در نشست نخبگان با وزیر فرهنگ و قائم مقام بنیاد ملی نخبگان مطرح شد

شناسایی نخبگان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در دستور کار بنیاد ملی نخبگان

شناسایی نخبگان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در دستور کار بنیاد ملی نخبگان

به گزارش لیمو بلاگ، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: به علت اهمیت حوزه فرهنگ و هنر در توسعه کشورهای دنیا، شناسایی نخبگان حوزه فرهنگ و هنر و به صورت خاص رسانه یکی از تغییر رویکردها یا استراتژی های مهم بنیاد ملی نخبگان است که هم اکنون در دستور کار است.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، ناصر باقری مقدم در نشست نخبگان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه که با حضور محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونان و مدیران دو نهاد در مجتمع فرهنگی «باغ زیبا» تهران برگزار شد، ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راه شناسایی هدایت و پشتیبانی از نخبگان علمی، این نشست را اتفاقی مناسب برای جامعه نخبگان دانست.

وی اظهار داشت: بر مبنای دستور رئیس جمهور بعنوان رئیس هیات امنای بنیاد ملی نخبگان، علاوه بر نخبگان حوزه علوم آکادمیک که سال ها از جانب بنیاد ملی نخبگان مورد حمایت قرار گرفته اند، حمایت و پشتیبانی از نخبگان حوزه هنر و رسانه را شروع کرده ایم.

باقری مقدم خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته بنیاد ملی نخبگان بیشتر در دو شاخه علوم پایه و علوم مهندسی متمرکز بوده، گرچه شیوه نامه هایی هم برای شناسایی هدایت و پشتیبانی از مستعدان و نخبگان هنری و فرهنگی در این بنیاد طراحی شده بود، اما در دور جدید این مورد با اهمیت بیشتر و با جدیت بیشتر دنبال خواهد شد و بنیاد ملی نخبگان در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی لازم را برای پشتیبانی از جامعه نخبگانی فرهنگ، هنر و رسانه بخصوص در حوزه استخدام و جذب آنان در دستگاههای اجرایی و نهادهای دولتی دارد.

وی ادامه داد: به علت اهمیت حوزه فرهنگ و هنر در توسعه کشورهای دنیا، شناسایی نخبگان حوزه فرهنگ و هنر و به صورت خاص رسانه یکی از تغییر رویکردها یا استراتژی های مهم بنیاد ملی نخبگان است که هم اکنون در دستور کار است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن ابراز شادمانی از حضور در جمع بخشی از جامعه فرهیخته نخبگان کشور و قدردانی از بنیاد ملی نخبگان برای تشکیل چنین جلسه ای، اظهار نمود: بسیار مشتاق شنیدن نقطه نظرات و نکات مطروحه در این نشست از جانب نخبگان هستم.

اسماعیلی ضمن ابراز امیدواری از استفاده از دیدگاه های نخبگان کشور به منظور بهبود هرچه بیشتر فعالیتهای حوزه های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر موارد و اشکالاتی در اجرای برنامه های حوزه های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته باشد، تلاش خواهم کرد در این جلسه شنونده خوبی باشم و همینطور نسبت به اصلاح موارد توضیحاتی هم عرضه کنم.

وی اظهار داشت: از روز نخست شروع به کار وزارت فرهنگ دولت مردمی ۱۲۵ برنامه اقدامی تحول گرایانه در این وزارت خانه تدوین شد که خوشبختانه بر مبنای آمار و ارقام تابحال بیشتر از ۸۰ درصد از اهداف مدنظر این برنامه ها تحقق یافته است.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی همینطور در رابطه با اهمیت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در قسمت های مختلف وزارت فرهنگ، اظهار داشت: در همین راستا، نسبت به تقویت شورای صیانت از زبان فارسی در دوره جدید اقدام شده که امیدواریم با انتصاب معاون امور فرهنگی وزارت خانه به سمت دبیر این شورا، شاهد اجرای برنامه های عملیاتی در این عرصه باشیم.
وی با اشاره به اینکه در پرداختن به معرفی مشاهیر فرهنگی از سال آینده شاهد اتفاقات مثبتی خواهیم بود، اظهار داشت: در این خصوص باید از ظرفیت بالای ۸۰ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف بهترین استفاده را کرد.
وزیر فرهنگ در رابطه با اهمیت جشنواره های دانشجویی هم اظهار داشت: جشنواره های دانشجویی همواره از مؤثرترین رویدادها در حوزه فرهنگ و هنر به شمار می روند که متاسفانه مدتی است که این جشنواره ها تضعیف شده که وزارت فرهنگ در دوره جدید تلاش خواهد نمود به سهم خود به تقویت جشنواره های فرهنگی و هنری دانشجویی کمک نماید.
اسماعیلی، تمرکز زدایی در حوزه فرهنگ و هنر را از نگاههای اصلی وزارت فرهنگ در دوره جدید برشمرد و اظهار داشت: بر همین مبنا سال جاری در جشنواره های فجر شاهد حضور پرشور و پررنگ هنرمندان نقاط مختلف کشور بوده ایم که برگزاری جشنواره تئاتر فجر به صورت مناطق چندگانه یکی از مصادیق اصلی شعار عدالت فرهنگی دولت مردمی بشمار می رود.
اسماعیلی افزود: همینطور سعی شده در نقاطی که از زیرساخت لازم در حوزه فرهنگ و هنر برخوردار نبوده، آموزش های هنری مجانی در چارچوب قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر به صورت گسترده صورت گیرد و تا به امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر در این طرح ملی تحت آموزش مجانی فرهنگی و هنری قرار گرفته اند.
وزیر فرهنگ ضمن اشاره به این که جشنواره فیلم فجر سال جاری تغییر و تحولات بسیاری داشت، تصریح کرد: سال جاری در جشنواره فیلم فجر شاهد تحول جدی در مورد ژانرها بودیم که این مساله رضایت حداکثری اهالی سینما و مخاطبان را به دنبال داشت.
اسماعیلی در ادامه ایجاد ساختار جدیدی برای تحول حوزه های «فیلمنامه نویسی»، «انیمیشن» و «بازی های کامپیوتر ای» در وزارت فرهنگ را الزامی دانست و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی کشور هم که در دوره جدید فعالیتش جدی تر و منسجم تر از قبل ادامه یافته و با حدود ۴۰۰ شورا در شهرستان های مختلف کشور منشأ تحولات و اقدامات بزرگی در حوزه فرهنگ و هنر شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه های مسؤولیتی متکثری تشکیل شده و با آغوش باز از نخبگان استقبال می کند، عرضه پیشنهادات و نقطه نظرات جامعه نخبگان به منظور بهبود فعالیت و رفع ایرادات و اشکالات این وزارت خانه را خواهان شد.
دولت سیزدهم نگاه ویژه ای به مبحث نخبگان دارد

در قسمت دیگری از این نشست، حجت الاسلام کرمی، سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان با مثبت ارزیابی کردن برگزاری این قبیل نشست ها، اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد، به معنای واقعی فردی نخبه است که در مسئولیت های مهمی منشأ اثرگذاری بوده و در کنار نخبگی، همواره بعنوان یک الگو برای نسل های آینده مطرح بوده و هست. وی را میتوان و باید یکی از افتخارات کشور و الگویی مطلوب برای نسل جوان دانست.
وی ادامه داد: بزرگترین افتخار نظام جمهوری اسلامی اینست که در آن، دوران آقازادگی سپری شده و امروز فردی می تواند از مناطق محروم رشد کند و با شایستگی و بدون پشتوانه سیاسی و خانوادگی، به مقام وزارت هم برسد. این مهم خود بزرگترین دلیل روشنایی و امید برای نسل آینده است.
نماینده دفتر نهاد مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه نخبه ای که می خواهد آینده روشن کشور را بسازد، باید نسبت به گذشته تاریک کشور آگاه باشد، خاطرنشان کرد: امروز ایران در عرصه علم به افق های جدید فکر می کند و به برکت تلاش نخبگان در رتبه پانزدهم تولید علم جهان قرار دارد و سهم بالایی از تولید علم را به خود مختص کرده است. ایران امروز کشوری است که در رتبه ۷ ثبت اختراع در جهان قرار گرفته و تمام این موفقیت ها در شرایطی به دست آمد که کشور همواره در تحریم و فشار قرار داشته است.
وی افزود: بزرگترین حامی علم و اندیشمندان، فرهیختگان و نخبگان در کشور، شخص مقام معظم رهبری است و اگر حمایت ها و درایت های ایشان نبود، امروز هیچ یک از موفقیت های کشور در حوزه های علم و فناوری حاصل نمی شد. امید است همه مسؤلان هم قدر نخبگان را دانسته و خویش را در برابر آنان مسئول و حامی بدانند.
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه قطعا میتوان ادعا کرد اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در حوزه نخبگان در تاریخ دولت های قبل بی سابقه بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه دولت آقای رئیسی نگاه ویژه ای به مبحث نخبگان دارد و بنابراین در این زمان کم اقدامات بسیار خوبی در حوزه نخبگان انجام شده که جذب آنان در دستگاههای اجرایی و دولتی، تنها یکی از نمونه های آنهاست. امید است در دو سال باقی مانده از این دولت هم فعالیت ها و برنامه های بیشتری در حوزه نخبگان صورت گیرد.
حجت الاسلام کرمی خاطرنشان کرد: یکی از وزرای نخبه گمار کابینه دولت سیزدهم، شخص وزیر فرهنگ و ارشاد است که در همین مدت تصدی پست وزارت تعداد زیادی از نخبگان را در تیم خود جای داده و تاکید بسیاری بر استفاده از توانمندی آنان دارد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، در ابتدای این دیدار، بیشتر از ۲۰ نفر از نخبگان به نمایندگی از جامعه نخبگانی کشور به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و عرضه پیشنهادات خود در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه پرداختند.
اهمیت آینده نگاری در سینمای ایران، ضرورت توجه به شاعران مستعد و حضور بانوان در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر، توجه ویژه به مسائل فرهنگی بعنوان زیرساخت حل مسائل سایر حوزه ها، ضرورت توجه به شرایط فرهنگی و وجود پیوست های فرهنگی در همه حوزه ها، لزوم ایجاد تغییر نگاه به حوزه های فرهنگ و هنر، اهمیت پشتیبانی از انتشار کتاب و نویسندگان، شفاف سازی بودجه های عملیاتی، توجه به نخبگان هنری بخصوص نخبگان حوزه موسیقی و تئاتر، لزوم تمرکززدایی و توجه بیشتر به مناطق محروم، ضرورت توجه ویژه به مستعدان برتر و نخبگان حوزه صنعت چاپ، اهمیت توجه به نخبگان قرآنی و برنامه ریزی گام به گام، افزایش تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد با رسانه ملی، تلطیف فضای اجتماعی با کمک رسانه و وزارت ارشاد، ایجاد بستر مناسب برای تکریم و الگوسازی از مفاخر فرهنگی و هنری کشور، ضرورت مکتوب شدن زندگی نخبگان و مفاخر در چارچوب کتاب و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی ایشان، اهمیت رسیدگی به حوزه های علوم انسانی و تعامل گسترده میان متولیان این حوزه، ضرورت بسط نگاه های متفاوت به حوزه های فرهنگی و همینطور استفاده از علم در سینمای امروز ایران، از مهم ترین نکاتی بود که نخبگان و مستعدان به آن اشاره کردند.



1401/12/04
12:20:13
5.0 / 5
483
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴