چالش های ایران برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو

چالش های ایران برای ثبت ژئوپارک ها در یونسکو

به گزارش لیمو بلاگ، ارزیاب بین المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک های یونسکو، ژئوپارک ها را مناطقی یکپارچه دارای چشم اندازهای باارزش زمین شناسی دانست و اظهار داشت: برای ثبت این مناطق در یونسکو با چالش هایی همچون عدم درک و شناخت محلی از اصول تشکیل ژئوپارک ها، نبود قوانین رسمی و قابل استناد مواجه هستیم.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، علیرضا امری کاظمی امروز در مراسم افتتاح چهل و یکمین گردهمایی ملی علوم زمین با اعلان اینکه ایران به سبب وضعیت اقلیمی و جغرافیایی دارای پتانسیل های ژئوتوریسم است، اضافه کرد: ایران با دارابودن ۶ هزار کیلومتر خط ساحلی، بالاترین خط ارتفاع از دریا به طول ۶ کیلومتری، ۲ هکتار جنگل و ۱۲ میلیون هکتار جنگل بلوط، اختلاف دمای ۶۰ درجه سانتی گراد و ۴ فصل بودن دارای مزایا برای ایجاد ژئوپارک است.
وی، وجود تنوع زیستی گیاهی و جانوری، وجود کوچکترین حشره خوار به وزن ۲ گرم و بزرگترین پستاندار (وال) به وزن ۳۰ تن را از دیگر مزایای اقلیمی ایران نام برد و اشاره کرد: همین طور سریع ترین جانور به نام یوزپلنگ آسیایی و قدیمی ترین جنگلها به نام هیرکانی از دیگر پتانسیل های کشور است.
کاظمی با اشاره به مزیت های زمین ساختاری کشور، اشاره کرد: تا حالا اطلس ژئوپارک ایران پخش شده، ضمن آنکه ژئوپارک قشم ثبت جهانی شده و ژئوپارک های طبس و ارس در راه تایید یونسکو قرار دارند.
ارزیاب بین المللی و عضو شورای عالی ژئوپارک های یونسکو از ایجاد ژئوپارک در شیراز، یزد و مراغه آگاهی داد و یادآورشد: برای ثبت ژئوپارک ها با چالش هایی چون عدم درک و شناخت محلی از اصول تشکیل ژئوپارک ها، نبود قوانین رسمی و قابل استناد، مشکلات تداخل و تعارض در مدیریت عرصه ها، توجه و تمرکز بر جاذبه های زمین شناختی و عدم توجه به گونه های دیگر میراث فرهنگی مواجه هستیم.
کاظمی، ایجاد همگرایی میان نهادهای در رابطه با ژئوپارک ها، لیست برداری از جاذبه های لرزه زمین شناختی و انجام کارهای ترویجی را همچون راه حل ها برای برون رفت از چالش ثبت ژئوپارک ها ذکر کرد.
وی با تأکید بر این که ژئوپارک ها، پارک به شمار نمی روند، اظهار داشت: ژئوپارک ها مناطق یکپارچه دارای چشم اندازهای باارزش زمین شناسی هستند که با هدف افزایش درک و آگاهی در حوزه استفاده پایدار از منابع زمین، گسترش زمین گردشگری و کاهش اثرات مخاطرات طبیعی، راه اندازی می شوند.
به گفته ی ایشان، حفظ میراث زمین شناختی، ایجاد درآمدزایی و اشتغال و ایجاد توسعه پایدار از دستاوردهای این مناطق شمرده می شود.



1401/12/03
08:03:32
5.0 / 5
494
تگهای خبر: بین المللی , گردهمایی
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱