرج در قسمت دوم جزء ۱ بند ب تبصره ۱۶ قانون، صرف اعطای تسهیلات قرض الحسنه به شرکتهای دانش بنیان و خلاق با سقف مصوب وزارت امور اقتصادی و امور دارایی و صندوق نوآوری و شکوفایی و با دوره بازپرداخت حداکثر ۳۶ ماهه می شود.
ب-در راستای پشتیبانی از توسعه اشتغال در شرکتهای نوآور (استارت آپی)، فناور، دانش بنیان و خلاق از راه توسعه منابع اختصاصی تأمین مالی نوآوری مبلغ ۱۵ هزار میلیاردریال از منابع مندرج در قانون بودجه صرف اعطای تسهیلات قرض الحسنه به صندوق های پژوهش و فناوری با سقف مصوب وزارت امور اقتصادی و صندوق نوآوری و دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه می شود.
پ-صندوق نوآوری و شکوفایی بعد از ارزیابی درخواست های متقاضیان تسهیلات و تعیین مبلغ تا سقف مصوب و جزئیات در ارتباط با تسهیلات هر متقاضی نسبت به معرفی مؤسسات اعتباری اقدام می کند.
ت-بررسی و تایید توجیه فی، اقتصادی و مالی طرح ها بر عهده مؤسسه اعتباری است.
اختصاص تسهیلات دانش بنیانی به بانک ها
دکتر علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به اقدامات این صندوق برای اجرایی سازی این بند قانون بودجه ۱۴۰۱ در حوزه دانش بنیان ها، اظهار داشت: بر طبق این قانون، ۵ هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان اختصاص داده شده است که از این میزان ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان به شرکت ها و ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان آن به صندوق های پژوهش و فناوری اختصاص می یابد.
وی با اشاره به اینکه برای این منظور ثبت نام شرکتهای مشمول این طرح را شروع کرده ایم، اظهار نمود: به هر یک از شرکتهای دانش بنیان تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اختصاص می یابد و برای این منظور تابحال ۳۵۰۰ شرکت در سامانه صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت نام کرده اند.
وحدت خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومانی که در اختیار صندوق های پژوهش و فناوری قرار می گیرد، صرف پشتیبانی از شرکتهای استارت آپی و خلاق خواهد شد.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: بانکهای ملت، قرض الحسنه رسالت، صادرات ایران، توسعه صادرات، صنعت و معدن و ملی همچون بانکهای عامل هستند که سهمیه هر بانک عامل از این ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان از جانب بانک مرکزی اعلام شده است:
بانک عامل مبلغ تسهیلات (میلیارد ریال) ملت ۱۵۰۰۰ قرض الحسنه رسالت ۱۰۰۰۰ صادرات ایران ۱۰۰۰۰ توسعه صادرات ۵۰۰۰ صنعت و معدن ۳۰۰۰ ملی ۷۰۰۰ چارچوب پرداخت تسهیلات قرض الحسته صندوق ها
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، تابحال ۵۴ صندوق پژوهش و فناوری برای دریافت این تسهیلات قرض الحسنه ثبت نام کرده اند.
بر مبنای آئین نامه تدوین شده پرداخت تسهیلات به متقاضیان توسط صندوق های پژوهش و فناوری حداکثر طی مدت ۳ ماه از تاریخ دریافت تسهیلات خواهد بود و سقف بهره مندی هر شرکت برای دریافت تسهیلات صرفاً یک فقره خواهد بود.

پرداخت مجدد تسهیلات از محل وجوه حاصل از بازپرداخت اقساط توسط تسهیلات گیرنده امکان پذیر است.



1401/08/28
10:48:27
5.0 / 5
404
تگهای خبر: پژوهش , دانش بنیان , سیستم , شركت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳