معاون وزیر علوم:

باید بیشتر به شرکت های دانش بنیان توجه کنیم

باید بیشتر به شرکت های دانش بنیان توجه کنیم

به گزارش لیمو بلاگ، البرز معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: باید بیش از این به دانش بنیان ها توجه شود؛ خدماتی همچون برنامه های ایتا، بله و نشان و یا ساخت دستگاه سیتی اسکن و هواپیمای 18 نفره توسط همین شرکتها تولید شده است.



به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، علی خیرالدین در یازدهمین جشنواره پژوهش پژوهشگاه استاندارد که روز دوشنبه ۲۸ آذرماه در کرج انجام شد با اشاره به این که کشور ایران از نظر فاکتورهای علمی، جایگاه بسیار خوبی در جهان دارد، اظهار داشت: در این خصوص می توان به کسب جایگاه ۱۵ جهان در تولید مقالات علمی و رتبه اول در منطقه اشاره نمود.

وی با طرح این سوال که آیا در تبدیل علم به ثروت و ایده به محصول موفق بوده ایم افزود: برمبنای شاخص نوآوری، رتبه ایران در سال ۲۰۱۴ در این عرصه ۱۲۰ بوده است، اما در سالهای قبل با تلاشی که تمامی بازیگران این حوزه ویژه معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت علوم انجام دادند، موفق شدیم رتبه خودرا در سال ۲۰۲۱ به ۵۱ برسانیم.

وی با تأکید بر این که کوشش برای تجاری سازی علم باید ادامه داشته باشد، اضافه کرد: موسسه استاندارد جایگاه ویژه ای در این زیست بوم دارد، اگر این سازمان به درستی وظیفه خودرا انجام ندهد با مشکل مواجه خواهیم شد.

خیرالدین در ادامه به ۵۱ پارک علم و فناوری در سطح کشور که ۱۳ مورد آن پارک دانشگاهی و مابقی دستگاهی هستند، اشاره نمود و اضافه کرد: آمادگی این را داریم پارک علم و فناوری ویژه سازمان استاندارد راه اندازی نماییم، البته این اقدام برای رسیدن به هدف مثبت و نتیجه موثر باید طبق چهارچوب و اصول صورت گیرد.

وی اضافه کرد: سلسله مراتب باید طی شود، باید از جز به کل حرکت نماییم، نباید جوری رفتار نماییم در آینده با شرکت های علم و فناوری بیکار و بدهکار مواجه باشیم.

این مسئول از مساعد بودن شرایط جهت راه اندازی مرکز رشد آگاهی داد و تصریح کرد: کمیسیون فناوری در اسرع وقت با این مرکز رشد موافقت خواهد کرد، همین طور در نظر داریم قطب علم و فناوری استاندارد مجوز بگیرد تا سرانجام به راه اندازی پارک علم و فناوری منجر شود.

خیرالدین با اعلان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات کشور عدم شناخت نیاز است، اظهار داشت: در این خصوص سامانه ای بمنظور بررسی نیازها و ثبت ایده ها طراحی شده است. این سامانه با استقبال بسیار خوبی همراه بود. تمام نیازهای ملی کشور در این سامان احصا خواهد شد؛ تا به امروز بیش از ۵۰۰ نیاز در سامانه ثبت شده است همین طور ۶۰۰ ایده برمبنای نیاز شکل گرفته اند.

بگفته این مقام مسئول، با تکمیل ایده ها برمبنای نیازمندی های ثبت شده در سامانه می توانیم، نقشه جامع نیاز توانمندی کشور را ترسیم نماییم، در این سامانه نیاز استانها نیز به تفکیک دیده شده است.

وی با تأکید بر این که نیازهای حوزه استاندارد هم احصا خواهد شد، اضافه کرد: برنامه «تانا» توسعه و ارتقای زیست بوم استانها تهیه و تدوین شده است.

وی در بخش دیگری به وجود ۱۱ هزار شرکت فناور در کشور اشاره نمود و اضافه کرد: بیش از ۲۲۰۰ مورد از این شرکتها دانش بنیان هستند، در این میان قسمتی از شرکتها هستند که بواسطه پیچیده بودن روند موفق به کسب مجوز نشدند. در صورتیکه باید بیش از این به دانش بنیان ها توجه گردد.





منبع:

1401/09/28
21:09:46
5.0 / 5
428
تگهای خبر: پژوهش , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴