رئیس سازمان فضایی در تشریح جزئیات برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی اعلام كرد؛

هدف گذاری توسعه صنعت فضایی در بازه های ۳ ساله

هدف گذاری توسعه صنعت فضایی در بازه های ۳ ساله

به گزارش لیمو بلاگ، رئیس سازمان فضایی ایران، مبحث سرفصل های برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور را در حوزه های طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همینطور در زمینه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف دانست و اظهار داشت: همینطور تهیه تقسیم کار ملی در دست اجرا است که برای هر یک از بخش های دولتی و خصوصی تقسیم کاری صورت گرفته است تا هر کدام در زمینه های تخصصی خود فعال شوند.


دکتر حسن سالاریه در گفتگو با ایسنا، با تکیه بر این که مطابق برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی جمهوری اسلامی ایران، در ۱۰ سال آینده کشور به یک قطب منطقه ای در توسعه فناوری های فضایی و عرضه خدمات پرتاب های فضایی تبدیل خواهد شد، به جزئیات این سند اشاره نمود و اظهار داشت: این برنامه ۱۰ ساله دارای سرفصل هایی در حوزه های طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی، حوزه ناوبری و همینطور در زمینه طراحی و ساخت پرتابگرهای مختلف در اوزان و در مدارهای مختلف است.
وی ایجاد زیرساخت های آزمایشگاهی و خدمات مبتنی بر داده های فضایی را از دیگر سرفصل های این سند نام برد و افزود: این برنامه همینطور پیوست های مختلفی در زمینه ترویج، اطلاع رسانی و اقتصاد فضا دارد.
سالاریه تصریح کرد: هدف گذاری های مختلف در صنعت فضایی در این برنامه ۱۰ ساله صنعت فضایی در بازه های زمانی ۳ سال به ۳ سال پیشبینی شده است و بر مبنای آن باید کلیه بخش های فضایی کشور فعال شوند تا کشور به هدف گذاری ها ترسیم شده در این صنعت برسد.
نگاشت ملی در صنعت فضایی
رئیس سازمان فضایی ایران همینطور از تدوین تقسیم کار ملی در صنعت فضایی کشور اطلاع داد و خاطرنشان کرد: نگاشت نهایی و تقسیم کار ملی در دبیرخانه شورایعالی فضا درحال پیگیری است.
وی تصریح کرد: هدف این نگاشت ملی، فعال شدن بازیگران مختلف صنعت فضایی در قسمت های دولتی، دانشگاه ها و بخش خصوصی در زمینه های تخصصی است و بر مبنای آن هر یک از این بازیگران در زمینه های تخصصی خود به فعالیت خود ادامه خواهند داد.
سالاریه افزود: همینطور در حوزه پرتابگرها هم تقسیم کار ملی صورت گرفته، بگونه ای که مجموعه وزارت دفاع و مجموعه هواو فضای سپاه هر کدام در حوزه های تخصصی خود فعال خواهند شد.
به نقل از ایشان، جزئیات این تقسیم کار ملی در شورایعالی فضایی درحال نهایی شدن است.
رئیس سازمان فضایی ایران در مورد نقش شرکتهای دانش بنیان در توسعه صنعت فضایی، تصریح کرد: بر مبنای هدف گذاری های صورت گرفته در گام اول، شرکتهای دانش بنیان در حوزه ریزماهواره ها و بهره برداری از خدمات مبتنی بر ماهواره های کوچک در "کلاس نانو" متمرکز می شوند.
به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، برنامه ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی ایران در حوزه هایی چون توسعه زیرساخت های پرتاب و ایستگاه های زمینی، سرعت بخشیدن به روند طراحی و ساخت ماهواره های مخابراتی، پرتاب ماهواره های سنجشی با دقت یک متر و کمتر، حرکت در راه تعاملات بین المللی و اجرای پروژه های مشترک، اجرای طرح های اکتشافاتی با تمرکز بر توسعه زیرساخت ها و برنامه ریزی جهت رسیدن به پرتاب محموله هایی با وزن بالا متمرکز شده است.



1401/11/25
10:07:12
5.0 / 5
397
تگهای خبر: بین المللی , خدمات , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴