توسط محققان دانشگاهی ارائه شد

روشی برای بهبود عمق میدان دید خلبان برای پیشگیری از حوادث

روشی برای بهبود عمق میدان دید خلبان برای پیشگیری از حوادث

به گزارش لیمو بلاگ، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با استفاده از یافته های خود طی تحقیقاتی عمق میدان دید خلبان برای اجتناب از برخورد با زمین و پیشگیری از حوادث را بهبود دهند.


به گزارش لیمو بلاگ به نقل از ایسنا، مریم مبینی بیدگلی، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «بهبود کیفیت عمق میدان دید خلبان برای اجتناب از برخورد با زمین» که آنرا با راهنمایی دکتر مهدی سبزه پرور، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام داده است، اظهار داشت: علت اصلی انتخاب این مورد پیشگیری از تاخیر‏ها و سوانح ناشی از عدم دید در فاز فرود است.

وی ادامه داد: هم اکنون، برای فرود ایمن، راه حل‏ هایی همچون استفاده از ابزار‏های کمک ناوبری در اکثر موارد توانسته خواسته خلبانان را برآورده‏ کند. اما در صورتیکه این دستگاه ‏ها صدمه دیده باشند یا اگر در شرایط بدی آب و هوا با دید محدود باشیم، استفاده از این سیستم‏ ها گمراه‏ کننده است و منجر به سوانح فرود می‏ شود.

به نقل از ایشان، در این موارد، هواپیما به زمین یا موانعی که به علت نبود مرجع بصری خارجی دیده نشده است، برخورد می کند. از طرفی، استفاده از ابزارآلات کمک ناوبری فعلی تنها در کشور‏های توسعه یافته متداول می باشد و میتوان گفت به علت نبود زیر ساخت‏های لازم، استفاده از آنها در کشور‏های کمتر توسعه یافته غیر امکان دارد.

مبینی بیدگلی خاطرنشان کرد: این مشکلات ما را به استفاده از روش‏ های کمک ناوبری بصری و ایده فرود بصری سوق می دهد. در طرح حاضر، برای نمایش مناسب منطقه پرواز و بهبود کیفیت عمق میدان دید خلبان و در واقع کمک به فرود ایمن، طراحی سیستم فرود مدل سه بعدی عرضه شده است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح یک سیستم فرود بصری را با استفاده از اطلاعات رقومی زمین، داده های هوایی و دوربین مادون قرمز بر مبنای الگوریتم های درک عمق سیستم بصری انسان برای فرود دقیق هواپیماهای تجاری پیشنهاد کردیم، اظهار داشت: این سیستم شبیه سازی شده که سیستم فرود مدل سه بعدی نامیده می‏ شود، در مرحله نهایی فرود بر روی باند فرودگاه تمرکز دارد.

مجری طرح افزود: محیط شبیه سازی شده برای فرود بصری در شرایط آب و هوایی نامطلوب استفاده می‏ شود و صحت سنجی نتایج نشان داده است استفاده از این سیستم سبب می شود خلبان در فاز فرود روی باند متمرکز بوده و حتی در صورت فقدان دید مناسب، با سیستم طراحی شده، فرود مناسبی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این طرح در صنعت هوانوردی، برای هواپیماهای تجاری و مسافربری کاربرد خواهد داشت و برای ادامه کار، پیاده سازی این شبیه ‏سازی روی هواپیمای بدون سرنشین و سپس هواپیمای سبک برای انجام آزمایشات عملی پیشنهاد می‏ شود.

مبینی بیدگلی ضمن اشاره به مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: طرح حاضر کوشیده است تا با پیشنهاد یک روش فرود بصری جدید، شبیه ‏سازی منطقه تقرب همراه با الگوریتم دید عمق چشم، راهکاری مناسب برای فرود ایمن ارائه نماید. بدین سان با صرف هزینه به مراتب کمتر، دیگر شاهد سوانح به علت عدم شناخت، درک و توجه کافی به محیط نخواهیم بود.

وی بیان نمود: نمونه خارجی این طرح، سیستم دید پرواز(FVS) و سیستم دید مصنوعی(SVS) است که خصوصیت اصلی طرح ما، یعنی پیاده سازی الگوریتم درک عمق چشم انسان، در آن لحاظ نشده است. از این نظر، طرح ما دارای مزایایی همچون شبیه بودن محیط به آنچه انسان در محیط واقعی مشاهده می کند و افزایش تمرکز کاربر روی منطقه فرود هنگام استفاده از سیستم است.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن اشاره به مزیت های رقابتی طرح، تصریح کرد: شبیه بودن محیط به آنچه انسان در محیط واقعی مشاهده می ‏کند و افزایش تمرکز کاربر روی منطقه فرود، استفاده از روش ‏های ارزیابی نرم ‏افزاری و سخت افزاری همچون نوآوری های این طرح است که در چارچوب رساله دکتری انجام شده است.
به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، وی ضمن اشاره به کاربردهای پروژه، اظهار داشت: با عنایت به این که خلبان تأثیر مستقیم در فاز تقرب و فرود دارد و خستگی، مهارت و حساسیت او روی تصمیم ‏گیری اثرگذار است، به کاربردن سیستمی که علاوه بر عرضه اطلاعات بصری در اتخاذ تصمیم صحیح و کاهش بار کاری او اثر مثبت داشته باشد، دارای اهمیت است.

وی اظهار داشت: این طرح با نمایش مناسب منطقه پرواز، بهبود کیفیت عمق میدان دید خلبان و طراحی سیستم فرود مدل سه بعدی، به فرود ایمن و کاهش بار کاری خلبان کمک می ‏کند. همینطور با پیاده ‏سازی این طرح روی هواپیماها از تاخیر و سوانح پروازی حاصل از دید محدود جلوگیری خواهد شد.





منبع:

1402/01/22
01:47:16
5.0 / 5
381
تگهای خبر: دانشگاه , سیستم , كیفیت
این مطلب لیمو بلاگ را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در لیموبلاگ
نظرات بینندگان لیموبلاگ در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱